Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Nuu: Meillä tuntuu olevan aika kylmä jääkaappi, aiemmin päivällä mittasin kolmen asteen lämmöt vihanneslaatikosta... Luulisin että kurkku paleltuu jo niillä asteilla. Nyt lämpömittari on ylähyllyllä, katson josko olisi jotain eroa. Voihan se olla että meillä on jotenkin väärinpäin rakennettu kaappi, minä kun ainakin olen ennen tottunut siihen että alimpana on vähän vähemmän kylmää.

Keräsin nyt semmoisen puolen kilon satsin, eli kaikki kämmenenleveyttä pidemmät kurkut talteen. Kohta alkaa armoton suihke parvekkeella, kunhan löydän suojaimet kaapinperältä. Kun pitää noita kattoon kurkottavia (ja turhan tiheään istutettuja) tomaattejakin myrkyttää niin täytyyhän se naamakin tunkea lehvästöön että näkee mitä tekee. Sitä myöten puetaankin hanskojen lisäksi päälle snorkkelimallin suojalasit ja hengityssuojain. Olkoonkin luonnonmukainen tehoaine, minen sitä ainakaan halua silmiini tai hengityselimiini.

Antikeiju, meilläkin jääkaapissa alimmaisena kylmälokerot lihoille ja kaloille ja sellaisille. Ei ollut ennenvanhaan kaapit semmoisia.

Mittari sanoo että 8 astetta ylähyllyllä, eiköhän siellä oo kurkunkin ihan hyvä olla. Pitäiskö kukat poistaa korjattujen kurkkujen päistä vai antaa olla vaan? Pistin vaan pussiin samassa lävikössä kuin mihin keräsinkin, en jaksanut alkaa putsailemaan sen kummemmin.

Eripari: Kamala kun pientä ihmistä tällälailla huiputetaan, ei oo jääkaapitkaan niinku ennen :<

Nyt on parveke niin yltympäriinsä myrkyssä että en taida sinne ihan heti uskaltautua. Ödööri ainakin on vallan messevä. Saas nähdä jääkö siellä mikään henkiin ton käsittelyn jälkeen...

kuvaEkat avomaankurkut menossa säilöntään.Lajikkeena Hokus.

Voi rähmä, miun kurkun taimet ei ees kasva saati kuki tms.

Raya , sama täällä !

Aatella Karvari, asustellaan kuitenkin aikalailla eri päissä Suomea: mulla on kolme avomaakurkun tainta (Parka F1) kasvimaalla ja oon saanut niistä yhteensä tähän mennessä ehkä tuon verran kurkkuja. Luultavasti vähemmän. Säilöminen taitaa tältä kaudelta minulta jäädä.

Suomen tämänvuotisten kesän säiden suhteen taidan asua aikalailla OK alueella, ei ole mitenkään hirmuisesti satanut. Onkohan tuo sinun lajike varmasatoinen vai onko sinulla ollut paikallisesti vaan hienot kasvuolosuhteet?

Miten Nuul, Karvaril oli Kurkut ns.

esikasvatettu…?

:

:

:

Minullakin on tuota Parka F1 ja viimekesänä sain tosipaljon kurkkuja. Nytte ovat kuitenkin jököttäneet samassa pisteessä kuukaudenpäivät. Vain muutama kukka on näkyvissä. Eiköhän ne mene maistellessa mitä on kurkkuja odotettavissa. Vettä ne on ainakin saaneet mutta varmaan kaipaisivat vielä aurinkoakin enemmän kuin tänäkesänä on ollut tarjolla. Ravinteitakin olen antanut että siitäkään ei ole puutetta.

David, esikasvatettuja on olleet minunkin kaikki kurkut. Kasvimaa-alue on vaan aika kylmälle arka. Mutta jos joku laji ei tykkää tämän kesän keleistä niin joku toinen sitten taas tykkää. Ei surra :wink:

Mulla on kaksi ostotainta ja kaksi oma kasvattamaa, lajiketta en muista. Omat ovat aikalailla jäljessä, pieniä alkuja on. Ostotaimista olen saanut ehkä kuusi ja muutama kohta korjuukypsiä. Onneksi ei ole tarkoituskaan säilöä. Mehustanut olen kaikki, kun kasvarin neljästä kurkusta ei ole tullut vielä yhtään.

Vähänkö huvitti kun käly näytti kuvan ihan puutarhaimmeiseltä ostetulta taimelta!

Lehdet täyttää koko pienen kasvarin ja kurpitsaa oli myynyt :slight_smile:

Kurkkua siis olivat ostamassa :smiley:

Nuu,tuo laji on minusta satovarma.Oon kasvattannu tuota jo kolomena kesänä ja aina on tullu säilöttävää,viime ja edellisvuonna jopa pois jaettavaksi ku tullu niin palijon.

Kolomesta taimesta nuo,on nyt myös Restinaa jossa vasta nuput.En kasvata enää muuta ku tuota Hokusta,voi käyttää myös tuoreena ja on hyvän makuinen.

Harson alla kasvimaalla,suojainen paikka.

Elämäni ennimmäinen omakasvattama avomaankurkku. Aztec muistaakseni. Ja oli makosa.

Tämän vuoden sato, 17 kurkkua. Nyt säilömään! Eikä tarvi miettiä mihin viileeseen laittaisi purkit.kuva

Ekat kurkut miekin tänään säilöin, vähiin jää se hauskuus tänä syksynä.

Täs nää nyt on, kurkkuja oli 1300 g, tein lientä 1,3 litraa. Sitä jäi yli, niin äkkiä juoksin kasvarista punasen ja keltasen puskan kypsät ja kypsähköt Ajit. Nepä jäi sitten ilman sipulia. kuva

Meinasin minäkin kurkkuja säilöä (ekaa kertaa kasvattamassa), mutta itsekasvatetut kurkut on NIIN HYVIÄ, että syön ne tuoreena. Minulle satoa on tullut reilun kuukauden noin 2-3 kurkkua n.jokakolmaspäivä 4 kasvista :smiling_face:

Jospa ensikesänä olisi oikeasti kesä ja saisin säilöttyäkin :smiling_face:

kuva

Vuoden sitruunakurkkusato, ensi kertaa kasvattelin kyseistä lajiketta, täytyy sanoa, että hyvää oli ja parempaa kuin kaupan kurkut.

kuva