Kurkku, Cucumis sativus

Minulla on aina tukinaruina vanhoja risoja sukkahousuja.

No juu… miksen minä sitä keksinyt? Ja ellen kamalasti väärin muista, on aiemmin ollutkin puhe, että ne kelvottomat sukkikset voi uusiokäytää…

Minä olen tykännyt noista "pyykkipojista", mutta en tiedä kuinka kestää sitten kun tulee paljon painoa.

Niin on joskus aikaisemmin puheltu vuokkis. Niitä sukkahousuja olen kieputellut sitten varren ympärille, tai oikeastaan en koko ,vaan olen ne leikellyt ohuemmiksi. Hyvin on toiminut systeemi jo muutaman vuoden.

Alisha, kyllä ne pysyy tuossa ja ottavat itse lisää kiinni, kun ehtivät. Tarkkaile sitten jossain vaiheessa, että kurkut, jotka kasvaa, niin tulee aidan toiselle puolen, eikä tuohon verkon silmään…Ohjaa sivuun… Minulla muutama kurkku viime kesänä kasvoi niin… enkä saanut ehjänä pois, kun oli “kuroutunut” silmukkaan. Oli katkaistava… :slight_smile:

Nyt kaipaisin ideoita. Niinkun tomaatillakin niin kurkullakin on tämän kevään ja kesän harjoittelu viherpeukaloksi menossa :wink: Istutin kasvihuonekurkkua ja alussa näytti ettei siitä tule mitään mutta nyt jo kasvaa komeasti ja taimet on siis sisällä nyt. Kasvari on mulla vielä aivan vaiheessa joten mitä mun kannattaisi tehdä, jättää kurkut sisälle vai viedä vaan ulos? Onko ihan toivotonta kasvattaa kasvihuonekurkkua ulkona? Vai kandeisko hommata joku halpa semmonen muovinen pieni “kasvihuone”? Ei viittis roskiinkaan laittaa :wink:

Olisko ulkona jotakin lämpöistä seinustaa sille kurkulle tarjota?

Sellanen kyllä löytyis mihin paistais aurinko melkein koko päivän (mikä aurinko?) ja jos sen vaikka nostais vähän ylemmäksi maasta. Kerron sitten kuinka kävi :slight_smile:

Tällainen löytyi äsken , taidan saada kurkun syötäväksi jonkun ajan kuluttua.

Tekeekö kylmä, vai mikä, että kurkun lehdet on tullut keltaisiksi? Kuvassa näyttää vihreämmiltä, kuin ovat. Ihan latvat on oikean värisiä. Vai meneekö ne yleensä ulos muuton jälkeen keltaisiksi, siis ne, jotka on sisällä kasvaneet.

Auts, eihän niiden keltaisten lehtien alapuolella aan ole seittiä tai harsomaista valkoista hötöä? se tatkoittaisi, että vihannespunkki on iskenyt!

Ei löytynyt muuta kuin yksi vihreä hämppis…

Mites muuten, kun muurahaiset päättivät pesiytyä kurkkujen kanssa samaan paljuun ja muniakin pulpahti esiin paljon, kun kastelin.

Tekeekö muurahaisten pesä hallaa kurkulle ja mitä sille voi tehdä?

En ymmärrä, mikä kurkuntaimilleni tuli. Ostin kolme tainta muutama viikko sitten, toissa maanantaina oli kyllä kylmempi yö. Yksi niistä kuoli viime viikolla ja nyt eilen oli mädäntynyt tyvestä kaksi. Otin ne pois ja laitoin uudet taimet tilalle. Mistä tiedän, että paleltuiko ne vai onko jokin kiva keltainen mato asialla.

Mun avomaankurkuilleni on käynyt ihan samoin! Ensin kuoli yksi, tyvestä pehmeni, muissa lurpottivat lehdet. Nyt on toinenkin tyvestä mätä. Ja muiden lehdet vieläkin lurpottaa. Olen ostanut kaksi uutta tosi hyvää ja isoa tainta, mutta en meinaa uskaltaa niitä istuttaa siihen. Mikähän on vikana? Ovat harson alla. Samassa paikassa oli kurkut viime vuonnakin. Nyt vaan vähän möyhin multaa ja pistin sinne alle hevonpeetä vähäsen. Enkä kyllä suoraan sen hevonpeen päälle istuttanut, vaan välissä on multaa.

apuaapuaapua…

Kasvihuonekurkku lurpattaa lehtiään ihan kuin olisi kuivumaisillaan, vaikka multa on aivan märkää eikä mitään tuholaisia ole näkyvissä. Vajaan metrin mittaisessa taimessa on muutama muhkea kurkunalku. Voiko kurkku reagoida noin jos on kastellut liikaa vai onko jonkin ravinteen puutetta? Voi kun ehtisin ja osaisin pelastaa kurkkuvi!!! Mitä teen?

Kurkku on tarkka ettei juurelle kastella tai istuteta liian syvälle eli samaan syvyyteen istutaan kuin purkissakin ollut.

Nuo yleensä aiheuttaa just noita oireita.

Olen aina istuttanut kurkut pienelle kummulle, ettei juurenniska lillu vedessä, varsinkaan liian kylmässä. Silloin voi surutta lorottaa enemmänkin vettä kerralla, juoppohan se kuitenkin on, vaikka ei halua tyvensä kastuvan.

Minä pölkkypää olen tainnut lorotella kastelukannulla ihan kylmää vettä aika lähelle kurkun tyveä. Se on varmaan suuttunut siitä. Mädäntynyt se ei onneksi ainakaan vielä ole. Ehkäpä on vielä toivoa, että se kylmämärkäshokin jälkeen reipastuu ja nostaa lehtensä ylös… Nyyh.

Ai ne pitää istuttaa pintaan… siis avomaankurkutkinko? Minä pöllö tietenkin laitoin vähän syvempään kuin oli purkissa, kun ne olivat niin heiluvaisia ne taimet. Voihan pöhkö minä! Vieläköhän tuo auttaisi jos kävisi nuo loput hengissä olevat nostamassa ylemmäs? Tai paremminkin rapsuttelemassa liian mullan juurelta. Jos vaikka laittaisi vähän hiekkaa tyvelle?