No nyt löytyi se herkkujen kurkkuherkku. Tein niitä suolakurkkuja syksyllä (ks. s. 94) ja nyt maistoin ensimmäisen kerran hunajan ja smetanan kanssa, annettujen vinkkien mukaan, kiitos Kurppa, Anita ja Tuomipihlaja. Jäin siltä istumalta koukkuun! Tiedän miten ensi kesän pääsadon kurkuista säilön
.
Kokeilkaa ihmeessä jos satoa tulee paljon !
Haluaisin tilata Seemnemaailmasta kurkun siemeniä, mutta ne kaikki näyttävät niin samanlaisilta, miten noista valitsee. Ajatuksissa oli joku mielellään partenokarppinen, ei kovin karvas eikä piikkinen. Mikä olisi hyvä valinta? Olisi kiva maistaa tuoreeltaankin, varsinkin jos satoa ei riitä säilöttäväksi.
Minä olen kasvattannut Hokus nimistä avomaankurkkua,viime kesänä tuli aivan valtavasti satoa kasvimaalla harson alla.On hyvän makuinen tuoreena ja säilöttynä
Kuulostaa hyvältä, siemenetkin edullisia. Onko kovin piikkinen? Kuva näyttää vähän siltä. Maku on kyllä tärkeämpi juttu.
On jonkin verran piikkejä,mutta lähtevät pyyhkäisten.Pitäähän ne pestä harjalla ennen käyttöä koska meillä käytän ruohosilppua katteena ja on mukavampi kuin multaa vasten.
laitan semmoiset ostoskoriin ![]()
Jos lajin kuvaus on parvekekurkku (pussin mukaan…) niin riittääkö yksi kasvi ruukkuun/ämpäriin, vai pitääkö olla kaksi pölyttäytymiseen? Pussi ei mainitse partenokarppisuudesta mitään.
kurppa., ehtistkö/viitsisitkö (kun kotikone taas toimii:_)) kuvata ja laittaa kuvan tänne niistä kurkun siemenistä, joista kerroit kylvö-ketjussa. itävyys tuntuu olevan ihan hyvä…
Toki:)
Kokeilin syksyllä muutaman siemenen laittaa multiin ja silloin ei mikään itänyt, en tiedä mikä juttu noissa nyt on?
Tässä itse kerätyt partenokarppisten avomaakurkkujen siemenet.
Kokeiluidätyksessä iti muutamassa päivässä 8/10 kylvetystä.
Olen hiukan harkinnut kurkun taimen ostamista (ensi kertaa elämässäni). Lueskelin ketjua vähän taaksepäin, mutta en jaksanut lukea kokonaan. Mietiskelen seuraavia asioita: Mistä tietää, että kurkku on kypsä (=syötävä)? Mitä eroa on kasvihuonekurkussa ja avomaan kurkussa? Voiko molempia syödä “raakoina” (nim. uusavuton kaupunkilainen, tunnistaa vain pitkän kurkun vihannestiskillä ja suolakurkun purkissa kaupan hyllyllä = avomaan kurkku näyttää kaupan suolakurkulta). Onko lajikkeella väliä? Tarkoitus on kasvattaa kurkku isossa saavissa joko suljetulla lasiverannalla tai avoverannalla (katto päällä).
Kurkku on syötävissä heti kun se on kasvanut sen verran että siinä on syömistä
Jos haluaa kypsyttää sen siemenet esimerkiksi keräämistä varten, niin siinä tapauksessa se jätetään kasvamaan pitkään. Muuten kurkku kannattaa kerätä aikaisin, sillä silloin sen maku on parhaimmillaan. Mitä pitempään se kasvaa, sen suuremmat siemenet sille tulevat ja maku kärsii. Kurkussa iso koko ei ole tavoite ![]()
Myös satoa saa enemmän kun sitä korjaa ahkeraan.
Mulle iski yhtäkkinen hirmuinen kesän kaipuu - poimia ohimennen kurkku ja mutustella sitä samalla kun puuhastelee mitä nyt milloinkin, vaikkapa jatkaa matkaa tomaattien luo
Voi onnea !! Kesä, tule tule jo !
Kurppa…jos niilkii on jokin sisäinenkello, dy on syksy, ei kannata lähtee kasvaa.
Jatkoa ovitzille: Sekä kh- että avomaankurkkua voi syödä “raakana”. Kh-kurkku vaatii enemmän lämpöä kasvaakseen. Avomaankurkkuja on moneen lähtöön. Joissain avomaankurkuissa on pienenä (=herkullisena) nyppyläinen kuori, joten ne ehkä mielellään kuorii. Jotkut kasvavat pitkiksi, ja toisaalta esim. yhtenä vuonna kasvatin sellaista pientä lajiketta kuin Green Finger, joka oli tosi hyvä, sileäkuorinen ja rapea (mutta ei ihan hirveän satoisa). Kannattaa lukea siemenpussista tai -luetteloista kuvauksia, mikä sopii itselle parhaiten. Kannattaa ehkä valita karvasaineettomaksi jalostettu lajike (sekin kerrotaan siemenpussissa), niin mahdollinen kuivuus (jos joskus unohtuu kastella) ei kitkeröitä kurkkuja.
Ovitz, jos meinaat kasvattaa kurkkusi suljetulla parvekkeella, kannattanee valita partenokarppinen lajike.
Tarkoitus oli kasvattaa vaan kasvarissa kasvihuonekurkkua, mutta toisaalta ois kiva saada syödä kurkkua, joka on ollut ihan taivaan alla auringossa. Sitten voisi myös vähentää kahteen kurkkuun kasvarissa. Kuinka suuren alan yksi avomaankurkku tarvitsee?
Mä olen kasvattanut partsilla avomaankurkkua köynnöksenä/amppelissa ja plantaasillakin köynnöstukea pitkin. Eivät ole maata pitkin versot luikerrelleet. Tilaa se kyllä vaatisi, jos ne luikertelisi, mutta jos tilaa on ylöspäin, ei pinta-alaa välttämättä tarvita kuin se ämpäri tjsp.
No mutta siinähän ratkaisu! Mulla oli kahdessa isossa ruukussa sitruunakurkkua, mutten niihin mitenkään ihastunut. Satoakin sai aika kauan odotella. Sellaisen ruukkukurkun vois pitää ens alkuun kasvarissa, kun siellä vielä on tilaa (tai ehkä mä vaan kuvittelen, sen tilan nimittäin:))
Mulla on tiedossa parvekekurkkua - mutta pussi ei mainitse partenokarppisuudesta mitään. Pähkäilen siksi edelleen, kannattaisiko laittaa useampi kasvi joko samaan paljuun tai vierekkäin …
Lukaisin nyt koko ketjun läpi ja tulin vähän hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti kannattaa kasvattaa siemenestä, eikä ostaa taimea? Kylvö joskus toukokuun alussa - puolessa välissä? Nämä lajikkeet pistivät silmään, mitä suosittelisitte?
Parka
Market More
Cubana F1
Profi F1
Konsa
Brith Alpha
Green Finger (Ellium, sinä mainitsit tämän lajikkeen)