En tierä, mutta voiskos auringonpaisteen vähyys tänä kesänä vaikuttaa makeuteen ?
Olen muutamana kesänä kasvattanut myös parvekekurkkua. Se oli varmaankin eri lajike, sillä se teki vain tyttökukkia ja maku oli kuin kasvihuonekurkulla. Ulkonäöltään se muistutti kasvihuonekurkkua, mutta oli vain pienempi kooltaan. Kurkkujen pölyttäminen on niin hankalaa touhua, että en viitsi kasvattaa lainkaan noita kaksineuvoisia lajikkeita.
Colazo, vaihtoehtona myös avomaakurkku ruukkuviljelyyn. Kasvattelin useampi vuosi sitten terassilla avomaakurkku Konsaa. Ihan hyviä kurkkuja tuli, ja paljon.
Joo täytyy kokeilla avomaankurkkua ens kesänä. Sain isältäni tänään soiton ja neljä viikkoa sitten sinne viemiini kurkun alkuihin (aluissa oli vaan sirkkalehdet) on tullut jo kaksi hedelmää aika jännää miten nopeasti siellä kasvaa. Samaan aikaan laitoin 4tainta joista 2 jätin suomeen ja kaksi kreikkaan ja nää suomessa olevat ovat vasta 10cm eikä hedelmistä mitään tietoa
Siis aika syvältä on nämä Suomen olosuhteet joissa joudutaan kasvattelemaan. Mutta ehkä onnistumisen ilo on sitä suurempi… tai ainakin yritetään niin itsellemme uskotella
Eilen rakentelin avomaan kurkuille tukiritilöitä. Melkoinen homma niitä oli sitten varovasti pitkiä rönsyjä maasta ottaa ylös. Olisi pitänyt heti keksiä, miten ne saa tuettua. Samalla löysin kaksi isoa kurkkua.
minun kkasvihuoneen kurkut vie taas punkki,vaikka käsittelin kasvihuoneen kahteenkertaan jollain ammattilaisten käyttämällä aineella!!!
Minulla kasvaa nyt Green finger kurkkua joka on avomaakurkun kokoinen, mutta viljellään kasvihuoneessa ja tykkään sen olevan maukas ja satoisa.
Pitkän kurkun nimeä en muista, mutta aika mauton on.
Yleensä olen Farbio nimistä kasvattanut ja tykännyt sen hyväksi ja satoisaksi.
Colazolla kurkut saman näköisiä kuin itselläni jokunen vuosi sitten ja en tykännyt siitä lajikkeesta ollenkaan, koska oli puisevan mauton.
Harmi nuo lajikepettymykset aina, koska kuitenkin kasvatustyön on tehnyt niiden kanssa.
Joo kyllähän tuo harmittaa kun on niin pitkään hoivannut kasvia ja sit se onkin aivan pettymys
Siitä on tullut vaan 4 kurkkua jotka ei ole maistunut millekkään ja kaksi on vielä roikkumassa. tylsää
Avomaankurkkuni epäonnistui surkeasti, mutta kasvihuonekurkku sitävastoin loistavasti. Kurkkuja tuli niin, että niitä oli pakko antaa poiskin, ja maku oli suorastaan taivaallinen. En ole ikinä niin hyvää kurkkua saanut, noissahan on ihan oikeasti makua! Nyt kasvu on hiipumassa, kiitos muutaman kylmän yön, mutta ainakin neljä kurkkua on vieläkin kehittymässä.
Lajikkeeseen olen sikälikin tyytyväinen, että se ei ole vaatinut mitään leikkaamista, eikä ole toisaalta kasvanut mitenkään mahdottoman suureksi. Minun pienehköön kasvihuoneeseeni tuo mahtui siis hyvin, ja silti satoa tuli loistavasti. Alkukesän kylmyydessä se ei kasvanut tosin mihinkään, olla jökötti vain, mutta ei se siitä sitten näyttänyt se suuremmin kärsivänkään. Odotti vain parempia päiviä. Heti kun ilmat lämpenivät, kasvu alkoi.
