Wo-uuu…viimetipan tärkeä vinkki mullekin. Huomenna menevät avomaankurkut (2 siementä iti !) kasvimaalle, enkä taatusti olisi tajunnut istutussyvyyteen kamalasti huomiota kiinnittää!
Minun kurkut (Tasty Green-lajike muistaakseni) on olleet vähän vapaamielisempiä istutussyvyyden suhteen. Olen istuttanut ne reilusti syvempään kuin ovat olleet ruukussa. Ne ovat tehneet juurinystyjä varteen jo ennen lopullista istutustaan. Ja hyvin on tullut kurkkuja, eikä varsi ole pehmennyt.
Yleensä kaikki kannattaa jättää samaan syvyyteen ja hiekka juurella ei pahaksi kaiketi liene.
Olen itsekin joskus kasvattanut kurkkua aika syvälle istutettuna ja hyvin kasvoi silloinkin, mutta kait se riski on suurempi silloin varren kärsivän.
No kun noita juurinystyjä minäkin katselin, etä ne varmaan tykkäisi olla mullassa…
Kävinpähän just nostamassa ne kaksi viimeistä hengissä olevaa (viidestä) ylemmäs, ja istutin kaksi ostettua. Jos nuo nyt eivät pysy hengissä niin olen pulassa. Mistään ei saa täällä enää avomaankurkun taimia eikä taida enää siemenestä ehtiä.
Istutin yhden avomaankurkun taimen kokeeksi maahan ja viikon loman jälkeen löysin sen henkihieveristä. Neljästä lehdestä jäljellä oli vain yksi, sitäkin ilmeisesti järsitty ja varsi ihan heiveröinen. Epäilen etanoita, vai onko jollain parempia ehdotuksia?
Minäkin olen istuttanut avomaankurkun taimet hieman syvemmälle, juuri niiden juurinystyjen takia (olen kyllä vasta-alkaja eli ei kokemusta). Tänään juuri istutin pari ruukkuihin, toivottavasti etanat eivät löydä paikalle niin helposti.
hmmmm etanoita…
Minun esikasvatetut avomaankurkkuni voivat suhteellisen hyvin, mutta suoraan avomaalle kylvettyjen lehdistöt miltei syöty. Täytyy lähteä vielä takistelemaan, ettei tosiaankin ole etanat asialla.
ciao. kauanko kurkulla kestää kasvaa ? mulla on parvekekurkku ja sen ensimmäinen kurkun alku on ollut mielestäni saman kokonen jo useamman viikon olen ymmärtänyt että ne kasvaisi nopeasti. voi kyllä olla että en pölyttänyt sitä ollenkaan niin voisiko sillä olla jotain syytä tohon?
Hiphiphuraa! Eilen lurpallaan ollut kurkku on piristynyt! Ehkä se vaan oli huonolla tuulella…
Eipäs kun otankin hurraahuutoni takaisin. jotain kummaa on nyt meneillään kasvihuoneessani, kun kertalleen jo piristynyt kurkku näyttää taas siltä kuin lehden varsiin olisi ripustettu kangasrättejä roikkumaan ja -lienenkö luulotautinen- paprikat näyttävät tekevän samaa. Eivät ole kuivuneet, paleltuneet, kärähtäneet tai saaneet tuholaisia lehtiinsä. mietin jo, että onko multa jotenkin viallista mutta ei luulisi, kun on säkeissä 'puutarhamulta’nimikkeellä hankittua. Mikä hiivatti niitä oikein riivaa?
Tarvisi muuten kuulemma kastella haalealla vedellä, ei kylmällä missään tapauksessa, mainitsiko joku jo sen? Ja ei mielellään kurkun juurelle ihan.
Mahdanko saada kurkkuja tänä vuonna ollenkaan, on ollut niin kylmät ilmat, että taimet iti hitaaasti ja ovat megapieniä tänä vuonna. Sniff.
Tässä green finger eli sormikurkku ja alkais olla syönti kunnossa varmaan, mutta aika peukalo on kooltaan.
Onko kokemuksia noista, että kasvaako isommaksi kuin n 5cm?
Laitoin uusia kasvihuonekurkunsiemeniä multaan. Nyt on noussut jo taimia. Kerkiääkö vielä että antavat myös satoa?
Pirkkis, milloin laitoit, ja menevätkö avomaalle?
Yksi kesä laitoin tähän aikaan vasta siemeniä ja sitten avomaalle, eivät ikävä kyllä kerinneet.
Viikko sitten kylvin. Kasvihuoneeseen aion laittaa, jos ne nyt sitten sopivat sinne. Ehkä ämpäreihin, kun ei ole muuta tilaa enää.
Luulisin kerkeävän, koska kurkku on nopea ja monesti kurkut kylvettiin avomaalle kesäkuun 10.pvän maissa.
Kyllä kasvihuone vissiin kerkiää jotain satoa antaa, ulkona kerkisi minulle vain tulla kamalasti kukkia ja sitten tuli hallat.
Toisaalta, yksi vuosi ei ollut yöpakkasia vielä lokakuussakaan ollut, söin Ildiä suoraan ulkoa, joten ikään ei tiedä…aina kannattaa yrittää, jos ei tuon isommasta investoinnista kuin pari siementä ollut kyse! :O)
jee mä tutkailin kurkkuani ja löysin 9 kurkkua jotka on vielä tosi pieniä mut silti kukaan ei vastannu että kauan menee kurkulla kasvaa että on syömä kelpoinen? mulla on nimittäin ensimmäinen kurkkuni ollut jo viikkoja todella pieni joku 3cm. merkki on parvekekurkku. kiitos ciao
Kele… Nyt on tapahtunut hirveitä, sillä tuo eilen kuvaamani kurkku on kadonnut eli menin äsken hakemaan sitä, että maistamma juhlallisesti… Niin sitä ei ole enää!!!
Pakko olla harakka/varis asialla.
Koirat ei ole sitä syöneet, sitäkin ovat kyllä joskus tehneet.
Colazo, riippuu paljon lämmöstä kuinka nopeasti kehittyvät ja en osaa sanoa tarkkaa, mutta sitten kun alkavat kunnolla kehittyä niitä tupsahtelee nopeasti.
Alisha, varmaan. Siis toi hämäis oikeen kunnolla että on just menossa hakemaan ensimmäistä omaa kurkkuaan syötäväksi ja sitä ei enään siellä ole.