Sinne osittain paleltuneeseen avomaankurkkukasvustooni on ilmaantunut uusia yrittäjiä. Jo nelisen kappaletta sormenpaksuisia tulokkaita, ja lisää näyttäisi pukkaavan joistakin kukista. Hiukan ovat ehkä myöhään liikkeellä (!), mutta näinpähän nyt kummiskin miten se tekee satoa. En siis heitä kirvestä kaivoon tämän lajin kohdalla vaan ensi vuonna kokeilen uudelleen
Yllättävän paljon tuli kurkkuja neljästä taimesta, jotka vaikuttivat todella surkeilta pitkään. Kummasti ne vaan yhtäkkiä venähtivät ja alkoivat pukata kurkkuja.
Suurin osa pienistä taimista kuoli pois, jo sirkkalehtivaiheessa. Ajattelin jo ettei satoa tule ollenkaan. Vielä on jokunen kurkku tulossa.
Hmm…Lueskelin puutarhalehteä,ja siitä juttua,missä oli:mitä kylvää maaliskuussa.Ja siinä sanottiin että avomaankurkut.Siis oikeesti jo nyt vai? kun mä laitoin viimevuonna vasta toukokuulla multiin.No eipä niistä montaa kurkkua kerinnyt tuleen.mutta eikai nyt näin aikasin voi laittaa tai ne kasvaa katossa ennenkun voi ulos viedä?
Ei avomaankurkkuja kyllä maaliskuussa kylvetä, olisko joku moka ollut lehdessä? Oon aina laittanut vapun maissa. Ne tosiaan kasvaa laihoina luikeroina hurjiksi jos nyt laittaa.
En ole varma, milloin kasvihuonekurkut laitetaan? Jos siis on lämmitetty kasvihuone.
Siemenpussissa mulla lukee huhtikuu…Eihän siihen oo enää kun 2 viikkoa. Jos ottais varaslähdön!
Toukokuun alussa ehtii tosin hyvin.
Minulla luki pussissa, että kylvetään maaliskuussa... Laitoin ne sitten 29.3. Hyvin ovat kasvaneet, sirkkalehdet suurimmassa osassa. Jotkut ovat vasta nousemassa mullasta. Alkavat kohtapuoliin olla siinä vaiheessa, että saa alkaa omiin ruukkuihin laittamaan. Toivottavasti nyt eivät kasva liikaa ennen kuin voi ulos viedä
Millaista multaa suosittelette? Tietäisi hommata valmiiksi koulimista varten... Siemenet laitoin mustaan multaan, kun en vielä silloin tiennyt, ettei siihen kannata laittaa Mutta hyvin ovat kuitenkin kasvaneet. Jos nyt sitten laittaisi toisenlaista multaan kun ne siirtää omiin purkkeihin... Kannattaisiko laittaa tuhkaa sekaan? Kuulin, että se olisi hyvää, mutta mitä mieltä olette? Kokemuksia? Ja onko se nyt niin, että kurkun varren voi laittaa jonkin matkaa mullan alle, ettei kasvata niin pitkää ja honteloa vartta? Kysymyksiä pitkä liuta tähänkin palstaan, mutta toivottavasti jaksatte vastailla Olen kovasti innostunut tästä viherpeukalona olemisesta, vaikka into on vielä huomattavasti taitoa suurempi
Minä tyrkkäsin kurkun siemenet multaan ,onneksi en kuitenkaan kaikkia olkoon nämä koe erä.
Niin ja kysyisin vielä sellaista, että kuinkahan kauan yleensä sirkkalehtien ilmestyttyä kestää, että ne ensimmäiset oikeat lehdet kasvavat?
Serafiia, viitaten tomaattiketjussa olleeseen juttuun, niin täällä avomaakurkuissa on siksi niin hiljaista vielä koska nämä tulevat ajankohtaisiksi vasta toukokuussa Oletko lukaissut nämä ketjun aikaisemmat jutut, olisiko siellä sinulle vastausta. Valitettavasti itse en osaa vastata niihin nyt suoralta kädeltä.
kurpitsa antoi tomaattien puolella ihan hyvän vastauksen tähän hätään, kun siemenet kerran on jo kylvetty.
vastaisen varalle: kylvö vasta vapun kieppeillä, kaksi siementä 3" ruukuun, jos molemmat itävät, huonompi pois. ei tarvitse koulia, voi kastella laimealla lannoitevedellä. istutettaessa laitetaan “hartioita” myöden multaan. hauraita juuria on käsiteltävä varoen.
Minä en ole koskaan esikasvattanut avomaankurkkua vyöhykkeellä II. viime vuonna sao jäi kyllä surkeaksi sen takia, ettei tullut taimia. Nyt voisinkin kokeilla eka kertaa esikasvatusta.
Onko kukaan kylvänyt siemeniä wc- paperirulliin tai itsetehtyihin paperipotteihin? Nyt en jaksa käydä koko ketjua läpi…
itse käytän kurkulla turvepotteja, koska niissä juuret eivät vaurioidu. siksipä luulen, että nuo sinun vaihtoehtosi olisivat erinomaisia; voit istuttaa potteineen päivineen.
viime kesänä ei totisesti kurkkuja tullut - kesäkuun raesade:-(, mutta onneksi edellisenä vuonna tuli satoa niin, että vielä on vähän viipalekurkkua jäljellä.
Minulla on kurkut itsetehdyissä poteissa. Juomalasi oli mallina. Tein isommalla mallilla, koska kurkku tekee niin paljon juuria. Samoin
laitoin kurpitsat.
Kiitos mai-lee ja Berino, minä teen niille omat potit. Ekaa kertaa tällä tavalla
Juu, viime vuonna jäi vähiin kurkut!! Mutta jos ja kun nyt tulee kunnon kesä, niin mikään ei ole helpompi kasvatettava kuin partenokarppinen avomaankurkku!
