Meillä harjataan juuresharjalla piikit pois. Ja täältä jostain vanhalta puolelta löytyy Mai-Leen hunajakurkkujen ohje, suosittelen! Siinä on vain vettä, etikkaa, suolaa, hunajaa, valkosipulinkynsiä, mustaherukanlehtiä ja haluttaessa tilliä.
…ihan ilman harjaa pesemälläkin kurkun piikit kaikkoavat.
tässä uusiksi mai-leen (itse asiassa heidin kurkut) kurkkujen ohje. ens 2.5 litraa on jo tehtynä - huomenna tulee 1.5 litraa lisää.
Mun kurkut on kyllä täynnä kukkia ja kurkunalkuja, mutta kun ne ei ala turpoamaan, ei sit millään. 4 kurkkua olen saanut yhteensä tänä kautena. Punkitkin taas iskivät. Oiskohan aika tuomita kurkut jo bioroskikseen? Lasitetulla eteläpartsilla hallavaaraa ei vielä hetkeen ole, joten vielä voisin ne siellä pitää.
Lannoitteena on mullassa neko-rakeita ja kasteluveden mukana Puutarhan kesää (joka kastelulla).
Meilläkin on hervottoman piikikkäitä ja tajuttoman pitkiä avomaankurkkuja. Kaukana siitä mitä olen kuvitellut niiden olevan. Tarkistin vielä pussinkin ja kyllä niitten pitäs ihan normaalia avomaankurkkua olla. Pisin oli yli 30 cm
Tänään tarttui matkaan pari pussia partenokarppisia kurkun siemeniä. Lajikkeet Adam ja Alex. Aikaisemmissa en ole huomannut makueroja, toiset hieman piikikkäimpiä kun toiset.
Mun kurkut jäätyi pihalle. Se niistä viimesistä sitten, kitti vaan pakkanen.
Onko tietoa lajikkeesta Bush champion, onko partenokarppinen vai ei? Mulla on nyt kolmea sorttia kurkun siemeniä, ja kahta niistä ajattelin laittaa. Muut lajikkeet ovat beth alpha ja reinin rypäle, jotka ovat partenokarppinen ja pölytystä vaativa. Jos Bush champion on partenokarppinen, viljelen sen kaverina beth alphaa, jos vaatii pölytyksen, laitan reinin rypälettä.
Kiirehän ei vielä ole, kunhan spekuloin ja suunnittelen
Ei siinä ainakaan sitä mainita.
…eikä mielestäni myöskään beth (beit?) alphan kohdalla sanota partenokarppisuudesta mitään.
jos kurkku on partenokarppinen, se mainitaan listoilla ja pussukassa ensimmäisenä tai ainakin melkein
edit - kurkku-ketjussa nimimerk lollipop sanoo "B. Alpha on maukkaimmillaan pienenä ja ohutkuorisena vallan maukas kurkku muutenkin. Eikä tarvi pölytystä, koska on partenokarppinen."
uskon, koska kertoo kasvattaneensa sitä kolmena kesänä:-)
Haluaisitteko suositella piikitöntä, herkullista, varhaista ja satoavaa avomaankurkkua? Saa olla partenokarpilla tai ilman. ;O) Tässä kerkiää vielä erinomaisesti pohtimaan ja siemenostoksille. Juu ja ei haittaa jos laitatte samalla vinkin, mikä ketju myisi ko. siementä.
Perjantaina oli Stockmannilla siemenliikkeen edustaja joka myyjälle kovasti kehui heidän valikoimaansa. Kysyin onko avomaakurkuissa yhtään partenokarppista lajiketta. Koko hänen olemuksensa kertoi, ettei hän tiennyt mistä puhuin. No löytyihän sieltä sitten kuitenkin yksi lajike, kun oikein etsi;)
Wilma ja Parka ovat ainakin hyviä ja partenokarppisiaTänä vuonna kokeilen miulle uusia lajikkeita "Adam" ja "Alex", molemmat myös partenokarppisia.
Ps. ei nuo kyllä piikittömiä ole;)
Partenokarppisuus olisi mulle plussaa, koska kasvupaikkana on lasitettu partsi, jonne ei pörriäiset tule, vaikka ikkunaiset olisikin auki. Pitäisi itse sitten toimia pölyttäjänä, jos tarvitsee.
