Minun kurkunlehdissä on kyllä varmuudella härmä eikä punkki ja mielestäni olen ostanut ihan laatusiemeniä. Tässä vaiheessa ei auta muu kuin laittaa mieleen että katsoo myös härmänkestävyyttä lajiketta valitessa ensi vuodeksi, MUTTA nyt olisivat hyvät neuvot arvossaan sen suhteen, että onko mitään konstia härmän kurissapitämiseksi, että saisin kurkuista satoa tänä kesänä ???
Taitaa siihen härmäänkin jotain kemikaaleja olla saatavilla, mutta täällä on peltokortteesta härmän torjunnassa. Ei paljon ota jos ei annakaan, kokeileminen.
Lena Israelssonin kirjassa ‘Keittiöpuutarhuri’ Otava 2002 sivulla 165 lausutaan, että härmätautia ilmenee kurkulla loppukesällä. Sienen leviämistä edistävät kosteat yöt, lämpimät päivät ja suuret lämpötilan vaihtelut. Tuuleta niin, ettei kosteus tiivisty yöllä pisaroiksi. Sairaat kasvit voi ruiskuttaa valkosipuliuutteella tai soodalla. Sekoita kaksi teelusikallista soodaa ja saman verran mäntysuopaa litraan vettä. Näin siis Ruotsissa. Omia kokemuksia näistä keinoista ei ole.
Kiitos Paulastiina ja Habakuk, nyt on jotain, jolla voi ainakin yrittää, koska mitään kemikaaleja ei oikein haluaisi tähän aikaan kasvariin suihkutella. Nytkin sataa vettä eli kosteutta on vaikea pitää loitolla ja se on varmaan yksi syy härmäään, tuulettaa on kyllä yritetty.
Yksi kasvihuonekirja käski ruiskuttamaan Tolu-vedellä härmäisiä lehtiä, mutten ole siitä mitään hyötyä huomannut. Taitaa olla niin että nämä viileät ja kosteat ilmat tosiaan suosii härmää, tuuletus mullakin kasvarissa pelaa hyvin, ei ole aamuisin lasit huurussa tms. Mukava kuulla että härmänkestäviä lajikkeita on, mitähän ne mahtaisi olla nimeltään? En tiedä mitä halpissiemenillä tarkoitetaan, en ainakaan keväällä kurkun siemeniä ostaessani huomannut niissä hinnoissa suuriakaan eroja. Nuo mun Agat-kurkun siemenet ei edes olleet halvimpia mitä Seemnemaailmassa oli myynnissä. Mitä lajikkeita teillä muilla on? Missä on härmää ja missä ei? Paulastiina ja Habakuk, kiitos neuvoista mitä voi tehdä nyt, siementen valinnan ohjeistaminen on tässä vaiheessa hieman liian myöhäistä…
Jos härmältä haluaa välttyä, kannattaa käyttää samoja lajikkeita kuin ammattikasvattajatkin, sillä ne ovat satoisia ja taudinkestäviä. Myös taimikauppiaiden taimet ovat yleensä näitä hyviksi havaittuja lajikkeita. Ulkolaiset siemenet ovat varmaan ihan yhtä hyviä, jos niistä on riittävästi tietoa saatavilla. Härmän kanssa on vaikeaa taistella. Ei ole kokemusta härmästä, mutta kurkkua olen kyllä kasvattanut noin 10 vuotta. Ruusujen härmään neuvottiin käyttämään puolukkamehua, mutta liekö tuo kurkkuhärmä samanlaista. Niin, eihän näistä neuvoista nyt enää hyötyä ole, mutta jos vaikka kasvatatte kurkkua joskus toistekin...
Pipu, mitä lajiketta/lajikkeita sinä kasvatat? Siis ihan sitä lajikkeen nimeä kyselen, osaisin paremmin hankkia siemeniä ensi kesää varten (sitten kun se aika on). Olet varmaan 10 vuoden aikana ehtinyt kokeilla useammankin lajikkeen?
Tällä hetkellä en kasvata kasvihuonekurkkua, mutta Farbio on hyvä lajike. Ja avomaankurkkuja on kasvihuoneessa tullut kokeiltua useampiakin, mutta parhaita ovat Wilma ja Favör. Kannattaa kysellä viljelmiltä tai torimyyjiltä, mitä suosittelevat. Avomaankurkusta saa kasvihuoneessa suuren sadon, joten siksi suosin sitä. Kasvihuonekurkun sato jää pieneksi, jos huone ei ole kovin korkea. Toinen omistani on tosin tavallista korkeampi.
