Kiitos Kurpitsa On tallennettu omiin tiedostoihin ja tulostettukin jo. Teet nuo kurkut varmaankin viipalekurkkuina, ei kokonaisina?
Viipaleina. Kiehuvassa vedessä kasteltuihin (tai uunissa kuumennettuihin) purkkeihin ladon kurkut, lisään kiehuvan liemen päälle jolloin kurkut vähän vajenee, sen jälkeen lisään vielä hieman kurkkuja. Liemi ihan piripintaan ja mustaherukanlehti ja tillin kukinto päällimmäiseksi.
OK. tämä selvä. Jos muistuttaa maultaan niitä maku-viipalekurkkuja niin tiedän että ne kelpaavat herkkuina sekä minulle että pojalleni
Minulla ei ole kuin 3 tainta, mutta satoa olen joutunut jakamaan jo monelle. Kurkkua tulee jo kohta korvistakin, jos ei niitä anna tuttavillekin.
Ekan kerran kokeilen kasvattaa avomaankurkkua kasvimaalla. Olen kylvänyt ne itse siemenestä. Taimissa on nyt yli viisisenttisiä kurkkuja.
Pitääkö kurkut jotenkin nostaa ylös maanpinnasta? Ajattelin, että pilaantuuko kurkku kun se on kiinni mullassa. En tajunnutkaan, että taimet noin pitkiksi kasvavat; luikertelevat melkoisen matkan maan pinnalla. Olisiko pitänyt kasvattaa tukea vasten pystyyn?
Onkohan kurkku pienenäkin kypsä syötäväksi? Jos nyt tulee kovin kylmät ilmat tai kurkku uhkaa mennä pilalle, voiko sen syödä reilusti alle kymmensenttisenä? Joo, kova on huoli pienokaisista, kun ekaa kertaa sellaisia olen saanut kasvatetuksi :)
Kuparipannu, avomaankurkut kasvavat ihan hirvittävää vauhtia. Tänään viisisenttinen on jo huomenna tai ylihuomenna valmis poimittavaksi. Kypsiä ne ovat jo pienempinäkin, mutta ei nyt ole mikään kiire liian pieniä vielä poimia. Jos maassa on tilaa, voivat kurkut hyvin luikerrella maata pitkin, eivät pilaannu siinä. Jos taas on ahdasta, voit tehdä esim. harjateräksestä kaaria kurkkujen päälle ja sitoa taimia niihin. Avomaankurkku on loppujen lopuksi uskomattoman helppo kasvatettava. Vettä tahtoo paljon, mutta sitähän tänä kesänä on riittänyt yhdessä lämmön kanssa, eli ideaalikesä kurkuille.
Mää (ensikertalainen) laitoin kurkut kasvamaan salkoa myöten. Ei vie tilaa ja saa hyvin aurinkoa. Eikä pääse tuholaiset kurkkuihin käsiksi.
Toimii.
Kiitos Anita ja Weikko vastauksista. Se kasvuvoima, ihmettelinkin kun mielestäni ei siitä ollut niin kovasti aikaa, kun viimeksi olin taimia käynyt katsomassa, ja yhtäkkiä ne olivat venyneet pituutta ihan järkyttävästi:) Kivaa, pian saa siis maistaa itsekasvatettua kurkkua.
Nuo tukemisvinkit olivat hyviä. Weikko, olisi kiva nähdä kuva siitä salkoviritelmästä. Nyt hätäpäiten tein pajunoksista X-kirjaimen muotoisia tukia, joihin tuin taimia.
Koitan ehtiä laittamaan huomenna kuvia. Vinkit on kyllä täältä kotoisin.
Tarkoitus oli saada kasvimaa tälle vuodelle, mutta työt haittaavat harrastuksia. Siksi kurkut menivät erilleen sinne tänne ja tilaa ei ollut. Laitoin kurkuille salon ja siihen narun. Naruohjeen luin jostain täältä ja homma näkyy alla.
Edelleen täältä luetusta vinkistä ymmärsin, että homman kuuluu toimia näin.
Pujotus seuraavaan silmukkaan:
...tältä näyttää ensimmäinen yritelmäni.
Ja jos mulla olisi ollut se kasvimaa, niin EN missään tapauksessa olisi tehnyt näin, vaan olisin laittanut 10 cm reilläsen betoniraudoitusverkon pystyyn kurkkujen tueksi.
Ja osaako joku neuvoa apua tähän: Tää kasvaa paremmin auringossa parin metrin päässä edellisestä. Tää ei tee yhtään kurkkua. Kukkii vaan.
Weikko, kiva kun laitoit kuvia, kiitos niistä! Ihan hyvä tuo idea pitkän kasvin tukemiseen pienessä tilassa. Mulla kans yksi taimi vain kukkii, ei tee yhtään kurkkua. Syytä en tiedä. Samaa lajiketta ja samasta siemenpussista ovat kotoisin. Olosuhteetkin ovat ihan samat, vierekkäin kun ovat.
Kurkunsäilöjille, jos tykkäätte valkosipulin mausta, niin viipailoikaapa kynsi - pari viipalekurkkujenne sekaan! :O)
Omat avomaan kurkut vasta kukkivat, mutta kasavu on ollut huimaavaa nyt, kun on ollut hyvät kelit!
Kasvusäkissä kasvavat, mutta taidan kumminkin vähän kohta antaa lisälannoitusta.
Emme taida saada vastauksia.
En osaa neuvoa.
me säilötään kurkut hapattamalla,ei etikkaa eikä sokeria.niitä joko inhotaan tai rakastetaan!jos joku on kiinnostunut ohjeesta,niin voin laittaa sen tuonne resepteihin.ilmoitelkaa!
iesteri, laita ihmeessä se hapattamalla säilöntäohje sinne keittiössä-osioon, mutta olisiko parempi paikka siellä “Säilöntäohjeita”-ketjussa? Sieltä minä ainakin lähtisin tuollaista ohjetta etsimään jos tarve tulisi.