Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Nyt ku nämä laitan niin 5kg tullu avomaankurkkua.Tosi vähän.

Hyvä kuiteski nämäkki.

Ei taijja ehtiä ne pienet jotka ovat tulossa.Dääm tätä “kesää”

Osaako joku sanoa, mikä avomaan kurkku olisi hyvä? Ajattelin tänä kesänä laittaa kurkkuakin, mutta ei mulla oo hajuakaan noista nimistä mikä olisi hyvä???

Miusta kaikki partenokarppiset lajikkeet ovat yhtä hyviä.

Profi F1 on takuuvarma. Maukas, kestävä ja satoisa.

Pitäähän se alkaa jo miettimään avomaankurkun kasvatustakin hyvissä ajoin… Hirveen vaikea vaan tälläsenä tumpelona tietää, mikä kurkku vaatii pölytystä ja mikä ei. Täällä pitäisi olla jokin listaus noista :wink:

Olin pitkään siinä uskossa, että “Beth Alpha” on patenokarppinen, mutta jossain luki että se vaatii pölytystä (taisi olla seemnemaailm sivuilla) :confused: Onko muilla tietoa?

Lisäksi minulta löytyy alelaatikosta löytynyt “Moneta” sekä “Sprint F1”, mitenkäs on näiden laita? :slight_smile:

Minä en oo mikään tietäjä, mutta luulen avomaan kurkkujen pölyyttäjäksi hyöteiset ja tuulen. Minä kylläkin laitan avomaankurkut ja kurpitsat ulos kompostikakkuihin kasvamaan ja aina on satoa tullut.

Saiko avomaankurkuille laittaa hevosen lantaa? Talven yli muhinutta?

Tiedätkö mitä on ollut kuivikkeena?

Olisi ihan sitä itseään, hiekkaa/ muita roskaa seassa. Kerätty hevosten aitauksista. Mutta tarjolla myös purulla höystettyä, turpeella höystettyä ja niiden sekoitusta :)

Välttäisin purulla ja turpeella höystettyä, ettei maa mene liian happamaksi. En kyllä ole mikään asiantuntija:)

Kävin kuitenkin hakemassa sitä peetä. Oli ihan suoraan laitumilta/tarhoista kerätty, mitään ylimääräistä (jos ei roskia lasketa) ollut mukana. Hyvin palanuttakin, kun ei juuri miltään haissut :)

Meneehän sitä sitten muuallekin kuin kurkuille :)

Nopeita sällejä nää avomaankurkut! Maanantaina kylvin ja keskiviikkona näkyy elämää mullan alta… :slight_smile:

Minä kylvin avomaankurkut vasta eilen illalla. Nyt ovat ennustelleet vain n. +6 asteen yölämpötiloja ensi viikolle joten taisi olla ihan hyvä että lykkäsin kurkkujen kylvön näin myöhäiseen. Kasvihuonekurkut aion kyllä istuttaa viikonloppuna kasvihuoneeseen. 

Miun kurkut on ollu pihalla jo jonkin aikaa, jopa -4 asteessa. Hyvin ovat selvinneet harsojen alla, jopa pienet kurkut alut tulossa :slight_smile:

Mä tökin siemenet pystyyn ja varmaankin väärinpäin koska vasta tänä aamuna oli näkyvissä,…kylvin maanataina  :hehe:!

Avomaankurkku viihtyy aurinkoisessa paikassa, mutta miksi ihmeessä sen lehdet nuutuvat paisteessa? Vai pitäisikö ne kuitenkin kasvattaa varjoisassa paikassa.

Hitsit kun ei pääse muokkaamaan viestiä :neutral_face:
Miten ihmeessä tuohon viestiini tuli joku vanha viesti mukaan, en voi ymmärtää  :grin::grin:

Hyvin ovat lähteneet kasvuun tänä vuonna. Ihan pikkuisia kurkunalkuja nuppuineen näkyi, kun oikeen tarkkaan tihrusti.

Kuukausi sitten maahan laitetut avomaakurkun tamet juroo lähes samankokoisina edelleen. Ensin oli pari viikkoa kuumaa ja kuivaa eikä varmaan kastelu ollut riittävää. Sitten pari viikkoa kylmää ja märkää. Mutta onko ne tosiaan noin herkkiä ettei paria senttiä enempää tuu kasvua jos paleltaa :frowning:
Annan olla vielä niiden siellä mutta kaupan kauttaa tarttee varmaan tänä vuonna hakea raaka-aineet maustekurkkuihin.