Kahta eri kasvihuonekurkkua ja neljää avomaankurkkua laitoin (vasta) tänään multiin. Eiköhän ne vielä kerkiä Vaan saattaa tulla (taas) tilanpuute, jos kaikki itävät… Lykkään sitten mökille osan, vaikkei siellä olekaan jatkuvaa huolenpitoa ja kastelua. Hyvä kuulla, että tuo Beith Alpha on kosteanakin kesänä hyvä, vaikka nythän tuleekin kaunis kesä, jookos
Salaattikurkut samoin kylvetty tänään.
Kurkut ovat heränneet! Osa on jo yli sentin mittaisia, osa vasta kurkistaa mullan alta. Nopeita kavereita, kun vasta toissapäivänä laitoin heidät multiin
Se mun kylmänkestotestikurkkuni on edelleen hyvin hengissä viikon jälkeen siellä kasvarissa harsojen alla, vaikkei ole ollut lämmitystä, ei ole edes loukkaantunut pahemmin, vaikkei tietysti ole kasvanutkaan. Ans kattoo ny kui hänen käy, kun nämä uudet on täältä tulossa, että säästänkö häntä sitten enää, mutta vielä on pari viikkoa aikaa, ja lämmityskin on nyt laitettu.
Tänään kurkut jo 5-10 cm mittaisia! En todellakaan muistanut kurkkuja noin nopeiksi…
onko kellään kokemusta ‘Yamato Three Feet’-kurkusta? tarviiko esim. pölytyksen?
EG:n mukaan: “Sopii sekä avomaalle että kasvihuoneeseen.”
Mä olen kurkun siemenet idättänyt alkuun kosteissa suodatinpusseissa ja sitten kun alkaa itämistä näkymään, kylvän suoraan ulos. Ei tarvitse kuluttaa sitten aikaa ulos totutteluun. Ja lähtevät paljon nopeammin itämisen alkuun, kun antaa vähän vauhtia ensin lattialämmityksen päällä kylpyhuoneessa.
ilmeisesti tuo yamato tarvitsee pölytyksen… tällä hetkellä vääntää vain poikakukkia…
Ai niin, se kylmää kärsinyt kurkku ei sitten enää kärsinyt kylmää vaan läkähtyi ensimmäisinä hellepäivinä kuumuuteen. (Tai sitten siihen, että se oli siis melkein poikki.) No hänen kaksi ikätoveriansa ovat nyt siellä kasvarissa ja kaksi kurkkua on jo tulossa. Saa nähdä miten nyt selviävät, kun on kylmempää, ainakin ne ovat virkistyneet noiden helteiden loputtua. Niitä holjakkeita ei paljon ulkoilemaan totuteltu, olisivat nekin katkenneet.
Uusissakin kurkuissa on jo oikeat lehdet, on ne vaan nopeita.
Niin siinä sitten kävi. Kompuroin rappusissa kiikuttaeesani kasvihuonekurkkuja viileähuoneesta kasvihuoneeseen. Molemmat kurkut katkesivat - naps vain!
- Ei taida niistä enää kurkkuja tulla. Mistähän minä nyt perheelle makoisat syömäkurkut kehitän. Siemenestä ei taida enää ehtiä…
Pääsin tänään poimimaan kasvihuoneesta ensimmäisen kurkun. (F1 hybridi) Siemenet oli kylvetty maitotölkkeihin maaliskuun alussa, taimet kasvatettu olohuoneen ikkunalla, ja siirretty kasvihuoneeseen kaksi viikkoa sitten. Luulin, ettei niistä tulisi mitään, kun ne olivat alkaneet jo sisällä tehdä pieniä kurkun alkuja ja näyttivät vähän huterilta muutenkin. Eivät kuitenkaan säikähtäneet siirtoa. Kylminä öinä kasvihuoneessa on ollut lämppäri puhaltamassa.
Ensimmäisiä maistiaisia täälläkin on saatu ja aloittelijan tuurilla myös. Maaliskuussa oli tämäkin kurkku kylvetty.
Mulla on omat siemenet vasta itämässä. Heti kun ovat sisällä itäneet istutan ulos, niin saavat heti hyvän lähdön, eikä tule siirtostressiä (en oo koskaan onnistunut taimikasvatuksessa). Ja minä kyllä ajattelin vielä ehtiä saamaan kurkkujakin. Nyt iski epäilys, mutta katsotaan miten käy.
Ei mulla noita ajoissa laitettuja ole kuin kaksi, eivätkä ne mitenkään kyllä kasvihuoneeseen siirrosta ilahtuneet, eli seuraavia maistiaisia saan kyllä odottaa. Tänään laitoin kasvariin uusia pieniä taimia, mutta ne eivät kyllä ihan laadukkaimmasta päästä olleet. Toivottavasti kuitenkin selviävät, ettei tarvitse ostaa. Avomaakurkut mullakin on vasta itämässä.
Viime viikolla kompuroin kiikuttaessani kurkkuja kasvihuoneeseen jolloin molemmat taimet katkesivat juuresta. Onneksi löysin siemenpankista muutaman kurkunsiemenen (Kurkku Giganta, luki pussissa ja pussi taisi olla Tupu78:lta reilu vuosi sitten saatu bonuspussi - kiitos siitä Tupu-kiltti jälleen kerran).
No, kylvin siemenet ja ne itivät salamannopeasti parissa vuorokaudessa. Nyt taimet ovat sirkkalehdillä ja noin 10 cm korkeita. Tarkoitus on huomenna koulia ne kasvariin. Kysymys - voinko koulia kurkut kuten tomaatit koulitaan eli niin syvälle, että vain sirkkalehdet jäävät näkyviin vai koulitaanko kurkut aina samaan syvyyteen missä ne ovat koulintahetkellä.
Minulla oli kurkut taimikasvatuksessa liian pitkään, ja niiden hujoppien siirto kasvihuoneeseen olikin varsinainen fakiiritemppu. Kaksi kurkunvartta katkesi matkalla, mutta loput 6 sain ehjinä maahan. Taimet oli kasvatettu maitopurkeissa, joista leikkasin istutuksen yhteydessä ainoastaan pohjat pois. Purkit jätin paikoilleen. Kurkut eivät näköjään stressaantuneet siirrosta. Tänään sain jo neljännen kurkun
Mun ohjeissa, jotka referoin tätä palstaa lukiessani sanotaan, että taimet istutetaan samaan syvyyteen, mieluiten pienen kummun päälle, jotta vesi ei jää seisomaan tyvelle.
Toivossa eletään, vaikka kylmästä kärsineet lehdet.