Kurkku, Cucumis sativus

Onkohan tämä vuosi jotenkin huono kurkulle? Viime vuonna kasvit olivat hurjan kokoisia ja satoa tuli paljon. Nyt taimet kituvat, roikkuvat, näyttävät valjuilta ja satoa on tullut ruhtinaalliset yksi kurkku! Uudet kurkunalut näyttävät surkastuvan pois ja lehdetkin kellertää vaikka ötököitä ei ole ja kasteltu on. Kohta taitaa loppua sekä ymmärrys että innostus.

Aika huonolta näyttää kurkunkasvatus minullakin tänä vuonna, mistä sitten johtuneekaan…:frowning:

Minäkin olen joutunut ostamaan kurkun taimeni kahteen kertaan. Ensimmäiset mätäni ja toiset nyt ovat hengissä, muttei kasvakaan. Oma kasvattamia taimia 5, joista yksi kuoli. Avomaankurkut (oma kasvattamat) kuoli kaikki.

Oma kasvattamissa kurkun taimissa on nyt kukkia ja oletan niiden tekevän jossain vaiheessa kurkkujakin.

No, ostanut en ole taimia ollenkaan, vaan omien siemenkylvösteni kanssa sinnittelen - tai ne minun kanssani, miten vain…

Kohta päästään maistelemaan kieli ulkoa !

Onpa Pirkkiksellä komea sato jo. Minulla kituuttelevat, mutta olin laittanut ne ulos…

Hienoja kurkkuja Pirkkiksellä :slight_smile:

Aloitteleva kurkunnkasvattaja tässä ihmettelee kanssa, että mikä mättää, kun kurkunalut eivät kasva ollenkaan. Mutta ilmeisesti muillakin samaa vikaa.

Mutta kun kasvit näyttävät muuten voivan mainiosti??!!

Avomaalle kylvetyt kurkut pupu söi heti sirkkelehtivaiheessa. mutta ikkunalaudalla kasvatetut kaksi tainta ovat avomaalla kasvattaneet kaksi kurkkua ja lisää tulee. Hyviä ovat.

nyt on laitettu 30 avomaan kurkkua suolakurkuiksi… pitäisi muka kuukausi odottaa valmistumista=) kurkkuja pukkaa hulun lailla … näytän ensi viestissä kuvia

Minunkin kurkkuni voivat aivan hyvin. Ovat tosin avomaankurkkuja ja kasvihuoneessa :) Uusia alkuja on paljon... tosin en ole niitä millään lailla pölyytellyt, oisko pitänyt? Luonnon pölyttäjiä en varsinaisesti kasvarissa ole nähnyt kun ovetkin ovat olleet suljettuina kylmyyden takia. Tosin... juuri äsken pelastin kasvariin eksyneen linnun sieltä pois. Pikkasen turhan suuri pölyttäjäksi kieli ulkoa

Nyt maistettiin kaks ensimmäistä kurkkua… ja olihase hyvvää :slight_smile:

Kurkkuihin meinaa tulla ihan väkisin härmää kasvihuoneessa. Kertaalleen olen poistanut kaikki härmäiset lehdet ja suihkutellut puu-Tolulla (sellainen ohje oli Kasvihuone-kirjassa). Ekaa kertaa kasvatan, muutama pikkukurkku on jo ihan hyvässä kasvussa kuitenkin. Kastelen vain aamuisin, päivisin on ovi ja luukut auki niin että tuuletuksen pitäisi kyllä toimia. Mutta kuinka paljon pitäisi lehtiä poistaa? Lehdet on melkoisen suuria ja olen niitä poistanut, mutta miettinyt samalla mahdanko tehdä väärin. Joihinkin pikkukurkkuihin on jäänyt se kuihtunut kukka kiinni, pitääkö ne poistaa jos eivät putoa itsekseen? Kaarinalta sain vielä parin erikoiskurkun taimea, taisivat olla ‘Japanise Yellow’ ja ‘Chinese Climping’, kasvavat hurjaa vauhtia ja kukkivat, muttei niihin mitään pikkukurkkuja ole ilmestynyt. On tämä kasvihuoneen omistajan elämä niin stressaavaa, huoh…=)

