Kurkku, Cucumis sativus

Mullakin lykkää kurkkua vielä.

Tänään täytyi jo ostaa kaupasta kurkkua, pahalta tuntui, mutta kasvu kasvarissa on pysähtynyt.

Hitaasti kasvaa enää kurkku meilläkin, mutta vielä ollaan omissa kurkuissa pysytty.

Kertokaahan oletteko kasvattaneet kasvihuonekurkkua ämpäreissä kasvihuoneessa; minkä kokoisia ämpäreitä käytitte,millainen kasvupohja,miten tuitte kasvit jne. jne. (mikäli kasvatus niissä nyt edes onnistuu).

Etelänpäiväkiitäjä, minulla oli viime kesänä pari kurkkua altakasteluruukussa. Halkaisija n. 35cm. Ja kasvualustana kasvuturve. Hyvin toimi. Niin ja narulla tuin kasvit.

Hienosti onnistui. Ei minulla ollut ihan varsinaista ämpäriä, mutta suurinpiirtein sen kokoinen ruuku. Kastelun hoidin altapäin, kun luin, että kurkku on kovin arka juurenniskaan tulevalle kosteudelle. Laitoin viereen ämpäriin vettä, ja siitä ihan vaan omalla imulla toimivan kestokastelun, villaliinan avulla. Kasvualustana oli tavismultaa terästettynä kanankakalla. Tuennan hoidin ohjailemalla sen kiipeämään pitkin kasvihuoneen runkoa vaakatasossa, naruilla ja kepeillä.

Äkkileimaus; pakko saada kurkkua kasvihuoneeseen kasvamaan ensi kesäksi. Näyttää olevan aikalailla pitkä ketju tässä takana joten lukemiseen menee aikansa… Sattuisiko kellään olemaan joutoaikaa jotta ehtisi suositella jotain kurkkulajiketta/lajikkeita? Vai onko niitä edes muutakuin se yksi :slight_smile:

Avomaakurkkua kokeilin jo viime kesänä…täysin tuhoon tuomittua touhua silloin tuolla kylmässä ja märässä savipellossani jota optimistisesti kasvimaaksi kutsun…

Mulla oli viime vuonna Euphya (tai Tasty Green, en nyt vanno kumpi). Se oli ihan hyvä ja teki satoa pitkään, mutta ne piikit oli aina raavittava pois. Jotenkin mua vaan ei miellyttänyt, että kurkussa oli piikkejä.

Sitä edellisenä oli Passandra ja sekin oli hyvä. Ensi kesäksi tulee Tasty Green ja Giganta.

Olisiko kellään kokemusta meksikolaisesta minikurkusta?? Onko helppo vai tarvitaanko erillisiä jippoja kasvuun ja sadonsaamiseksi? Onko jossain keskustelua tästä? En löytänyt, vaikka olen yrittänyt etsiä... Kasvihuoneeseen laitan muutamia eri kurkkuja ja tuo em. olis aika mielenkiintoinen. Viimekesäinen sato tavan kurkuista onnistui yli odotusten :D

Tarkoitatko Melothria scabraa, Mexican sour cherkin?

Meksikolainen minikurkku Sperling''s Sandia (Melothria scabra) Tommosta tarkotan. Tuosta kaupan puolelta löysin.

Joo, en tiedä sen enempää, kuin että kyseessä on pieni kurkunnäköinen kasvi, joka maistuu aavistuksen sitruunalle. Sopii salaatteihin ja säilöntään. Eiköhän tuo kaupan kylvöaika toimi, Jenkeissä kasvuajaksi on annettu 70 vrk…mitä siitä nyt voikin päätellä…ei mitään. =D

Netistä löytyy Mother Earth News, jossa on juttua Burr Gherkineistä, luomuviljelystä ja vaikka mistä…

Tupuna, meksikolainen minikurkku pistetään multaan huhtikuussa, itää reilussa viikossa, perusperjaate ihan sama kuin kurkuissa yleensä, satoa saa noin kahden kuukauden kuluttua kylvöstä. ihan kokeilemisen arvoinen juttu, suosittelen!

Nuu, yks kokeilemisen arvoinen kurkku on Parmel F1 sekä Tasty green F1, molemmat on partenokarppisia (itsepölyttyviä) ja satoisia kasvihuonekurkkuja. Täältä löytyy molempia, jos tarvitset niin pistä hölöä!

Tupu78, minä kasvatin viime vuonna kasvihuoneessa tuota Tasty greeniä, joka oli todella erinomaisen satoisa ja kaikinpuolin mehukas ja makoisa mutta sen kuori oli kumman piikikäs, mikä hiukan hämmästytti. Keräsin silti siitä jonkin verran siemeniä talteen tulevaa kesää varten.
- Jos joku tahtoo kokeilla, niin minulta saa. Mitään isoja määriä ei ole mutta ehkä parille.
- Täytyypä myös kokeilla tuota toista suosittelemaasi Parmel F1 kurkkua. Liikenisikö sinulta muutama siemen myös minulle?

Ahdekaunokki, tokihan muutama siemen liikenee sullekin, omasta mielestä se on noista kahdesta kyllä parempi, kun siinä ei ole niitä "piikkejä". Pistän maanantaina postin mukana tulemaan!

Tupu78:lle hölötelty :slight_smile:

Kiitos vinkeistä. Kyllä menee meksikolainen kokeiluun. Siemenet tulikin jo postissa Tasty green on hyvä ja satoisa. Mulla oli sitä viime vuonna ja tuli syöntiin ihan kivasti, maistui muuten hiirillemyyrilletms myös...

Piikkisiä kurkkulajikkeita löytyy pilvin pimein, ovat tarkoitettu vain säilöntään…

yksi hyvä lajike on omenakurkku, jos haluaa kokeilla jotain muuta kuin sitä tavallista vihreää pitkää.

Täytyy myöntää, että minä olen noissa kurkkulajiasioissa täysummikko.
Parikymmentä vuotta sitten kasvatin vanhassa muovikasvihuoneessa yhtenä vuonna todella hyvänmakuisia "puskasta-pöytään" kurkkuja. Sitten tuli pitkä paussi, eli vasta viime kesänä innostuin kokeilemaan kurkkua uudelleen. Taimet (nuo Tasty greenit) ostin valmiina siinä luulossa, että kaikki kasvihuonekurkut ovat tuoreena syötäviksi tarkoitettuja, ja vain avomaakurkut ovat ns. säilömiseen tarkoitettuja.
Tänä vuonna tarkoitus on laittaa kasvihuoneeseen kuutta eri kurkkuplaatua:
yhden tuota Tasty greeniä ja yhden tai kaksi tuota Tupu78 suosittelemaan Parmelia.
Tuota omenakurkkuakin olisi hauska kokeilla.... Mitä muita kannattaisi kokeilla - onko ehdotuksia? Mitä sinä Kassi suosittelisit?
Säilöntään en kurkkua kasvata, vaan ihan sellaisenaan syötäväksi.