Varsinkin kasvihuonekurkkua kannattaa kastellakin niin, että taimen tyvi ei kastu. Jos ranka on märkä jatkuvasti, siihen iskevät helposti sellaiset taudit, jotka ovatkin sitten kohtalokkaita koko taimelle.
Kasvihuonekurkkuja kylvin neljä kappaletta, yhden kutakin lajiketta ‘Corona’, ‘Futura’, ‘Potok’ ja ‘Saladin’. Istutin taimet kasvihuoneeseen kolme viikkoa sitten, eka viikko meni ihan hienosti. Pari viikkoa sitten alkoi ‘Corona’ lurpattamaan lehtiään ja voimaan huonosti. Viikko sitten sama juttu 'Futura’lla. Eilen kaivelin multaa ja molemmilla oli multarajan alapuolelta varsi kuroutunut ohueksi ja muuttunut ruskeaksi. ‘Potok’ ja ‘Saladin’ voivat hyvin, toistaiseksi. Kasvavat puutarhaturpeen ja turvekuivitetun, palaneen hevonkakan sekoituksessa johon lisätty tuhkaa. Kastelu hoituu nyt ekaa kesää Blumatin tippukasteluautomaatilla niin että kurkuille on kaksi kastelijaa jotka tiputtavat vedet noin 10 cm päähän varresta. Vesi tulee säiliöstä, ei ole siis kylmää. Kylminä öinä on kasvarissa ollut lämpöpuhallin päällä, kylmintä ollut mittarin mukaan + 8 astetta. En tiedä mikä meni vikaan, tietääkö teistä kukaan? Äsken ruokatunnilla kävelin torin kukkamyyjän ohitse ja kun myynnissä oli kasvihuonekurkun taimia (lajikkeesta ei mitään tietoa) niin ostin kaksi kappaletta. Nykäisen ne lerpattavat pois ja viskaan kompostiin ja istutan uudet tilalle.
Heip! Mulla on esikasvatetut avokurkun taimet pian valmiina kasvariin siirrettäväksi. Lajike on HOKUS, enkä löydä mistään tietoa, onko kyseinen lajike itsepölyttyvä vai pitääkö alkaa sutimaan kuhan kukat aukeaa?
On itsepölyttyvä.
hyvä juttu, kiitos anita!
Fellowin kokemukset kasvihuonekurkuista ovat kovin tuttuja. Olen viljellyt jo useita vuosia Futuraa, mutta läheskään aina ei kaikki taimet (5-8 kpl) selviä kunnialla satokauteen. Tänä vuonna 1 kpl on selviytynyt "sairastumatta", loput ovat hengissa erilaisilla kikkailuilla, vähän myöhästyvät, mutta eiköhän niistäkin satoa saada. Nuutumisvaiheessa en heitä tainta kompostiin, vaan katkaisen sen rurkettuneen kohdan yläpuoleltä terveestä kohdasta ja laitan vesiasitaan uudelleen juurtumaan. Muutamassa päivässä varteen tulee uusia juuria, sitten uuteen turpeeseen ja kas kumma, kurkku alkaa taas kasvaa. Vähän ollaan myöhässä, mutta satoa tulee! Saman tempun voi tehdä lehtihankaan tulevalle "varkaalle"!
Etanat on käyneet popsimassa mun kurkun taimet kun oon ollu viikonlopun poissa. Pari kappaletta olivat säästäneet. Ei musta tuu kurkun kasvattajaa olleskaan, tältä vuodelta unohdan ainakin koko kurkun, torilta saa syksyllä.
Suosittelen Ferramolia.
Sam, mulla vasta kolmas kasvihuonekurkkukesä alullaan, kahtena aikaisempana ei tuollaista ongelmaa ole ollut. Ekana vuonna kasvatin 'Agat’ia ja niissä oli valtavasti härmää, viime vuonna oli 'Corona’a ja niiden kanssa ei mitään ongelmia. Eilen ne uuvahtaneet lurpakkeet lensi kompostiin ja tilalle istutin torilta ostetut taimet. Katsotaan nyt kuinka niiden kanssa käy!
Weikko, kiitos vinkistä, mutta nyt taitaa olla jo liian myöhäistä kurkkujen kannalta. Täytyy kattoo jos jostain tuollaisen löytäs, jos vaikka muut istutukset sais palastettua etanoilta.
Minä löysin kilon laatikon Honkkarista. Tuntui kalliilta, mutta on hintansa väärtti aine.