Aiemmin kasvatin ‘paskaF1’ lajiketta ja nyt on viljelyssä corona. Härmää ei ole ollut, mutta punkkeja senkin edestä. Kasvihuoneeni sijantipaikka ja maaperä lienee enempi kuivanpuoleinen, joten ei härmä viihtyne vaan punkit. Tänä kesänä ei toistaiseksi ole tuholaisia ollut. Sinänsä lienee oletettavaa, että useimmat lajikkeet nykyisin lienevät ainakin tarkoitetut olemaan härmänkestäviä, koska ei ammattiviljelijät halua ryhtyä nykyisenä luomuaikana torjuntaruiskutuksiin (punkit sen sijaan voidaan syöttää petopunkeille).
en malttanut odottaa, niin piti syödä eka kurkku jo 15 senttisenä. Oli nam
Mulla oli viime vuonna “kiinalaisia käärmeitä” kasvarissa eikä ollut mitään ongelmia ja satoa tuli. Nyt on Farbio F 1 ja tosiaan härmässä löytyy. Tosin sääkin on ollut vallan erilainen. Tee näistä sitten johtopäätöksiä…
Kasvihuonekurkuissani on runsaasti poikakukkia. Pitäisikö ne nyppiä pois jotta tytöt saisivat lisävoimaa?
No nyt on syöty kurkut nro 8 ja 9. Ei ollut ihan niin hyviä, kuin viimevuotiset. Viime vuonna kyllä saivatkin kompostia, jossa oli reilusti mansikkaa, lakkaa, mustikoita, peuranlihaa, hirvenlihaa ja 1 jänis kotitalousjätteiden lisäksi. Tämänvuotisilla ihan vaan banaaninkuoria yms. ja hevonpeetä.
Olipas huima komposti Lukinliljalla!
Mullakaan ei ollut niin hyviä kuin viime vuonna, mutta silloin oli joku ostotaimi jonka lajiketta en tiedä.
Mihin kuuluu jutut “salaattikurkuista”? Tänne vai avomaan puolelle???
Minäpä sitten tein neuvotun seoksen : litraan vettä 2 lusikallista soodaa ja saman verran mäntysuopaa ja suihkuttelin sillä kasvihuonekurkun lehtiä. En tiedä oliko tämä yksin apuna vai yhdessä parempien ilmojen kanssa, mutta härmäpä hävisi ! Kiitos vaan “reseptistä”.
Mun coctailkurkussa on jo kaksi kurkkua jotka ovat kasvun lopettaneet ja ovat nyt sellaisia suolakurkun kokoisia, mistä tiedän et ovatko ne valmiita syötäviksi vain ovatkohan liian kypsiä?
Mun coctailkurkussa on jo kaksi kurkkua jotka ovat kasvun lopettaneet ja ovat nyt sellaisia suolakurkun kokoisia, mistä tiedän et ovatko ne valmiita syötäviksi vain ovatkohan liian kypsiä?
Kyselin täältä kesäkuussa vinkkiä, että kannattaako kasvatella kasvihuonekurkkua muualla kuin kasvihuoneessa ja lopputuloksena oli se, että laitoin tuohon talon eteläseinustalle kasvusäkkeihin kurkut ja satuin Lidlistä löytämään edullisesti sellasen matalan muovisen "kasvihuoneen" tai pikkusiskoni sanoin teltan ja nyt on tilanne se, että varmaankin viikonloppuna päästään ensimmäistä kurkkua maistamaan Ensi kesälle ostan kaikki kasvusäkit Biolanin kun kurkuilla on nyt Kekkilän ja ne on hankalan mallisia kun istutusaukot on pussin sivuilla ja pitkulainen malli ei ole hyvä ja laitan koko teltan täyteen kurkkua ja hieman aikaisemmin. Melkein ovat olleet helpompia kasvatella kun tomaatit. Oikeastaan en ole tehnyt niille mitään muuta erityistä kun laittanut kasvusäkkiin ja kun kasvoivat tarpeeksi niin laitoin narulla kiinni teltan yläputkeen. Kerran olen vielä laittanut tomaattilannoitetta lisäksi.
Tässä on minun ensimmäiset kurkkuni (parvekekurkku)
Toinen oli päässyt kasvamaan liian isoksi kun olin matkalla. No niin sitten iloisena olin syömässä niitä ja täytyy sanoa että petyin pahemman kerran. Maistoin isommasta ensiksi eikä se maistunut miltään sit maistoin pienempää eikä sekään maistunut miltään siemen pussissa kun sanottiin että ovat maukkaita. Nyt odottelen seuraavia kurkkuja ja mietin että pitäiskö ne poimia aikaisemmin jos niistä maku lähtee kun kasvavat liikaa ?
Minulla olisi nyt hirveesti kurkun alkuja mutta kun ei ole poika kukkia joilla pölyttää niin ne kuolevat. Ensiksi tuli puol kesää pelkkiä poikakukkia ja nyt tulee pelkästään tyttöjä. En oikeen tajua johtuuko kurkun merkistä vai mistä mut ens kesänä en laita kuin kasvihuonekurkkua.