Tarjota vain vettä ja lannoitetta ja keräät kurkkuja joka päivä loppukesästä. Mmmm…
Hei!
Laitoin tänä keväänä ensimmäistä kertaa kasvamaan avomaankurkkuja. Täysin kokemattomana kurkunkasvattajana minulla olisi montakin kysymystä aiheeseen liittyen.
Ensinnäkin, siemenpussissa lukee säilöntäkurkku, kyseessä lienee kuitenkin sama asia kuin avomaankurkku? Laitoin siemenet sisällä itämään jo 8.4. ja ensimmäiset itivät 12.4. Nyt osa taimista on jo aika pitkiä. Luin aikaisemmista viesteistä, että juuri liiallisen pituuskasvun vuoksi kasvatusta ei pitäisi aloittaa liian aikaisin. Onko siitä erityisesti jotain haittaa, jos taimet ehtivät venähähtää paljonkin ennen ulos vientiä? Erottelin tänään taimet omiin ruukkuihinsa, ja yritin istuttaa niitä hiukan syvemmälle multaan jotteivat näyttäisi niin honteloilta.
Entäs voiko avomaankurkkua kasvattaa parvekkeella? Asun kerrostalossa, ja ajattelin kyllä ottaa kesäksi vuokrapalstan, mutta se ei ole ihan lähellä joten kastelu saattaa jäädä välillä väliin. Ja kun tuli idätettyä ihan liian monta tainta, niin osan ajattelin viedä kokeeksi palstalle, ja osaa yrittää kasvattaa parvekkeella, jos mahdollista. Miten ison ruukun yksi taimi tarvitsisi, jos sitä kasvattaisi parvekkeella? Voisin viritellä seinälle jonkinlaisen kehikon, josta kasvi saisi tukea ja kiipeilytilaa. Mutta jos laitan kiinteän kehikon, vaihtoehdot ovat joko todella kuuma seinä, tai täysin varjoinen seinä… Eli ehkä olisi parempi pitää kasvi “irrallisena”, jotta paikkaa voisi siirtää tarpeen mukaan.
Sitten piti vielä kysymäni, että onko aina niin, että taimi kasvattaa yhtä lehteä kerrallaan, vai onko minulle sattunut jokin mutanttilajike? Eli siis sirkkalehdet ovat tulleet pareittain, mutta seuraavasta lehtiparista kasvaa vain toinen lehti. Suurimmassa taimessa ensimmäinen sirkkalehtien jälkeinen lehti on halkaisijaltaan jo yli 6cm, mutta sen “pari” on vasta millien mittainen. Sama kaikissa taimissa. Varmaan hassu kysymys, mutta kaikki kasvit mitä olen ennen kasvattanut, ovat tehneet lehtiä pareittain…
Missä vaiheessa taimia voi alkaa lannoittamaan? Joko nyt, kun taimet ovat vielä sisällä, niitä pitäisi kastella lannoitevedellä? Tällä hetkellä on vaihtoehtona vain huonekasveille tarkoitettu ravinneliuos…
Jos tällaiset lämpimät ilmat jatkuvat, ajattelin viedä taimet piakkoin hetkeksi aikaa ulkoilemaan päiväsaikaan.
Susibasilika, säilöntakurkku tarkoittaa sitä että kyseinen avomaankurkkulaji soveltuu säilöttäväksi. Sitä voi toki syödä myös sellaisenaan, juuriharjalla saa pestyä ‘karvat’ pinnalta pois.
Pitkistä honteloista taimista kasvaa pitkiä honteloita kasveja. Syvemmälle niitä voi istuttaa, itseltäni katkesi kerran isohko taimi juuresta poikki ja istutin sen katkenneen osan maahan melkein latvaa myöten. Hyvin teki satoa.
Ihan hyvin voi avomaankurkkua kasvattaa parvekkeella. Se vaan tarvitsee paljon vettä. Isoon ruukkuun sopii paljon multaa ja se pidättää paremmin kosteutta kuin pieni ruukku. Altakasteluruukku käy myös, samoin parvekelaatikko jos et halua ohjata kurkkua kiipeämään ylöspäin. Avomaankurkkuahan kasvatetaan useimmiten maata pitkin. Kurkku tykkää lämpimästä joten itse laittaisin sen ennemmin sille kuumalle seinälle, tosin muista totuttaa taimet vähitelleen aurinkoon jotta lehdet eivät pala.
Lannoituksesta en oikein osaa sanoa kun itse en niitä lannoita ennenkuin kasvimaalla. Taimet ostan monesti valmiina, jos kasvatan itse niin laitan siemenet vasta toukokuun puolenvälin jälkeen itämään.
Kun ulkoilutat taimia, muista että avomaankurkku on erittäin kylmänarka. Se ei kestä kylmää yhtään. Kannattaa aluksi pitää harsoa tms. päällä jotta saavat rauhassa tottua ulkoilmaan.
Lehtiasia kuulostaa ihan normaalilta.
Kovin aikaisin olet vain kylvänyt. Itse laitan aina vappuna, kylvän siemenet ulos muovihyllykköön, tulee tanakampia, ulkoilmaan tottuneita taimia heti alusta alkaen.
Parvekkeella laita täyteen aurinkoon, joku verkko tai tuki, mitä pitkin voivat kiipeillä. Tarvii vaan kastella usein, laita tarpeeksi isoon ruukkuun, että on tarpeeksi multatilaa ettei heti kuivu.
Pirkkikseltä saamieni avomaankurkun siementen itävyys oli 100 %! Onneksi laitoin vain kolme kpl kumpaakin lajiketta, eiköhän niistä tule kohtuullisesti satoa näin aloittelijalle.