Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Mä vasta tänään sain haettua avomaankurkun siemeniä ,Rhinish Picling näkyisi olevan ,huomenna multaan !

Kasvatan ainakin pari viikkoa kotona ja sitten vasta mökille kunnon taimina , viimeksi ainakin onnistui.

…Sitä vaan mietin , että pitäisikö se kurkkulaatikoiden multa vaihtaa tai ainakin peruslannoittaa ?

Irsa, juuri samaa asiaa mietittiin miehen kanssa eilen illalla. Mä taidan kyllä vaihtaa ainakin osan siitä mullasta ennen kuin istutan kurkut sinne. Otan kurkkulaatikon mullan uusiokäyttöön kukkapenkkiin :slight_smile: Olen yleensä parin vuoden välein vaihtanut kurkuille uutta multaa ja samalla lannoittanut sen hepanlannalla ja kanankakalla ja kurkkuja tulee aina ihan hirmuiset määrät.

Ei ole pakko vaihtaa, mutta lannoittaa pitää.

Itse vaihdan vuosittain kasvualtaiden mullasta osan ja lisään kompostia.

Olen nyt saanut inspiraatiota ja aion viljellä kurkkua ja maissia sekaisin, maissien toimiessa tukikeppeinä. Edelleenkään ei taida plantaasille partenokarppisia uskaltaa laittaa? Mutta sit taas mietin, että jos partenokarppinen avomaalla (muiden kurkkujen lähistöllä, pölytysvaarassa) olisi semmoinen sienipilven aiheuttava katastrofi, eikös siitä olisi kissankokoisin kirjaimin varoitukset kaikkialla? :smiley: Tossa Nuun litaniassa oli ainakin partenokarppisia ja hyönteispölytteisiä iloisesti sekaisin.

Partsille menevät on jo laitettu multiin muutama päivä sitten. Plantaasilajikkeita on vain 3, ja nykysuunnitelmissa tilaa olisi useammalle taimelle, ja useampi taimi per lajike on jotenkin tylsää ja ei saa tieteellisiä vertailukicksejä.

Jee, perjantai-iltana kylvetyt avomaankurkut ovat jo itäneet tänä aamuna, ja ihan joka ikinen siemen näköjään :slight_smile:

Olen esikasvattanut kolmea lajia avomaankurkkua ja nyt huomasin että yhdessä (profi I) lukee että tekee vain emikukkia ja ei saa kasvattaa yhdessä lajien kanssa jotka tekevät myös hedekukkia. Kuinka paljon silloin tarvitaan etäisyyttä? Ei varmaan kannata laittaa profia lähelle kesäkurpitsoja vai onko ne tarpeeksi erilaisia?

Sitten vielä olisi sellainen kysymys, että mitä kannattaisi tehdä lavalle (kylmä) kun huomasin eilen että multa on täynnä mustia juuria (nokkonen?) Voikohan noista juurista tulla nokkosongelma? Riittäskö että yrittää ottaa suurimman osan pois vai kannattaako vaihtaa multa ja laittaa suodatinkangas mullan alle? Paikalla johon viime kesänä lavan laitoin oli ennen aikamoinen nokkoskasvusto joten juuria ja siemeniä on maassa roppakaupalla…

Tänään saan kasvarista ensimmäisen kurkun syödä.

Nuutti, en usko, että kesäkurpitsoista ne sun Profit saastuu. Ovat kuitenkin eri lajeja. Voithan lavaviljelyä tänä kesänä kokeilla, kannattaa ne juuret ottaa pois niin tarkkaan kuin saa. Jos nokkosten kanssa (tai mitä sieltä nyt puskeekaan) taistelu uuvuttaa, tee ens vuoden to-do-listalle suodatinkankaan ja uusien multien hankkiminen.

Ekan kurkun syöminen on hamassa tulevaisuudessa, vasta mun partsitaimet ekaa lehteään puskevat ja vastaavan kokoisen yhden taimen vein plantaasille.

Mitä minun avomaakurkuille on tapahtunut?

kuva

Kaaduin kuumeiseen kesäflunssaan perjantaina illalla, ulkoilu / puutarha / hyötyviljelmä jäänyt sen takia hetkeksi vähemmälle. Tänään kun menin tarkastuskierrokselle, löysin kurkut näin uupallaan. Ei ole ollut kylmää eikä sadettakaan kun vaan kostutukseksi. Paikka on lämmin ja aurinkoinen. Mikä näillä on hätänä? 

Istutin ne lähes sadan litran laastinpaljuihin, pohjissa kunnon reijät.

Ehtiikö jos kylvään uusia siemenestä?

Kiitos ElisabetB :slight_smile: Yritin jo kattaa paremmin lavan ympärykset ettei sieltä pääsisi nokkoset hyökkäämään.

Entä kuinka lähelle uskaltaa laittaa muita kurkkulajeja joilla hede- ja emipölytys?

Chali, joku viisaampi voi neuvoa paremmin, mutta uskon että uudet ehtii vielä siemenestä. Minä ainakin laittaisin siemeniä tuonne väleihin varalta (liiathan voi sitten harventaa heti vaikka kun tilanne selviää) ja sitten päälle tuplaharson suojaksi.

Chali, mun kasvihuonekurkuista kaksi taimea näyttää juuri tuolta. Laitoin pari päivää sitten uusia siemeniä itämään ja ovat jo nousseet terhakasti pystyyn mullasta joten pääsen muutaman päivän päästä istuttamaan uudet kurkut kasvariin. Uskon että kyllä avomaankurkkujakin vielä ehtii kylvää uuden satsin.

Mullakin pari taimea nuupahti , laitan muutaman siemenen minäkin varuilta kasvamaan.

Chali,istutitko liian syvään.Mulla kävi noin parille kurkulle jonain kesänä.

Hei te viisaat, ehtisikö vielä kurkku siemenestä suorakylvönä, tänään kun olin kitkemässä kasvimaalla, naapurin iloinen n.50kg koira juoksi minua sinne tervehtimään… Jo muutenkin huonosti itäneistä taimista onnistui sitten poikkimaan aika monta, eikä näistä jäljellejääneistä kyllä riitä mihinkään!

Eli laitanko vaan siementä multaan vai pitääkö lähteä taimikaupoille…?

Laita siemeniä vaan, kyllä ehtii hyvin vielä.

Heippa

Millaiseen astiaan istuttaisin avomaakurkun taimen? Pitäisi nyt istuttaa isompaan astiaan. Minulla 15l muovinen kukkaruukku, mahtuisiko 2 tainta? Tätini on istuttanut mustamulta säkkiin ja lisännyt vaan kanakakkaa. Monta tainta voisi laittaa multasäkkiin?  Pihani on pieni  joten joudun kasvattamaan tukea vasten ylöspäin , onnistuuko niin?  Luin jostain, että kurkku pitäisi istuttaa kohopenkkiin, ettei varren tyvi kastu liikaa, pitääkö paikkansa? Lajike on Parka F1, huomasin jostain siemensivulta, että oli 3 erillaista parkaa. Tarkoitukseni on lähinnä maustekurkuksi tehdä ja tietysti syötäväksi sellainenaan, onko kukaan säilönyt . Tunnen kyllä itteni vähän tyhmäksi näillä kysymyksillä, mutta kysyvä ei tieltä eksy. :)

Minä laittaisin 15 l astiaan vain yhden taimen. Ajattelen, että n. 10 l multaa olisi sopiva yhdelle taimelle. Tosin hyvällä lannoituksella ja kastelulla pienempikin multamäärä riittää, mutta silloin pitää olla kaikin puolin tarkkana. Kurkunkasvattamoissa kurkun taimi on juurtunut pieneen kivivillakuutioon, ja saa ravinteet siihen nestemäisenä.

Multasäkkiin menee siis useampi taimi, neljä? Itse leikkaisin säkkiin reijät päälle, kuten kasvusäkkiin. Siis niin, että säkki "makaa pitkällään".

Kurkun juurenniskaa ei suositella haudattavaksi multaan. Kurkku pitää siis istuttaa samaan syvyyteen kuin missä se alun perin on. Joku jättää paakun jopa hieman koholle maanpinnasta.

Kaikki kurkut voi kasvattaa ylöspäin kiipeämään.

Parka on hyvä kurkkulajike. Sitä voi syödä suoraan ja säilöa.

Avomaankurkkuni kasvaa semmoisessa pikkuisessa n. 150cm  korkeassa ja n. 280 pitkässä  ja n. 90cm  leveässä pienessä  harjakattoisessa "lasitalossa".  Lasit on  liutettavia niin että pääsee hoitamaan ulkoa. Hiukan antaa suojaa   tuulelta ja lämmittää hiukka päivisin, sekä  on   helppo peitellä jos tulisi  hallöitä.  Kun/ jos  ilmat lämpiää niin  sitten kurkut kasvaa ulos tästä majastaan.

Nyt sitten tuo multa  on vähän epäonnistunutta   On  liian  hienoa,  kun pitäisi  karkeampaa joka pidättäisi vettä paremmin.   Hirvittää kastella  näin kylmillä keleillä  tuota kuivahkoa multaa.  Juurelle ei ainakaan vettä.

Tänään kaksi ensimmäistä salaattikurkkua kasvarista.  Poimin pois kun eivät ole juurikaan kasvaneet  viime päivinä kylmistä johtuen.

Istutin ennen kylmää jaksoa avomaankurkkua ihan taivasalle mieheni luona. Hän teki tänään kävelykierroksen kasvimaalla ja totesi minulle puhelimessa, että kovin surulliselta näyttää. Lehdet olivat kuulemma kylmästä kärsineen näköisiä lähes kaikilla taimilla. Eipä tuo ihme ole, kun niin pitkä jakso oli tuulta ja sadetta ja hiukan rakeitakin seassa.