Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Mä huomasin mun avomaakurkuissa tänään ekat kukat. Näköjään aikaisin alkavat kukkimaan, ku taimet ovat n puoli metriä korkeita vasta. Ensikertalaisena ihmettelen näitä.

Pitäiskö avamaakurkuilta poistaa alimmaisia lehtiä? Ovat kasvihuoneessa ja siinä pimeämmässä päässä. Valoisammassa päässä on tomaatit, jotka ovat kuitenkin jo niin korkeita, että varjostavat tätä takanurkkaa, jossa kurkut ovat.

Kurkuilta ei poisteta alalehtiä kuten tomaateilta. Sivuversoja voi katkaista esim. kahden lehden jälkeen. Kokemukseni mukaan kurkunkasvatus ei ole kuitenkaan niin tarkaa kuin tomaatin kasvatus, kurkkuja tulee vaikka ei leikkelisikään.

Pienetkin taimet alkavat kukkia, tosin ekoista kukista ei välttämättä tule kurkkuja.

Nyt niitä tulee :slight_smile:

Ruokaa pitää vähän lisätä.

Avomaankurkussa kaksi ekaa kukkaa! Avomaalla siis. Täällä ollaan vähän myöhässä, mutta kyllä ne vielä kerkiää, kasvavat kurkuiksi kumminkin tosi äkkiä. :O)

Odottavan aika on pitkä. Olen katsellut mielestäni jo ikuisuuden parin sentin mittaisia kurkunalkujani. MIKSEI NE OLE JO ISOJA! :slight_smile: :slight_smile: :open_mouth:

Torilla viljelijä sanoi että harkitsee jo lämmityksen aloittamista kurkkuhuoneessa kun lämpötilat eivät nouse.

Mullon kanssa kurkut kasvarissa aivan alkutekijöissään ja lehtisalaatit siinä vieressä ovat päässeet ottamaan aivan ylivallan. Tänään revin nuo salaatit pois. Nyt syödään sidesalaattia kasvimaalta. Kurkut on siis avomaankurkkuja, mutta eivät ole kasvarissakaan kasvaneet. Vesimelonit kuolivat tyysten. Nää on mun pikkukasvarissa, jota en keväälläkään koskaan lämmitä yhtään.

Siis nämä tämän kesän kelit siis riittää syyksi siihen, ettei kurkkuja oikein tule? Vaikka yölämpötilat ovat yli +10 asteen olleetkin? Mun avomaankurkut kasvarissa on aika samanlaisia kuin Kurpalla tuossa kuvassa, sivuversoja puskevat villisti, varsi venyy ja lehdet on reheviä, ja kukkia on varmaan satamäärin, sekä hede että emi, mutta kurkut eivät vain lähde kasvamaan. Itseäni olen moittinut, joko lannoituksen köyhyydestä tai laiskuudesta pölyttämisessä, mutta siemenpussin mukaan eivät tarvitse pölytystä, eikä vesivärisiveltimestä juuri apua näytä olleenkaan… Puolenkymmentä kurkkua olen poiminut täysikasvuisena, muutama keskenkasvuinen on, mutta ei oikein hyvältä näytä… Auringonpaistetta, kiitos!

Kurkut olivat pari viikkoa lasitetulla partsilla lomamatkan ajan, ja veljeni kävi kolme kertaa niitä katsomassa ja kastelupulloa täyttämässä. Ennen reissua latvoin kurkut. Oli paljon kurkkujen alkuja tulossa ja tilanne näytti hyvältä.

Kun kotiuduin, oli vastassa puoliksi kellastuneita lehtiä, paljon näivettyneitä kurkunalkuja (niisk), mutta kaksi isoa kurkkua myös (jotka olivat kyllä hyviä!). Olisi huonomminkin voinut käydä. Liika kuumuus, vai mikä on iskenyt?

Mites nyt, onko sato nyt sit tässä? Uusia kukkia ei ole tulossa, ja pituuskasvukin tyssäsi latvomiseen. Lisäsin hieman lannoitetta, ja siirryin pullokastelusta on demand-kasteluun. Pullosuppilon ympärille oli kietoutunut juuria ihan valkoisenaan.

Tämä Profi on piikikäs kurkku, ensi vuonna otan jonkun toisen lajikkeen.

