Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Mulla ulkona kaikki avomaan kurkut on keltaisia lehditään. On vain sirkkalehdet ja yks pienilehti, mut keltaisina,, kylmää ja pimiää on. Mutta kasvarissa vähän paremmin. Avomaan kurkkuja siellä 3x ja 25cm kasvua,, pölytys on onkelma. Ja 3x Nuulta tulleita Avomaankurkkuja Adam. Ne ei tarvii Evaa tehdäkseen kurkkuja. Ovat kasvaneet paremmin, vartta kaikilla 60-80cm ja 2cm kurkunalkujakii on tulossa.

Mulla ovat avomaankurkut olleet ulkona koko tämän kylmän jakson. Ekat kuolivat ja uudet siemenkylvöt ovat nippa nappa hengissä. Saa nähdä saadaanko tänä vuonna ollenkaan omia kurkkuja.

Sama täällä avomaankurkuissa.Kaksi olen jo repinyt pois ja loput karmean näköisiä raatoja.Osa näyttää olevan peräti viisi senttiä pitkiä.Ei tarvi vonkua tänä kesänä kun pitää säilöä taas kurkkuja :(

Kasvihuoneessa yksi avomaankurkku jossa kymmenkunta tulossa.

Kasvarissa lähtivät heti kasvuun kun lämpötila nousi. 1-2 kypsyy päivässä.

Mulla kurkuntaimet  hipoo jo kasvarin katolle saakka. Satoa tulee muutama päivässä ,mut kohta olen varmaan pahemmassa kuin pulassa. Ennättääkö kaiken syödä mitä satoa tulee???

Lähetä ne ylimääräiset mulle, lähettäjä maksaa lähetyskulut. Pääset helpoiten eroon ylimääräisistä Kurkuista ,,,, Ootteko pistäneet avomaankurkuista jotka kasvaa kasvarissa tuettuina, päätpoikki miltä korkeudelta. Netist löytyy vaik mitä ehdotuksia giljotiinin kaatkaisukorkeudesta.,

Mie olen aina antanut longerrella milloin mihinkin päin, joskus ovat menneet poikki vahingossa, mutta en ole katkonut.

Avomaankurkku Hokusta on ruvettu  myymään  partenokarpisena,  ja ettei  tarvitse pölyttäjää.  Hortuksen   pussissa. 

Omassa joskus  ( pakattu  01.11 ) ostetussa  hokus pussissa  lukee että  "...on hyvä peittää harsolla joka poistetaan ennen  kukintaa..jne..

Kasvattelen yhtä hokusta kokeilumielessä muiden partenokarppisten seassa  ja  nyt siten on kymmenkunta  kurkun alkua. Isoimmat   kaksi  noin 4-5 senttisiä eikä  yhtään poikakukkaa  koko  puskassa.

Eli näyttää vahvasti siltä että on tosiaan partenokarppinen.  Oli edullinen pussi  ja paljon siemeniä ja    ihan hyvin pärjää kun muihin vertaa,  Ostan uuden pussin heti kun näen myytävänä.

kuva

Kohta tulee ekat Kurkut, aika piikkisen näköinen toi kyllä on,,, 

kuva

Eilen kasvarista korjattua satoa 

En muista mitä nää on, epäilen avomaankurkkua Konsa. Mut erinomaisen hyviä.

Piccolinoa ollaan kans jo syöty useita, sepä on paras 

David, Tutun näkönen  :)
Ne piikit lähtee kädellä pyyhkäisemällä pois.

Oon itekin jo avomaalta muutaman kurkun saanut kerättyä, kasvihuoneesta avomaakurkku "Parka F1" on antanut jo vajaa kymmenen pientä kurkkua.

Noi kaikki 3 kurkkuu on altakastelu ruukussa kasvarissa. Metrinen rönsy jo yksi.
Pitää toivoo etteivät saa paska,,myrkytystä,, laitoin puollitraa kananpaskaa tuonne. 

Tod näk viimoinen kerta, kun ostan valmiit kurkuntaimet... Aiempina kesinä olen aina laittanut siemenestä kasvihuonekurkut, ja lajikkeesta riippumatta ovat kylmemmilläkin keleillä kasvaneet suorastaan silmissä ja lykänneet satoa niin, että heikompaa hirvittaa. No, nyt tuossa vissiin reilu kuukausi sitten ostin puutarhalta muutaman valmiin taimen kasvariin, kun olin hukannut ostamani siemenpussin johonkin, ja siis valehtelematta ne ovat about saman kokoisia edelleen kuin ostohetkellä. Eipä taida tulla kurkkuja tänä vuonna 

Kovasti pisteleviä avomaankurkkuja harjaan juuresharjalla veden alla, ni lähtee piikit.

Mulla nuupahti alkukesästä kolmesta taimesta kaksi. Laitoin varuiksi uusia siemeniä kasvamaan, mutta kovin ovat vielä pieniä, joten saas nähdä tuleeko satoa. Siitä hengissä selvinneestä sain eilen syödä ensimmäisen kurkun ja hyvä oli.

Mun avomaankurkut (harson alla osa niistä edelleen) ovat ihan pieniä vielä, eikä kukannupuista tietoakaan.

Ei osaa sanoa että mitä on tapahtunut  mutta kurkkujen tulo tyssäsi. Ehkä  viiteen päivään ei ainuttakaan kurkkua ja  viikko menee luultavasti ennenkuin on poimintakokoisia. Sain onneksi yhden  purkin ( n.10 kpl) tehtyä  Venäläisiä suolakurkkuja ( hapan) 

Kasvusto näyttää terveeltä.  Taisi kylmä kesäkuu aiheuttaa tämän  kurkuttoman jakson.

Aiemmin joku kysyi, että tuleeko partenokarppisiin aina kurkku  jokaiseen  mahdollisuuteen ?   Teoriassa pitäisi tulla,  mutta käytännössä ei tule  kun aina on jotain häiriötä ja alku kuivettuu pois.

Mullakin näyttäisi kasvavan vähän sykleissä avomaakurkut. Sekä kasvarissa että avomaalla, mutta kasvarissa se näkyy selvemmin kun siellä on vain kaksi kasvia kasvamassa. Mennyt aikalailla vastaava aika kuin Lawrencella edellisestä satsista jonka keräsin, sen jälkeen vain pari kappaletta kasvanut keräyskokoon, paljon alkuja ikäänkuin lähtökuopissa odottamassa laukausta.

Voisko tää olla sitä että kurkkuja täytyy poimia koko ajan että se jaksaa tehdä uusia ? Eli kun on useamman kurkun satsi poimittu niin sitten se alkaa tekemään seuraavaa satsia, pikkuisen kerää voimia siinä välissä ?

kuva

Sus siunakkoon :smiley: