Kurkku, Cucumis sativus

Eipä enää kauaa mene, kun ekat kurkut saat! Näkyy olevan ihan oikeaa laatuakin nuo kukat niissä

Nopea oot vuokkis! Meillä kasvihuonekurkut vasta tämän kokoisia:

pirjoh, kaikki luettelemasiko samassa yhdessä lavakauluksessa? - minä kovasti epäröin istuttaa kahdeksan tavanomaisen kuuden avomaankurkun taimen sijasta omaan lavaani. uskalsin sitten lopulta, kun kerran tänä vuonna oli laittaa tuhti hevonhyväkerros mullan alle. jospa sen voimin jaksaisivat kasvattaa kunnon sadon.

Tosi pitkällä on pirjoh, täällä vasta ensimmäisiä kasvulehtiä pukkaa!

Kuinka kauan menee et kurkku tee satoa, onko yhtä pitkä kuin tomaatilla, kukasta satoon kaksi kuukautta?

Että on Vuokkiksella jo valmis kurkkukin! Näyttääpä upealta. Tässä olen lueskellut teidän viestejänne tyttö- ja poikakukista eli iloitsin oman kurkkuni kukista ymmärtämättä että niillä on sukupuolikin. Miten minä erotan ne toisistaan?

Hei Römppäinen, katsoppa pari sivua taakse päin. Ne on poika kukkia minun kuvassa. Tyttökukan tuntee sen kannasta. Eli se kukka on noin sentin mittaisen “tapin” päässä, eli on siellä sellainen mini-mini-kurkkumainen alku, jossa se kukka on…

Sivulla 6 näkyy tyttökukan kuva.

Kurkut valmistuu vauhdilla, kunhan tyttökukat vain ilmestyy. Ei voi verrata tomaatin hitauteen!

Ennemmin ongelma on, että vaikka kuinka korjaa satoa, aina joku jättikurkku kerkiää salaa kehittyä jossain lehden alla.

Täytyypä lähteä tutkimaan kurkunkukkia tarkemmin…

oon jostain kuullut semmosen et avomaan kurkku ja tomaatin taimet ei viihdy samas kasvihuonees. onks tietoo pitääkö paikkansa.

En nyt ole mikään tietäjä tässa asiassa, mutta viime vuonna väitin itse ihan samaa, ettei ne viihdy samassa kasvihuoneessa, mutta kyllä ne molemmat lajit siellä yhdessä on kasvaneet. Korjatkaa viisaammat jos meni ihan vääriin.....

Samaa mieltä Tietiksen kanssa.. hyvin ne kasvaa samassa kasvarissasilmän isku Mut ei ymmärtääkseni ole hyvä jos ne on ihan lähekkäin, kosketuksissa.. Mulla on aina kurkut pohjois-/itäseinustalla ja tomaatit toisella seinustalle, sillä aurinkoisemmalla eli länsi- tai eteläpuolella. Välissä huima 50cm - 1m käytävä silmän isku

Minä olen ajatellut sen niin, että eivät samassa kasvualustassa viihdy.

Juurieritteet tomaatilla ainakin vahvat.

Kylmää on ja toivoa pitää ettei kurkut loukkaanu lopullisesti ja nuuperru…

Kurkulla saa olla kuumempaa, kuin tomaatilla, kunhan saa reilusti vettä. Eli tomaatit paremmin tuulettuvaan osaan.

Voi ei mulla on juuri toisinpäin eli paprikat ja kurkku on sellaisella paikalla kasvihuoneessa et ne on lähempä tuuletus ikkunoita mitä tomaatit. No vielä pystyn paikkaa vaihtaa kun mulla on vasta yläosan ikkunoissa muovit, lasit laitetaan kunhan mies ehtii ne leikata, vois sitten muuttaa vähän systeemiä. Mun kurkku on vasta ehkä joku 30cm korkea. Pitäisi vielä käydä toinen ostamassa.

Mitenkäs muuten kastelu näin viileällä ilmalla, meillä on nyt satanut kaksi päivää ja kasvihuoneen lämpötila on ollut joku 10 astetta eli ei mikään lämmin, en oo ihan niin paljon kestellut. Mulla on kasvihuoneessa maapohja, voiko kurkkua silloin kastella liikaa vai imeytyykö liika vesi maahaan?

mai-lee, nyt vasta huomasin, kyllä, samaan nuo kaikki laitoin. Osin siitä syystä kun ahneuksissani ja epäillen taas omia siemen kasvatuksiani kylvin niitä niin paljon, ja hyvin itivät; )

Ja muutakaan paikkaa niille ei ole. Täytyy vaan toivoa että edes joku niistä jaksaisi jotain kasvatellakin ja heikompia voin katkoa pois jos näyttää etteivät pärjää kaikin tuossa. Ja ehkä heitellä kananp lannoketta lisäksi…

tuleeko kurkkuun varkaita, pitääkö ne poistaa?

Minä olen poistanut poikakukat, samoin jos samasta kohdasta lähtee useampi kurkun alku, niin paremman jätän. Tällaisen neuvon antoi kerran minulle hoitolapsen äiti, joka opiskeli silloin puutarhuriksi. Samoin käski ottaa niitä kärhöjä pois ja toinen sanoi ottavansa isot lehdet pois.

Hei auttakaas vähän eli minulla on vaan yksi kurkku selvinny siemenestä asti ja se on kukkinu jo ainakin 20 kukkaa jotka ovat pudonneet pois. Nyt on tullut yksi jossa on selvästikkin kurkku mukana. Onko mahdollista että tulee noin monta kurkutonta kukkaa? miten noita oikeen pölytetään?(silloin kun ovat nupuillaan vai? ) Mulla on nyttenkin näkyvissä monia kukkien alkuja mutta ei mikään vaikuttaisi olevan tommonen josta kurkku tulisi mukana surullinen tässä on kuva minun ainoasta kurkustani