Kasvihuonekurkusta poistetaan vain pari lehteä kerrallaan. Hyviä vihreitä lehtiä ei poisteta, mutta alhaalta versosta kellastuneita lehtiä aletaan poistaa sitä mukaa, kun niitä tulee. Lehtiä voi poistaa noin kerran viikossa. Avomaankurkkua voi hoidella ihan samoin, jos sitä kasvattaa kasvihuoneessa. Kurkun alta poistetaan lehtiä, jos ne kellastuvat, mutta kurkun yläpuolelta ei saa poistaa lehtiä, sillä ne "ruokkivat" kurkkua. Härmää ei minulla ole koskaan ollut kurkuissa, mutta jotain muita tauteja kylläkin.

Minulla myös on härmää kasvihuonekurkun lehdissä, nyt on sitten mietintämyssy vinossa, kun en tiedä, mitä tekisin härmäisille lehdille. paljon olen niitä ihan raakalaismaisesti katkaissut ja vienyt ulos. Tytär sanoi, että euparenia vaan, mutta kun porukassa mieteimme, päädyttiin siihen, ettei euparenia tähän aikaan kasvariin, kun sumu kuitenkin leviää muihinkin kasveihini. Millä olette saaneet härmän kuriin? viime vuonna kun minulla oli kasvihuonekurkkuina vain “kiinalaisia käärmeitä” ei tätä ongelmaa ollut.

Onko syytä panikoida: kasvihuonekurkkuni (3 kpl) rehottaa, kukkia on runsaasti ja myös pieniä noin 5 cm pituisia kurkunpoikasia on pilvin pimein, mutta jostakin kumman syystä kurkut eivät tahdo kasvaa aikuisiksi.

Kurkkuni kasvavat kasvihuoneessa, P.....genin puutarhamulta/turvepusseissa, 3 tainta per pussi. En ole niitä lannoittanut, sillä uskoisin, että pusseissa on valmiiksi riittävästi kalkkia ja lannoitetta kolmelle kurkuntaimelle. Kastellut olen päivittäin, noin 2 litraa "huoneenlämpöistä" vettä per taimi. Kasvusto on noin nyt noin 180 cm korkea, ja amatöörin silmin hyvinvoiva. Ei keltaisia lehtiä, eikä ötököitä. Latvoja en ole katkaissut, enkä lehtiä poistanut.

Onko syytä huoleen? Pitäiskö panikoida?

Härmänkestäviä lajikkeita on olemassa. Mitään halpissiemeniä ei kannata ostaa, jos haluaa terveitä taimia ja hyvän sadon. Kurkku vaatii paljon vettä ja lannoitusta. Jokaisen kastelun yhteydessä laimea kastelulannoite on paras ratkaisu. Lannoite kasvualustassa ei ole ihan sama asia. Jos taimessa on paljon kurkun alkuja, niistä voisi poistaa osan (2 lehtihankaa kohden riittää), jotta taimi jaksaa kasvattaa alut kunnolla ja kestää sadon painon hyvin. Alkujen harventaminen nopeuttaa kurkkujen kasvua, joten satoa tulee silti runsaasti.

Oma kasvihuonekurkun kasvatteluni on viime vuosina päättynyt punkki-invaasioon. Aluksi voi näyttää härmältä, mutta valitettavasti punkkeja ne on olleet. Tänä kesänä ei ole vielä näkynyt, mutta onpa kasvukin kovin myöhässä, eli ei ole vielä tullut mitään ruokapöytään.

Öö?!.. :slight_smile: Mistä tiedän, että kurkku on valmis syötäväksi? Kasvihuoneessa on nyt kaksi aika suureksi kasvanutta kurkkua ja paljon lisää pieniä kasvamassa, mutta mistä tiedän milloin on sadonkorjuun aika? Koska noita uskaltaa alkaa maistelemaan? :wink:

Koska vaan:)

Jipii! Kiitos kurpitsa. Tänään haenkin sitten kasvarista elämäni ensimmäisen itse kasvatetun kurkun maisteltavaksi! :slight_smile: