Mistä johtuu, että sekä viime kesänä, että nyt minulla nuupahtaa yllättäen hyvässä kasvussa olevat avomaankurkuntaimet? Vuosi sitten meni useampi, nyt näyttäisi kolmesta ainakin yksi heittäneen henkensä. Ovat suojassa harson alla, eli ei pitäisi olla kylmästä.
Upeita nää itepölytteiset kurkut! Nyt jo isot alut kaikissa ![]()

Partenokarppisuus kurkuissa on kyllä hieno ominaisuus…ei karvautta ja satoa jokseenkin varmasti… vaikka siemet ovatkin KALLIITA.
Sain viikonloppuna istutettua kaikki avomaankurkuntaimet, reilu 40 kipaletta laatikkoon ja loput avomaalle harsojen alle
Taitaapi tulla taas paljon säilöttävää syksyllä ![]()
Suoraan mahhan laitoin siemenet, saa nähdä tuleeko niistä mitään, kun on näin kylmää ja kosteaa? Kasvihuoneeseen en laittanut kurkkuja ollenkaan kun viime vuonna niihin iski joku ansarikärpänen, jolloin koko touhu meni pipariksi. Kaikki taimet sain heittää kompostiin.
Minulla on tänä vuonna vaan pari avomaankurkun tainta ja nekin odottaa vielä istutustaan. Maahan menossa kummiskin näinä päivinä, ehkä huomenna illemmalla jolloin täsmäsääennusteen mukaan pitäis ton tuulen vähän tyyntyä. Ei tossa puhurissa viitti mitään yrittää istuttaa.
Minä istuttelin nuo mun kurkuntaimet lauantaina kun täällä oli tosi lämmintä eikä tuullut. Laatikon päällä on kansi joten ovat hyvässä suojassa. Avomaalla olevat taas joutuvat tyytymään harsoon mutta hyvin ovat ainakin vielä pärjänneet. Mulla karkaa aina lapasesta tää kurkkujen kylvö ja taimia tulee niin vietävästi ![]()
Se Lauantai taisi vain jäädä “”“”“valitettavasti”“”" ainoaksi ns, kesäpäiväksi. Tosin silloinkii tuuli aika kovasti, kuten muutkinpäivät on tuullut.
Mulla on 2x altakasteluruukussa Kurkunsiemeniä laitettu kasvaa kasvarissa. Toisessa ruukussa 4siementä, mitä pussissa oli ja toisessa noin 10 siementä. Voiha olla, että nää ilmat/olosuhteeet ovat sellaisia, että mittään ei tule näkyviin.
Avomaalle peitonalle kylvänyt ajat sitte, mutta ainuttakaan taimea ei ole näkyvissä:(
Minähän olen täysin aloittelija näissä jutuissa. Miulla on pari amppelikurkkua, (tarkemmin en lajikkesta tiedä) mutta sillä nimellä ne myytiin ja ovat amppeleissa. Toisessa on hirveästi pikkuisia kurkkuja, n.2cm pitkiä. Niissää on kukat päässä ja lisää tulee koko ajan… ongelma on siinä ettei ne kurkut vaan kasva millään. Monissa on kukat jo ajat sitten kuihtuneet, mutta minkäänlaista kasvua ei kurkussa näy.
Mitä pitää tehdä? nyppiä pois niitä kukkia/kurkkuja?
Tannja onko kaikissa kukissa pikkuinen kurkku, vai vain osissa? Jos kurkkusi on pölytettävää mallia, niistä kurkuttomista kukista (pojat) pitäisi saada siitepölyä niihin joissa jo valmiiksi se pikkuinen kurkku (tytöt). Sitten kun pölytys on tapahtunut, kurkut alkavat vasta kasvaa.
Jos taas kurkkusi on itsepölyttyvä, siihen ei tulekaan niitä poikakukkia, eli kaikissa kukissa se kurkun alku valmiiksi. Nämä kasvit (pantenokarppinen) pölyttää itsensä, mutta jos kelit siellä samanlaisia kuin täällä, olot eivät taida vielä olla hyvät niille alkaa kehittyä…
Kuulostaa että on itsepölyttyvä, niitä “kurkuttomia” on yleensä enemmän niissä pölytystä tarvitsevissa.