Kuinka herkästi kurkku muuten pölyttyy, “saastuttaako” samalla partsilla oleva normikurkku partenokarppisen ilman kautta? Vierekkäin en samaan kasvusäkkiin niitä laittaisi, mutta jos vaikka olisi amppeli toisella puolella partsia.
kaikissa ohjeissa sanotaan, ettei saa kasvattaa yhdessä. omalla pihallani (pienellä) en ole uskaltanut ottaa riskiä, että saisin "käppyrä"kurkkuja.
edit - kurkku-ketjun sivulle 91 olen linkittänyt kuvat "pallopää"- ja "kerros"kurkurkuista.
ei kai sillä muuta eroa ole kuin että normikurkuista ei ehkä tule satoa jos ei ole pörriäisiä? Ja jos on pörriäisiä, niin partenokarppisetkin voi hedelmöittyä. Mutta jos ne kerää kaikki ihan nuorina, niin onko sillä sittenkään väliä? Noi sekoittuvuusohjeet on tarkoitettu tietääkseni ammattipeltoviljelijöille, jotka keräävät kurkkuja kasvustosta vain harvakseltaan, ja silloin hedelmöityneet ehtivät ´posahtaa´ paksuiksi.
Annesurfs, mä olen tykännyt avomaankurkusta ‘Market More’. Olen viljellyt sitä jo vuosikausia ja tykännyt. Se on hyönteispölytteinen, mutta hyvin on aina kasvihuoneessakin pölyttynyt ihan hyönteisten toimesta. Se on mielestäni maultaan jotenkin hieman kasvihuonekurkkumainen avomaankurkku, samoin ulkonäöltään. Se siis kasvaa aika pitkäksi 20-25 cm. Ja se mikä siinä on hyvää, niin se ei äidy karvaaksi maultaan. Soveltuu hyvin pohjoisiin olosuhteisiin, keskiaikainen. Satoaika on pitkä. Omat siemeneni olen hankkinut luomusiemeninä Hyötykasviyhdistyksestä, mutta sitä ehkä saa muualtakin.
Tiedän, että
Partenokarppinen + normipölytteinen + pörriäiset = frankenstein-kurkkuja
Mutta jos noi pörriäiset eliminoi? Normipölytteisen kurkun kanssa olen henkisesti varautunut jollain siveltimellä tökkimään tyttökukkia poikakukkien tuotoksilla. 3. kerroksen partsille ei pörriäisiä tule, ehkä yksi eksynyt per viikko.
Viime vuonna oli lajikkeena Profi, ja ne oli piikikkäitä pikkupiruja. Maukkaita, tosin, ne muutama, mitä satoa tuli.
http://www.biolan.fi/suomi/puutarhaharrastajat/puutarhatieto/kasvihuone/kurkku/lajikkeet
Tuossa linkissä sanotaan, ettei partenokarppisiin kurkkuihin tule siemeniä.
Omat kaikki kurkkuni olivat viime vuonna partenokarppisia, eikä varmaan lähimmällä neliökilometrillä kukaan kasvata mitään kurkkuja. Kypsyttelin niistä muutamaa pitkään ja hartaasti. Siemeniä oli joissain lajikkeissa ja toisissa vähemmän.
Nyt kun ne on kuvuneet, niin näyttää pahasti siltä, että ne on pelkiä siemenen kuoria, ja sisällä ei ole mitään.
Kuten linkissä sanotaan niin joskus partenokarppiseen tulee hedekukkia. Oli miten oli, mutta pitää yrittää vielä uudemman kerran tuota siemenjuttua. Koeidätys myös näillä nykyisillä "kuorilla".
Lisäksi jossain esitettiin, että kun paretnokarppinen kukka pölyttyy, niin hedelmä kehittyy väärään kohtaan, siis pölytyneeseen kukkaan , eikä siihen jo kukan tyvellä olevaan "alkuun".? ?
Muistaakseni silloin kun ensimmäiset partenokarppiset lajikkeet tulivat kauppoihin ei niistä kasvatettuihin tullut siemeniä, mutta nykyisiin kyllä tulee. Hyvällä menestyksellä mie olen saanut niistä itäviä siemeiä kerättyä. Viime syksynä jätin keräämisen väliin, kun Virosta ostin uusien lajikkeiden siemeniä.
Nämä omat semenet on seemnemaailmasta ja suhtkoht edullisia siis. Viime vuoden siemenillä mennään ainakin tämä vuosi.
Ellei siemeniä ala tulemaan, niin saa "karppiset" jäädä, ehkä.