Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

kurppa, sinun kertomasi sai minut viime kesänä kasvattamaan yhtä kurkkua myöhään syksyyn ihan semmoiseksi kellanruskeaksi asti, jollaisena anita kertoi anoppinsa siemenkurkut keräävän. ei ollut siemeniä, oli vain tummia nuppineulanpään kokoisia möykkyjä.

edelleen ostan “karppiset” kaupasta:-)

Kylvin jo muutaman kurkun siemenen, varoiksi, jos säät lämpiää niin saisin kasvarista satoa aiemmin. Laitan loput myöhemmin.

kumpaa kylvit näin ensi alkuun? vanhaa tuttua parkaa vai sitä virosta ostamaasi profia?

maanantaina ruokakaupassa kurkin myös siemenstandin ja olihan siellä taas nelsonin pussukoissa profia.

Profia, Adamia ja Alexia. Nuulta saadut kylvän muyöhemmin.

Mulla kasvoi profi viime vuonna, taimet ostin Eat & Joysta.

Maku ok, mutta olivat piikikkäitä, eikä sato ollut suuren suuri, muutama kurkku. Taimet (kaksi) olivat tosin yhdessä pienessä parvekelaatikossa, joten ei ne tilalla juhlineet, ja sato jäi siksi pieneksi.

Oululaisille ja lähipaikkakuntalaisille tiedoksi. Agrimarketissa kaikki lopout Weibullsin siemenet 10 senttiä pussi. Oli parkaa ja jotain muitakin lajikkeita kaupan, päivämäärä taisi muistaakseni olla 2015 saakka. Siis kaikki Weibullsin siemenet, myös kesäkukat, yrtit yms. Itse hamstrasin siemenöitä peräti eurolla =)

Ensimmäiset itäneet.

Kylvin kahteen taimipottiin Bush Championia, yhden kumpaankin. Siemenkaupan mukaan soveltuu amppeliin, aion tunkea kaksi taimea isoon amppeliin ja toivoa parasta. Koska nämä menevät amppeliin, niin uskalsin jo nyt kylvää. Amppelia on helpompi roudata sisään eestaas jos kylmät säät jumittaa päälle.

Onko kenelläkään tietoa, onko lajike Kinesisk Slange partenokarppinen? En oikein löydä tietoa.
Joku kyllä tuntui moittivan lajiketta, kannattaneeko kasvattaakaan. Profi F1 -siemeniä ostin myös tänään.
Parka ja Passandra on jo idätyslautalla. Erityisesti Passandrasta tykkäsin viime kesänä, mutta nyt ei ole kuin yksi ainokainen siemen sitä.

Muoks. No nyt löysin yhden maininnan, että Kiinalainen Käärme olisi hyönteispölytteinen. Pah!

Huomenna laittelen kurkut itämään. Luvattiin sadetta joten päivä on omiaan multahommiin kasvihuoneessa. Tuntuu aina siltä että siinä vaiheessa kun kurkkujen idätys alkaa, on kesäkin melkein jo käsillä. Ja niinhän se taitaa ollakin :slight_smile:

Kaisaliisa minulla on noita kinesesk slange kurkun siemeniä jokin vanha pussi joka on ostettu platagenistä ja siinä pussissa sanotaan että olisi partenokarppinen? Mutta varmaksihan minä en sitä voi sanoa.

Kaisaliisa, onkohan Kinesisk Slange sama kuin Hyötykasviyhdistyksen Kiinalainen käärme. Se on myös hyönteispölytteinen http://www.hyotykasviyhdistys.fi/tuote&kasvilajinid=26

Tuolta hyötykasviyhdisryksen sivuilta juuri päättelin, että Kinesisk Slange = Kiinalainen Käärme olisi hyönteispölytteinen. Toisaalta luin jostain, että Kiinalainen Käärme -tyyppisiä on useita eri lajikkeita. Eli ei olisi välttämättä yksi ainoa lajike. Tuo mun uusi pussi on Weibullsin siemeniä Multasormesta.

Korpikangas siemen: ‘Chinese Slangen’ Avomaakurkku, Pitkä (jopa 50cm) avomaankurkku. Makea, vain vähän siemeniä. Esikasvatetaan.

Makua kuvataan hyväksi jokaisessa lnkissä jonka avasin, mm. tässä:

“These long slender cucumbers grow up to 50cm in length with some spines. Very sweet with few seeds and are great in the garden and in growing bags outside. Good source of vitamin C and vitamin A.”

Valitsin nuo siemenet osittain pussin kuvan perusteella :slight_smile: Kurkut näyttivät hyvin sileäpintaisilta.

Jossain vanhassa penttikeskustelussa joku moitti noita kurkkuja karvaiksi. No pitää kokeilla nyt. Perusongelmahan tässä on se, että aion laittaa kurkut kasvihuoneeseen. Ja sinne ei tarvittaisi kurkun siitepölyä.

Mulla oli viime kesänä 2 avomaankurkkua kasvarissa ja sato äärettömän surkea. Kasvihuonekurkut tekivät paremmin satoa, vaikka nekin tosi huonosti. Kasvimaalla avomaankurkut puskivat kyllä hyvin kurkkua. Tiedä sitten mikä oli kasvihuoneessa vikana, mutta tänä kesänä vain kasvihuonekurkut päätyvät kasvariin ja avomaan kasvimaalle.

Kasvariin mielummin vaan partenokarppisia lajikkeita (itsepölyttyviä)

Ekaa kertaa kurkkua kasvattelen. Ostin just tänään kaksi kasvihuonekurkun tainta, enkä tietenkään huomannut kysellä mitään tuollaisesta.

iiris-kukka, ei huolta. Kasvihuoneeseen ajatellaan mieluummin itsepölyttyviä lajikkeita koska siellä ei välttämättä lentele niin paljoa pörriäisiä pölyttämässä. Itsepölyttyville niitä ei tarvita, joten vaikka olisi kylmä kesä ja kasvarin ovet kiinni niin kurkkuja tulee silti.

Avomaalla on pörriäisiä ja sinne kelpaa tavalliset lajikkeetkin, ei tarvitse olla niitä kalliimpia itsepölyttyvien siemeniä. Ja ne tavalliset lajikkeet käy ihan hyvin myös kasvihuonekasvatukseenkin, silloin vain täytyy pitää niitä ovia auki että pörriäiset pääsee hoitamaan hommiaan ja pölyttämään kurkun kukkia jotta satoa saadaan

Mä löysin avomaankurkun siemeniä jotka voi olla vaikka kuinka vanhoja, siemenkirjeestä viime vuodelta !

Laitoin ne likoamaan ajatuksena kylvää parin päivän sisään, mutta kun en ole koskaan siemenestä kasvattanut, kysynkin , maksaaako vaivan vai kantsiiko vaan mennä taimikauppaan ?