Kyllä nuokin rupeavat kypsyttämään niitä kun aika on sopiva ![]()
Hitto, viesti poistu kun koitin muokata…
Siis kaikissa kukissa on kurkun alut. Ne tosiaan kasvavat n. 2cm pituuteen, kukkivat ja sitten kukka kuihtuu. Ehkä hivenen myöristyvät ja tummuvat, mutta siihen se sitten jää.
En tiedä, onko itsepölyttyvä vai ei.
Sää ei oo tosiaan ollut lämmin, mutta aika jännää että se tekee jatkuvalla syötöllä uusia kurkkuja kun edellisetkään eivät kypsy…
Olitkin jo ehtinyt vastata ennen kuin kirjoitin uuden viestin.
Tuommoisen amppelikurkun minäkin tänään ostin ja siitä piti kysymäni (aina näitä hassuja) pitääkö näitä kasvustoja jotenkin täryytellä? Entä yleensä kurkkkua, tärytelläänkö? ![]()
Ei tartte tärytellä eikä siitä ole hyötyä. Kurkut ovat joko partenokarppisia (eivät tarvitse pölytystä) tai sitten hyönteispölytteisiä, jolloin emi- ja hedekukat ovet erikseen.
Nyt olis kysymys johon tarvisin vastausta ennen iltaa. Meillä on parvekkeella vihannespunkkiongelma, ja tänään illalla oli tarkoitus myrkyttää Neudorffin Sprutzitilla. Ei siinä muuten mitään ongelmaa, mutta Profi F1 on saanut aikaiseksi jo useita n. 10cm mittaisia hedelmiä, joiden kohtaloa nyt tässä pohdin. Sprutzitissahan on kyllä lyhyt varoaika, mutta arveluttaa että ottaako nuo siitä itseensä makua ja ehtiikö myrkky haihtua kun olisi korjuuaika suht pian?
Vaihtoehtoina olisi kai korjata nuo keskenkasvuiset ennen myrkytystä ja koittaa saada säilymään kelmussa tuoreena (ei ole säilöntämahdollisuutta tähän hätään) tai sitten jättää kasvamaan ja ottaa riski että ehtivät ylikypsiksi ennen varoajan päättymistä.
Onko kellään kokemusta pyretriinin vaikutuksesta kurkkusatoon, maun puolesta tai muuten? Miten mun kannattais tää nyt hoitaa kun jotenkin vastahakoinen olisin noita keskenkasvuisia vielä poimimaankaan, mutta sitten taas en tahtois että ehtivät ylikypsiksikään :/
vVarmuuden vuoksi ottaisin kurkut pois ja laittaisin pikasuolaukseen. Suolaa, etikkaa, sokeria ja kylmää vettä tai vishyä. Kirpakka liemi sekoitetaan kunnes sokeri ja suola sulaa. Kurkut pitkittäin halkaistuna purkkiin ja liemi päälle. Jos on tilliä, sinapinsiemeniä tai valkosipulia niin niitä sekaan. Tiölliä voi lisätä myöhemmin. Tule kuitenkin jonkun makuisia maustekurkkuja, sopivat ainakin salaatteihin antamaan makua Ei ole suurta vaivaa.
Kiitos mummi vastauksesta. Kaikki paitsi tilli ja sinapinsiemenet taitaa löytyäkin kaapista. Missä suhteessa eri mausteita kannattaa laittaa?
Kuinka kauan tällä lailla valmistetut kurkut säilyvät ja mikä olisi paras säilytyslämpötila?
Antikeijukainen, ne kurkut säilyvät tuoreena myös pitkään jääkaapissa. Jos et halua tai jostain syystä muuten pysty nyt säilömään niin syö jääkaapista kurkku tai kaksi päivässä, kolme parhaassa. Kun olet poiminut nämä kurkut pois niin lisäähän siihen kasvaa nopealla tahdilla. Kerää nyt vaan ne pois ilman turhia murehtimisia ![]()