Anitan "avomaakurkku Ukrainasta" on villiintynyt täysin näiden lämpien kelien myötä. Ne ovat aivan täpötäynnä kurkun alkuja, siis todella hirmu paljon alkuja -  en ole sellaista ennen nähnyt avomaalla Tähän mennessä olen niistä (pari taimea) saanut kerättyä 2 kurkkua yhteensä, nyt taitaa tulla kertarysäyksellä sellainen määrä että oksat pois ! Se on sellainen piikikäs lajike.

Parka on tehnyt jo pitempään satoa, tosin hillitysti. Nyt lämpimien myötä siinä on ollut jo sen verran kerättävää että pääsen tänään ensimmäiset kurkut säilömään. Se on lajikkeena kyllä mukavan tasainen ja varma, ja maukaskin.

Ota jokunen siemen miullekin talteen tuosta Ukrainalaisesta ihmeestä. Kiva kokeilla jotain uutta lajiketta.

Joo täytyy jättää jokunen kurkku kasvimaalle kypsymään kunnolla siemenien keräämistä varten. Siemenkeräys kurkuista on ollut vähän sitä sun tätä mulle, onnistuu tai ei onnistu. Tai kerääminen onnistuu mutta taimien niistä saaminen on ollut vaihtelevaa. Varmaan olen välillä kerännyt niitä sellaiseen aikaan ettei ole kypsiä vielä.

Mie olen kerännyt sellaisesta joka on päältä mennyt jo ihan keltaiseksi.

Kaikki itivät vaikka olivat toissa syksyisiä.

Hyvä, hyvä, Nuu. Ihan oikealla ihmisellä riehaantuvat antamaan satoa :slight_smile:
Ne todellakin on piikikkäitä. Ennen kuin niihin tottuu, tuntuu, että sormet on täynnä pikkupikkupiikkeja, jotka kyllä onneksi lähtee pesemällä pois. Maku on kuitenkin hyvä, mutta jos pääsevät vanhoiksi, voi kuori olla kitkerä. Suomen oloissa en tiedä, onko sitä vaaraa. Kerro sitten.

Muoks. Anoppi antaa niitten ruskettua oikein kunnolla, mutta jos Kurppa saa itäviä siemeniä keltaisestakin, niin kai sekin sitten riittää.

Tumpelona taas kyselen. Siis ihan omaa tyhmyyttäni ja epätietoisuuttani istutin liian paljon kurkkuja samaan lavaan. Nyt se on yksi sekametelisoppa.

Kukkia ja kurkunalkuja on paljon.

Eli siis saanko mä yhtään leikellä lehtiä, että sais edes kastelukannun pään mahtumaan paremmin juurille tai käden ujutettua taaemmas? Keltaiset lehdet varmaankin saa suosista poistaa?

Mie ainakin olen poistanut.

Siis voi prkl! Olen minäkin tumpelo.

Lomamatkan jälkeen havaitsin kurkun lehdissä keltaisia laikkuja, mutta tuomitsin ne vaan puutostilaksi ja kuumuuden aiheuttamaksi. Annoin olla. Tänään tajusin, että ne ovatkin vihannespunkkien aikaansaannoksia, grrr! Seittiä oli näkyvillä ihan ylimmissä lehdissä. Kovasti kasvi tunkee uutta lehteä kuivahtaneiden tilalle, joten en vielä menettänyt toivoa. Karsin kaikki kellastuneet pois ja suihkutin koko hoidon sen jälkeen mäntysuopaliuoksella, ja vähän ajan päästä huuhtelin pois suihkuttamalla.

Niitä prkleen punkkeja oli myös yhdessä chilissä ja kesäkurpitsassa, molemmat saivat saman käsittelyn.

Mä ihmettelinkin , miksi mun avomaankurkut on tänä vuonna niin piikikkäitä , voisi varmaan olla tuota samaa kun Nuulla !

Niitä näyttäisi tulevan nyt ihan säilöttäväksi asti , …mä olen ihan onneton tumpelo , mutta laitanko ihan kaikkine piikkeineen vai kuorinko ?

Tarkoitus olis laittaa viipaleina kun on vaan pikkupurkkeja käytössä.

Niin , ja sitten vielä piti kysymäni , jos mä käytän vaikka sitä Hilloxia , tarvitaanko piparjuurta välttämättä kun sitä tarjotaan joka ohjeessa ?

Irsa, ei tarvitse kuoria. Eikä se piparjuurikaan ole mikään välttämättömyys. Mä en ole koskaan laittanut ja hyvin on kelvannut.