Kurkku, Cucumis sativus

Ahdekaunokki, minä ainakin syön kurkun suoraan kasvihuoneesta, en ole koskaan säilönyt niitä.

Au, luulin että Tasty green on avomaakurkku, piikkisistä pitkistä kurkuista ei ole havaintoa :slight_smile: Ahdekaunokki, jos haluat jotain itämaan lajiketta, voin seuraavalla reissulla katsella?

Voi kuinka mielenkiintoinen on tuo omenakurkku. Löysin kuitenkin vain yhden verkkokaupan joka sitä myy. Pahus, kun en tartte sieltä muuta... Olisiko siemeniä kellään tarpeettomina lojumassa? Tai onko kellään kokemusta omenakurkusta?

omenakurkku = sitruunakurkku ja sillä nimellä sitä näyttäisi olevan myös exoticilla ja hyötykasviyhdistyksellä. onko sinulla noista jotakin muuta hankittavaa?

Tupuna, täältä löytyy muutama ylimääräinen siemen omenakurkkua jos tarvitset. On hyvää

Onko tuo sitruunakurkku parhaimmillaan tuorekäytössä. Hyötykasviyhdistys kertoo käyttötarkoituksen olevan sama kuin tuorekurkulla. Kuukkeloin,en nyt muista mitä sivustoja, jokatapauksessa siellä jossain kerrottiin sen olevan oiva säilöttynä!?..onko joku viljellyt - miltä maistuu?

Makea ja hyvä, mun mielestä nimenomaan tuorekäyttöön.

Hienoa Kassikäpp - tilaus lähtee Hyötykasviyhdistykselle!

Kiitos mai-lee vinkistä, tuolla exoticilla näyttäisi olevan paljon mielenkiintoisia juttuja. En ole ennen käynytkään sen sivuilla. Kiitos myös muille sitruunakurkusta tietäville. Ja Tupulle laitoin viestiä...

Yhdyn täysin Kassikäpp:n sanoihin! tuoreena hyvää!

Olipa hyvä että tilasin sitä.

Kysymys: Olenko ymmärtänyt oikein, että partenokarppisesta (itse pölyttyvistä) kurkuista poimitut siemenet eivät idä/tai tee hedelmiä, eli kaikki partenokarppiset kurkut ovat periaatteessa ‘tuhkamunia’.

Kiitokset Tupulle mielenkiintoisesta kirjeestä! Ei ole nyt sitten ainoa uppo-outo kurkku tuo omenakurkkusilmän isku Jos on olemassa myös siilikurkkua...

Aivan täpinöissäni alkavana kesänä ensimmäistä kertaa kasvihuonekurkkua kasvattavana olen lukenut tätä ketjua alusta, päässyt jo sivulle 7... Paljon on vielä luettavana, mutta onneksi on aikaakin. Avomaakurkkua yritin viime kesänä, mutta kesän puutteessa kokeiluni epäonnistui. Ensi kesältä odotan paljon ja vielä enemmän sekä kasvihuone- että avomaakurkkujen osalta. Tule kesä, tule !!! No missä se viipyy....

Tupuna, kaikkea sitä tuleekin kokeiltua, mutta kiva jakaa kokemuksia muiden kanssa kerrohan sitten syksymmällä mielipiteesi!

Ajattelin nyt tulevana kesänä kokeilla avomaakurkkua. Eilen pohdin sellaista, että jos rakentaisi kurkuille muovisen “katoksen”. Periaatteessa vähän kuin kasvihuone, mutta ilman ovia ja tuuletusluukkuja, eikä olisi mikään kovin tiivis. Voisi myös talveksi purkaa pois. Lähinnä sitä ajattelin, että jos ensikesästä tulee samanlainen kuin viimme kesä oli. Onko ajatuksessa järjenhäivää?

Moonlight, entäs veden saannin turvaaminen?

Joki on vieressä, että vedestä ei ole pulaa :slight_smile: Viitsii vaan käydä kastelemassa. Toivottavasti ensi kesästä ei tule samanlaista, nimittäin täällähän oli heinäkuussa ne hirveät tulvat. Meinas kaikki taimetkin hukkua.

Äiti aikanaan kasvatti avomaankurkut muovisen suojuksen alla. Siinä oli päädyissä ja matkalla puiset kolmiot ja niihin niitattuna muovi. Hyvin tuli satoa ja pysyi kurkut puhtaana sateellakin, hyvä konsti oli! Penkki oli vielä sellainen kohomallinen, lämpisi keväällä tosi nopeasti muovin suojassa.

Minulla on ollut samanlainen muovinen katos kuin Fellown äidillä ja se on kätevä, sillä kepin avulla saa tuettua lämpiminä päivinä koholleen jne

Ainoa miinus on se, että meillä niin tuulinen paikka jotta karkaa helposti päältä pois.