Fellow’n kertomus kurkuntaimien näivettymisestä oli ihan tutun kuuloinen. Noin on itselläni mennyt joka vuosi se ensimmäinen satsi. En käsitä mistä johtuu. Joinakin vuosina ovat kuolleet tuolla tavalla kylmällä säällä ja joskus taas helteillä. Liekö kurkku sitten vaan niin herkkä kasvi, että olosuhteiden liikaa vaihdellessa tekee itsemurhan… Tänä vuonna laitoin ekat kurkut kasvariin huomattavasti myöhemmin kuin ennen eli viime viikonloppuna. Toivon niiden nyt selviävän, kun ainakin aiempina vuosina olen tähän aikaan saanut sen kakkossatsin jäämään henkiin.
Eilen alkoi kolmaskin taimi eli ‘Potok’ lurpottaa ja sille tein Samin ohjeen mukaan tempun eli katkaisin varren sen kuroutuneen kohdan yläpuolelta ja työnsin multaan ruukkuun. Saa nähdä kuinka sen käy… ‘Saladin’ näyttää toistaiseksi vielä hyvältä, samoin ne maanantaina ostetut ja istutetut. Aloin jo miettimään että jos ei se tippukastelu sovikaan kurkuille, mutta kun Tigerellallakin on samoja kokemuksia, niin tuskin se siitä kastelusysteemistä johtuu. Oliskohan syynä osaltaa nämä kylmät ilmat, varsinkin öisin ollut kasvarissa melko viileää?
Torilla valitteli ammattikasvattajakin, että osa kurkun taimista kuoli.
Mun kurkun taimet ovat ainakin ihan selvästi tykänneet huonoa suurista lämpötilanvaihteluista. Maaliskuussa laitetuista tuli hienoja, koska sisälämpötila pysyi tasaisena. Toukokuussa tuli helteet ja kämppä lämpeni liikaa, oli pakko vetää markiisit ja verhot ikkunoiden eteen, jolloin valo väheni, ja sen jälkeen taas tuli kylmät ilmat ja nyt kasvihuoneessa on liian kuuma. Toukokuussa laitetuista kurkuista alle puolet selvisi kasvihuoneeseen saakka.
Kun kasvattaa kasvihuonekurkkua kylmässä kasvihuoneessa, tulisi valita sellainen lajike, joka on tarkoitettu kylmään kasvihuoneeseen. Sellainen kestää varmaankin nuo suuret vaihtelut lämpötiloissa. Minulle tarjottiin juuri tuollaista lajiketta, kun ostin taimia, mutta itse kasvatan mieluummin avomaankurkkua kasvihuoneessa. Siitä saa suuremman sadon ja sato on takuuvarma.
Luulenpa, että laitan sitten niitä avomaakurkkujakin jonkun kasvihuoneeseen. Niin, noista mun parista lajikkeesta toisesta mulla ei ollut kummempaaa tietoa, mutta toisen piti kyllä sopiman aloittelijan ankeisiin olosuhteisiin.
Pipu, ei se ole aina pelkästään lajikkeesta kiinni, kyllä se on enemmänkin kiinni säistä. Vuosi sitten kasvarissa Coronaa eikä sen kanssa silloin mitään ongelmaa, Hyötykasviyhdistyksen pakkaamassa siemenpussissakin kerrotaan että “kestää alhaisiakin yölämpötiloja” eli käsittääkseni se on tarkoitettu kylmään kasvihuoneeseen? Ja ystäväni Tomsku on Coronaa kasvattanut useamman vuoden ilman mitään ongelmia. Minulla avomaankurkku kasvaa avomaalla, kasvihuoneen tilaa en sille halua “tuhlata”, se kun menestyy ulkonakin.
Kasvihuonekurkun viljely ei ole ihan helppoa, joten satokaan ei ole ihan varma. Tilahan siinäkin menee hukkaan, jos taimi toisensa jälkeen kuolee tai kituu. Jos kasvihuone on sellainen ihan tavallinen ja siis aika matala, ei yhdestä taimesta saa edes kovin monta kurkkua. On tullut hoidettua ihan ammattiviljelmällä kasvihuonekurkkuja, joten kokemusta on. Siksipä kasvatankin mieluummin avomaakurkkua kasvihuoneessa.
Kasvihuoneen sisäkorkeus harjalla reilu kolme metriä ja neliöitä 25 ja viime vuonna tuli kolmesta taimesta (Corona) niin paljon kurkkua että sitä riitti jaettavaksi naapureille ja kavereille. Siksi tätä näivettymistä täällä olen pohtinut kun aikaisempina vuosina ei ole mitään ongelmia ollut taimien kanssa, härmää oli kerran mutta se ei vaikuttanut satoon juurikaan. Mutta periksi en anna, joko se on pitkää kurkkua tai sitten ei kurkkua ollenkaan =)