Olisikohan kurkussakin erikseen ne tyttö ja poika kukat? Eli toiset on vaan pölyttämässä ja toiset tekee sitten sitä satoa… Tuo kukka nyt on ainenkin sellainen, että siitä kurkku pitäisi tulla, jos yhtään mitään mistään ymmärrän…
joo kyllä kurkuissa on kahta sukupuolta olevia kukkasia.Ei kaikista ole tarkoituskaan tulla kurkkuja,osa on vaan pölyttäjiä.Oon ite havainnut että niitä kurkkuja tuottavia kukkia tulee vasta myöhemmin,ainakin mulla on aina aluks tullut poikia jotka varisee pois.Sitten myöhemmin ne saa yhteisen sävelen ja alkaa kukkiin yhtäaikaa.Sitten kun tyttökukkia alkaa aukeen niin kannattaa napsasta poikakukka ja tökkiä niitä tyttöjä niin pölytys varmistuu,tai sitten siveltimellä tupsuttelee pojan siitepölyö tyttöseen…Jos ne ei kunnolla pölyty niin kurkut usein putoilee pois n.5cm kokoisina…
niin ja ainakin mun kokemusten mukaan kannattaa pölyttää ne aikalailla heti kun kukka on auennut,silloin niissä kaikki siitepöly kunnolla tallella.Mutta varo sitten sitä tyttökukan keskustaa,ettet liian kovakouraisesti pölyttele,ihan hentoinen siitepöly tupsautus auttaa.
Hoh, minun kasvihuonekurkkuni ei sitten kasva, ei millään. Ihan hyvän näköinen se on, ja kun juuri sen varmuuden vuoksi uudelleen istutin, niin juuretkin olivat oikein valkoiset ja hyvän näköiset. Mutta se ei kasva, ei millään. Saati, että kukkia tekisi. Millä te niitä lannoitatte?
Colazo, onnea, kurkku tulossa!
Juu monesti on noin, että poikakukkia tulee eka, sitten vasta tyttösiä.
Vinkki: Siemenestä on helppo kasvattaa, ja on olemassa partenokarppisia eli itsepölyttyviä lajikkeita, joihin tulee vain tyttökukkia!
Kiitoksia Annesurfs. Ensimmäinen kurkkuni ja en millään jaksais odottaa että pääsisin sitä maistamaan vitsi kun on ollut niin huonoja ilmoja pitäis nyt alkaa taas sen auringon paistaa. Viikonloppuna pitäisi auringon paistaa mutta ens viikko on kokonaan pilvistä.(tai niin ainakin netin sää sivuilla sanotaan) Pikkasen pelottaa että en tainnut pölyttää sitä ollenkaan kun luulin että oli jo pölyttynyt kun on kerta kurkku jo tulossa. Pitää vain toivoa parasta .
Tältä näyttää minun kurkut tällä hetkellä kasvihuoneessa. Yhdestä on ensimmäinen kukka auki. Ensimmäistä kertaa kasvatan kasvihuonekurkkua.. Lannoitan kerta viikkoon kastelulannoitteella purkin ohjeen mukaisesti.
Mun kurkku taitaa kuolla pois, eilen kun kävin kastelemassa niin se oli kaatunut ja vähän nuupahtanut. On pysynyt ihan hyvin pystyssä ilma tukea kun on vielä niin pieni, laitoin sit eilen tuen mut nyt kun kävin katsomassa oli vielä nuupahtaneempi. Mun mielestä se varsi kuitenkin oli ihan hyvän näköinen eli ei olis ainakaan poikki mennyt mun mielestä. Olisko sille ollut sit liikaa lämpötilaerot, kun oli lämmin niin oli yli 30 lämpö kasvihuoneessa sit kun tuli kylmä niin laski 9 asteeseen, sit toissapäivänä oli taas melkein 20 ja sama eilen nyt taas tänään 30. Onneksi ostin eilen toisen kurkun mut se on tosi pieni vielä.
