Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Kurkut olivat ottaneet toisistaan tukea maailman tuulien tuiverruksessa ja siitä syleilystäkö lie seurauksena, että toinen oli pukannut esille tollaisen (öhöm) kurkun. Minkäköhänlainen sille toiselle kasvaa . Lajike on Parka F1.

kuva

Kaikki siis voi kasvattaa itse:)

filifjonka,hienon “kurkun” oot saanu :wink:

Minulla on pihassa 80cm x 60cm lavakauluksessa viisi avomaakurkun tainta. Lajike on jenkkiläisen Burpeen Picklebush, joka tekee kurkkuja tosi lyhyeen varteen. Se lähtee kasvamaan tosi hitaasti ja varsi on ihan kukkia täynnä. Viimevuonna mulla oli kaksi tainta laastipaljussa ja niistä sai aika paljon säilöttävää. Tänään huomasin, että siellähän on jo muutama korjuukypsä kurkku.

kuva

kuva

Näitä siemeniä on saatava jostain lisää, sillä mulla on enää pari jäljellä.

Avomaankurkku Market More kasvaa kiinalaisessa kohopenkissä, joka tehtiin viime syksysnä.

kuva

Toinen kurkkupenkki on edelliskesän kohopenkki ja alkaa jo näkyä lehtien kellastumista. Viime kesänä tässä kasvoi kurpitsaa ja olisi varmaan pitänyt laittaa jotain muuta kuin kurkkukasvia.

kuva

Paljonkos sitä Kurkkuu noista penkeistä on tullut… ? Paremmalla kasvuvyöhykkeellä ainankin asut, ku mä…

No enpä ole laskenut, mutta Paljon! Ikinä ei olla näin paljon kurkkuja saatu kuin tänä kesänä. Kesäkuussa näytti pahalta ja aika myöhään sain taimet kaikki istutettua, mutta onneksi heinäkuu oli lämmin. 

Mikäs tekee kohopenkistä kiinalaisen? :slight_smile:

Kiinalainen kohopenkki: risusydän, puutarhajätettä ynnämuuta tupasta, rohjoa, ehkä vähän lantaa ja multakerros päälle. Sitä tarkoitin myös tuossa edelliskesän kohopenkissä.

Niin siis, se on kuulemma vanha kiinalainen kasvatussysteemi.

Kiinnosti tuo kiinalaisuus viisaita kun ovat :slight_smile: Hienosti on kiinalaisessa kasvanut :slight_smile:

Avomaankurkku 780g. Liekö käyttökelpoinen. Sen näkee pian.kuva

Jos on hyvä lajike ota siement talteen.

Niin teen.

Huomenna menee viimeiset avomaankurkut  leivän päälle.  On kyllä paljon paremman makuisia kuin kaupan kurkut. Tomaateista  en sanoisi,   että mitään eroa  huomaisin maussa.

Hoksasin että kutakuinkin  kaikki kurkut on syötäviä. lukuunottamatta sellaiset jotka rupeavat jo kellertämään ja tuskin nekään  myrkyllisiä on. Isoja kurkkuja voi raastaa keittoihin. 

Meillä meni eilen viimeiset kurkut kurkusta alas :wink:

Agrista ostin PARKA F1 Siemeniä viimekeväänä . Vaikka olikin kylmä kesä niin saatiin ihan hyvä sato. On runsassatoinen ja lähes siemenetön sekä hyvän makuinen. Kasvatin avomaalla, kylläkin harson alla oli juhannukseen asti. Kylvin suoraan avomaalle siemenet. Toivottavasti löydän samanlaisia siemeniä tänäkeväänäkin.

Olisko vinkkejä hyvän makuisesta ja satoisasta piikittömästä avomaakurkusta? Nyt on muutama vuosi ollut Profi nimistä kurkkua ja hyvää on ollu. Mutta niissä on nuo piikit. Toiseen kasvihuoneeseen mahtuisi nyt kokeiluun jotain piikitöntä lajia kun jätin paprikat kylvämättä.

Beith Alpha. Katso kuvaani kelaamalla lauantai syyskuun 13. 2014.

Näyttäisi ainakin Hong Kong noita myyvän Suvipihan siemeninä. Pitääpäs hakea pussukka niitä kokeiluun, Kiitos Maire vinkistä.

Mulla löytyi siemenpussit Langelands Kaempe, Rhensk druv Hg,Tanja sekä Hokus. Onko yksikään näistä partenokarppinen? Entä karvasaineeton? Pusseissa ei mitään mainintaa.