Kurkku, Cucumis sativus

Onko Colazolla on varmasti pölytetty kurkut? Ainakin kesäkurpitsassa käy niin, että jos ei tyttökukka pölyty, se juroo saman kokoisena ja rupeaa sitten mädäntymään päästä. Ja kesäkurpitsa ja kurkku on aika samaa sorttia.

Paitsi tietysti, jos on sitten sitä itsepölyttyvää plajia,ja sitä ei voi tietää, jos ei siemenpussissa tms sanota.

Niinpä sitä minä olen itsekkin miettinyt että pölytänkö vai enkö. Eka pölytin kokoajan mutta kun kukkia aukes eikä missään ollut kurkkua ajattelin lopettaa pölyttämisen ja silloin tuli tuo minun ensimmäinen kurkku joka on mielestäni jäänyt pölyttämättä. Nyt tulevat kurkut aion pölyttää kuhan eka avaisivat kukkansa;) Olen todella pettynyt Hortus merkkisiin siemeniin koska pusseissa ei ole kunnon ohjeita. Todella läävää.

Siis ne kukat, missä on pikku kurkku takana, on tyttökukkia, ja ne pitää pölyttää. Ne, missä ei ole pikku kurkkua vaan pelkkä varsi, ovat poikakukkia, ja niillä pölytetään.

ok. nyt eikun kurkkuja odottelemaan.

Onko noissa kasvihuonekirjoissa sitten vanhentunutta tietoa, kun niissä lukee, että kurkkua ei missään tapauksessa saa pölyttää. Silloin hedelmästä tulee epämuodostunut ja keltainen ja tippuu pois…

Sarmiska, olet oikeassa ettei kasvihuonekurkkuja yleensä pölytetä ja en kyllä ole koskaan mitään kurkkuja pölyttänyt.

Eipä niitä kasvarikurkkuja itse käydä pölyttelemässä... Mutta kesäkurpitsat kyllä, ehdottomasti. Samoin kun muutkin kurpitsat, ellei pörriäiset satu sitä tekemän. Mutta ei kurkkuja ei..

Pitääkö mun nyt varjella mun kasvarikurkkua kaikilta pölyttäjiltä itseni lisäksi? :) Parvekkeella yritän kasvatella kurkkua. :)

No ei tarvii. Kyllä ne siellä pärjäilee ihan jees silmän isku

tässä oma kurkkuni... tällä hetkellä isoja kurkkuja tulossa noin 5-6 per taimi ja 1 otettu jo maistiaisiksikin.. kiipeää tällä hetkellä verkkoa pitkin kohti harjannetta kun tila tahtoi loppua kesken "kuva otettu eilen joten verkkoa ei näkyvissä kun tänään asensin" kasvihuoneen sivukorkeus 1,5m ja harjakorkeus 3m

olenko aikaisessa?

Mun kurkut ovat vasta tässä vaiheessa. Mutta kait niitäkin päästään joskus syömään!

hienot on pirkkiksenkin kurkut=)

Liitynpä kurkkukeskusteluun. Kurkin kurkkujen kuvia aikaisemmilta sivuilta ja kyllä näyttää oikeanlaisia kukkia olevan.

Kukkien tyvessä on ohuita "pötköjä", joiden oletan olevan kurkun alkuja. Alut eivät vain vastoin odotuksia näytä kasvavan mihinkään?? Alkaako kurkku kasvaa vasta sitten kun kukka on kokonaan lakastunut vai kuinka on?
Versoa pukkaavat hullun lailla, pitää varmaan vähän karsia kasvia. Yrittää mm. kiivetä tomaatin vartta pitkin ylöspäin ja luikertelee jo katon alumiiniprofiilia pitkin. Sen sijaan yksi verso on toistuvasti kieltäytynyt kiipeämästä tarjoaamaani narua pitkin: kun laitan taimen naruun kiinni, kärhöt hakeutuvat alta aikayksikön pois narusta ja tomaatin varteen :slight_smile:

Hauska ja elinvoimainen kasvi tuo kurkku.
Näitä on kiva ihastella ensikertalaisena kasvihuoneen omistajana.

Luin näitä sivuja ja putosin kärryiltä tuon pölytyksen suhteen. Siemenpussissa maininta F1, kurkku teki ensin pari kukkaa joissa ei ollut “pötkylää” mukana, mutta nyt on sitten vain ja ainoastaan niitä “pötkyläisiä” kukkia? Pitääkö pölyttää? Saako pölyttää? Eikö saa pölyttää? Jos pitää pölyttää niin millä pölytän kun ei ole kuin niitä “pötkyläkukkia”? Nimimerkki: itse pihalla, kurkut kasvihuoneessa

Eka kurkku on sitten syöty. Ei ollut kovin iso, vain 350 gr.

Kasvihuone kurkkuja ei pölytetä eli anna niiden olla ihan rauhassa.

Jos joku kasvihuonekurkku tarvitsee pölytyksen, niin vois olettaa pussissa mainittavan siitä.

Pussissa on tekstit venäjäksi, ainoa minkä siitä ymmärrän on merkintä F1. Siemenet tilattu Seemnemaailmasta, lajike ‘Agat’. Olinkin sitä mieltä etten niihin koske, mutta sitten luin täältä muuta ja tieto lisäsi tuskaa…

miun ensimmäiseni painoikin 600g=) oli varmaan 40cm pitkä ja todella hyvän makuinen… suomen isointa lajiketta kasvattelen=)

Ai minä vielä odottelen ensimmäisen kurkun valmistumista. on nyt noku 6-7cm ja näyttää kasvavan todella nopeasti. Torstai aamuna mittasin niin oli noin 4cm ja perjantai aamuna oli 5cm aika nopeasti kasvaa. Laji on parvekekurkku ja kasvaa n25cm. osaako kukaan sanoa kauanko kestää kurkulla kasvaa kukasta täysmittaiseksi koska olen lähdössä torstaina Kreikkaan kuukaudeksi ja haluaisin maistaa sitä .

Ensimmäinen kurkku maistettu. Kovin satoisaa tämä minun kasvatukseni ei ole: neljä tainta ja kahdessa kasvaa yksi kurkku, nyt bongasin vielä kolmannen pienen alun. Kukkia on kovasti, mutta mielestäni ne ovat juuri niitä vääriä kukkia, joista ei kurkkuja synny. Mutta mitäs tuosta, jo tuon yhdenkin kurkun maistelu oli suurta juhllaa!