On kyllä muutenkin huonosti kasvanut se mun kurkku.
Sarmiska, näyttäis aika lähekkäin olevan sun kurkut. Tosi hyvältä muuten.
Helposti kun täyttävät isoilla lehdillään (ja mahtavilla kurkuillaan) puolen metrin taimivälin.
Mun taimissa on vasta ekat kasvulehdet tulossa, mutta mä kylvinkin ne vasta suoraan kasvariin.
Kurkun varsi ei tahdo kestää siihen narun sitomista. Pitäisi laittaa mielummin juuripaakun alle.
Mun kurkku on jo joku 60cm pitkä ja pysyy oikeen mainiosti pystyssä. Olen laittanut siihen tukikepin mutta se pysyy hyvin ilman sitäkin. hmmmmm ihmettelen vain kun olen täällä kuvista katsonut kun muilla kurkut kasvaa ihan erillailla (maata pitkin)
No joo, mä mietin laitanko 2 vai 3 taimea tohon paljuun, ja päätin kokeilla kolmella. Jos ja kun tulee ahdasta, niin tiedänpähän ensi vuonna laittaa vain kaksi.
Narulla sidoin, kun kaikissa kirjoissa lukee niin. Aiempaa kokemusta kun ei vielä ole. No katsotaan mitä käy…
Voihan nenä! Kurpitsa sanoi, ettei kurkun varsi kestä sitomista? Mitä se tekee sille, katkeaako? Pitäisikö ne narut kuitenkin käydä ottamassa irti… Kun ne ottaa kiinni niillä kärhöillään… niin onko se tarpeeksi vahva ote, jotta kestävät ylhäällä kun tulee satoa…
Vuokkis, älä kerro Kurpitsalle mutta minä olen aina sitonut kurkkuni narulla ja ensin löysälle ja sitä muka kun taimet kasvaa pyöritellyt narun ympäri mutta se ei saa tiekata, sillä lailla kevyesti.
Miekin laitan narut / muovipäällysteiset kasvirautalangat, samalla lailla kun lumikin... Vaan ei mitään kiirettä vielä täällä kurkkujen kanssa... vasta tokaa oikeaa lehteä pukkaa Mietinkin josko pitäis puutarhalta ostaa muutama taimi että sais satoa ennen lokakuuta...
Ekaa kertaa elämässäni istutin kasvihuonekurkkuja perjantaina ja pohdin miten saan narun alapään kiinni kun varsi on niin hauras ja hontelokin. Upotin sitten multaan reikätiilen, siihen naru kiinni ja toinen pää kasvarin katossa olevaan rimaan. Kurkun varren kieputin narun ympärille ja äkkiä se omilla kärheillään kiinni otti narusta. Nyt luikertaa iloisesti ylöspäin!
Hih, lumi… annanpa sitten olla. Minulla on jotain hamppunarua. Siitä laitoin siihen varteen sellaisen löyhän silmukan, mahtuu kasvamaankin. Toisen pään tosi korkealle seinään. Siinä niille kiipeilypuu… Ja elleivät älyy siitä kiinni ottaa, niin sitten kieppaan sitä vartta taas narun toiselle puolen…
Asiaa tarkemmin mietittyä niin voisihan siihen taimen juureen pistää kepin pystyyn mihin sitoisi narun ja toinen pää ylös ja siitä alkaisi sitä ylös juoksutttaa.
Itse olen lukenut ohjeen, jossa narun alapää laitetaan taimen alle istutusvaiheessa. Eihän sen alapään niin kovin tukevasti tarvitse missään kiinni olla, yläpäällä on enemmän väliä. Ja pitää muistaa ettei pingota liian kireälle niitä naruja.
Juu… minä jo ehdinkin laittaa noin, ne kepit kun on siellä juurella jo… Eikä ne ole. ne narut edes tiukalla…