Eilen käytiin vihdoinkin keräämässä ensimmäiset avomaankurkut! Nyt vaan pitää toivoa pitkää ja lämmintä syksyä, ettei sato jää siihen (6 kurkkua).
A.i.k.a, ja lajike oli siis mikä?
Mun kasvihuonekurkutkaan ei oikein tuota tänä vuonna, sillä pääsivät kuivumaan liikaa yhdessä vaiheessa.
Lajike on…pitää lähteä etsimään…Lord Nelsonin ‘Passandra’ F1. Itävyys näillä oli kyllä surkea, siemeniä taisi olla neljä, mutta vain yksi iti. No tuo yksi kyllä sitten riittikin, mutta silti, jos siemenpussista saa vain yhden ainoan taimen Eivätkä nuo näytä tekevän siemeniäkään, eli ensi vuonna joutuu taas ostamaan uuden pussin.
Niin, ja kuten kuvasta näkyy, ruukussa kasvatin siis tuotakin, kuten tomaattejakin. Kastelun hoidin altapäin, kun luin jostain, että kurkku on kovin arka juurenniskastaan.
Heh, mullahan iti sitten Passandrat hyvin: neljästä pussin siemenestä iti 2.
Viime vuonna Lord Nelsonin kasvihuonekurkun siemenpussien 8 siemenstä 3 iti.
Kokeilin ensi kerran tänä kesänä kasvihuoneessa kurkun viljelyä. Tulokset hämmensivät. Alkuun näytti, että satoa alkoi alaoksille tulla hyvin ja tulikin komeita kurkkuja, mutta sitten pienet alut alkoivat näivettyä. Keksin sitten laittaa varjostuskankaan suojaksi, koska silloin oli kovin aurinkoista, no se auttoikin, saimme taas hyvää satoa. Nyt elokuussa kun on satanut joka päivä otin varjostuskankaan pois ja taas sama juttu; kaikki pienet alut näivettyivät ja nyt ei enää ole yhtään kurkkua tulossa. Kastelusta ei ole ollut puutetta. Tuntuiko kasvihuoneen kennoseinä kurkuille liian kylmältä, nojaavat ihan seinään kiinni ? Pitää varmaan ensi keväänä kasvattaa kurkut kaukana irti seinästä.
Minä jouduin repimään kaikki Kiinalaiset käärmeeni pois kasvihuoneesta… härmä vei kaikki. Osaisiko joku kokenut tarhuri sanoa, miksi suurin osa kurkuista oli todella kitkeriä, vaikka tämä kiinalainen piti olla karvasvapaa lajike? Olivat niin pahoja, ettei voinut syödä lainkaan. Osa taas oli kelpo kurkkuja. Ja tämä karvaus iski jo ennen härmää…Kastella koitin säännöllisesti.
Ainakin kastelulla ja sen tasaisuudella on sormensa pelissä karvauden suhteen.
Muistelen muinaisilta 50-luvun ajoiltani, että silloin tapahtui joskus, että kaupasta sai karvaan kurkun. Eli saattaa joistain siemenistä kasvaa karvaita kurkkuja, ellei ominaisuutta ole jalostuksella pois karsittu. Välttämättä kyse ei aina liene siis kasvuoloista, vaan lajikkeen perimästä.
Nyt tei pienen kokeilun niille liian isoksi kasvaneille avomaankurkuille. Kokeilin laittaa ruoaksi, siin lämpöiseksi sellaiseksi. Leikkasin kurkut kuutioiksi, kuullotin pannulla ( tippa voita), lisäsin kevytkermaa, levittyvää juustoa, tilliä ja suolaa… Meilestäni ihan hyvää, voisi sopia esim. lisäkkeeksi liha- tai kalaruoan kera.
Samalla myös mietin, voiko kurkuista poistaa osan isoista lehdistä?
Vähän jännittää säitten puolesta, ehtivätkö nämä vielä kypsyä.
Näyttävät kyllä nyt kuvissa isommilta kuin ovatkaan, toinen on n. 15cm ja toinen vain n. 10cm.