Kurkku, Cucumis sativus

Ennenkuin kurkku-aiheesta liikaa eksytään niin pyytäisin jatkamaan muuta mielipiteenvaihtoa vapaan sanan puolella taikka hölöillä, mikäli siihen vielä löytyy tarvetta. Toivon ettei löydy . Kirjoitetun tekstin saattaa ymmärtää helposti väärin koska siitä ei "kuule" sävyjä, ja minusta vaikuttaa selvästi että kyseessä on juuri tällainen asia .

iik, riitely, pois se minusta.

Nyt alkaa näyttää pahalta, nimittäin mun kurkuntaimeni, jotka ovat antaneet jo satoakin. Lehdet täplikkään keltaiset, hiljalleen ylös hiipivä oire. Ihan latvassa vielä terveen näköisiä lehtiä. Voi että harmittaa.

Linkki

Hei, kyselin neuvoa luomukasvattajalta torilla.

Hän sanoi, ettei ikinä vaihda kasvualustaa vaan parantaa joka vuosi vanhaa kompostilla. Epäili että teidän ongelmat johtuisivat siitä, ettei kasvin tyvi pääse välillä kuivahtamaan. Sanoi, että tippukastelua voi harrastaa vaikkei olisikaan pohjalämpöä, kunhan se olisi noin 15cm päässä taimesta. Tämä kylmä sää saa kosteuden kanssa ongelmat esiin.

Tässä taas yksi kanta kurkun kasvatukseen:D

Komppaan Kurppaa. Liian viileää ja liian kosteaa. Joko se tai sitten joku tauti, joka leviää helposti juuri näissä olosuhteissa. Pitääkin heti mennä siirtämään Blumatit vähän kauemmaksi taimista. Jännää, kun normisti kurkut enemmänkin kaipaa vettä ja nyt sitten onkin "liian" märkää. Mutta meidän taimet on vielä ihan ok kasvussa. Vaikka aina sanotaan, että kurkut eivät kestä tyvelle kastelemista, sitä en ole voinut välttää kun en ole koko ajan vieressä sitä vettä laittamassa. Eli on ollut ihan pakko kastella litimäräksi, että selviävät muutaman päivän ilman mamia .

Hän sanoi vielä että viileillä ilmoilla kastelu pitäisi lopettaa viimeistään klo 15.

Samat kylmyys, kosteus ja kasteluvinkit olin ymmärtävinäni linkistä.
   .
Ja muutamasta muustakin linkistä.

Minä vaihdan jatkossakin kasvualustan vuosittain. Kasvualustan on oltava ilmava ja kevyt (ei siis mitään tönkkösavea edes taimikasvatusvaiheessa). Istutan taimet vasta, kun kasvualusta on tarpeeksi lämmin ( maalämpömittari on hyvä olemassa ). Ja aloitan lannoitekastelun noin viikon kuluttua istutuksesta ja annan joka kastelukerta laimeaa lannoitusta. Ja kastelen runsaasti. Kurkku vaatii paljon vettä. En käytä kompostia enkä karjanlantaa. Ja poistan kärhöt, kun taimet on tuettu narulla (ne ovat turhia ja vievät vain voimia ja ovat epäsiistejäkin lopulta) .  Enkä kastele lainkaan tainta tyvelle. Ja jos on viileää, en kastele, jos multa on kosteaa. Näin olen tehnyt joka vuosi ja teen siis vastakin. Ja saan kauniit, hyvinvoivat taimet ja paaaaljon kurkkuja.Ja huolehdin varjostuksesta. Taimen latva palaa todella helposti, jos huoneessa on liian kuuma. ja muistan se, että en vaadi taimeltani liikaa. Poistan siis liiat alut.

Meinasin ihan unohtaa lähes tärkeimmän jutun. Poistan kurkun kärhöt käsin, mutta esim. lehdet poistan terävällä puhtaalla veitsellä. Ja aina runkoa myöten. Jos jätän tapin, siihen iskee lähes varmasti jokin tauti. Lakastuvat lehdet poistan välittömästi (sirkkalehdet jo istutusvaiheessa). .

Hienonnettu puuhiili on hyvää lääkettä hierottuna kurkuntaimen vioittuneisiin paikkoihin, mm. missä on homeen alkua!

Avomaan kurkut meni etanoiden nälkäisiin vatsoihin, enkä jaksanut enää yrittää toistamiseen, nyt siellä penkissä kasvaa bataatti, ananaskirsikka ja punakaali. Ensi vuonna on toisinsanoen ajatuksissa levittää taimien päälle hieman harsoa.

Kasvihuoneessa on vielä sentään taimet hengissä. Siellä on yksi sitruunakurkku, kaksi herkkuhyppykurkkua ja viisi valkoista avomaankurkkua. Katotaan selviääkö ne tästä juhannuksesta kun en oo kerenny käymään kasvihuoneella ja jätin vain ovet auki koko viikonlopuksi. Oli jo aika lämpöisiä öitäkin tässä kuitenkin.

Kiitos Samille loistavasta ohjeesta millä pelastaa nuukahtava kurkku! Kaksi ekaa nuukahtajaa viskasin kompostiin, mutta 'Potok’in katkaisin terveestä kohdasta, laitoin multaan ruukkuun ja odotin. Pari ekaa päivää lehdet lurpatti, mutta sitten piristyi. Ja kun äsken katsoin niin ruukun pohjareiästä oli jo työntynyt juuria näkyviin! Nyt istutin takaisin multapenkkiin entiselle paikalleen, mielenkiinnolla seuraan kasvaako vai kuoleeko. Pari viikkoa sitten torilta ostetut taimet on hyvässä kasvussa ja kukkivatkin jo.

Kaksi viikkoa etäkasvarissa olleilla kurkuillani ei mene kovin hyvin. Yksi on toistaiseksi kunnossa, mutta kolmessa muussa on lehdet kellastuneet ja lurpallaan. Varsi ei ole kuitenkaan toistaiseksi kuroutunut, vaan jonkinasteista nestekiertoa tapahtuu, ja latva on vielä hengissä. Nyt on onneksi kasvarilla hoitajia, joita voin tentata ja ohjeistaa puhelimitse. Vaan kun tietäisi vaivaavatko kurkkuja lämpötilan vaihtelut vaiko jokin tauti. Jännityksessä elellään…

Tigerella, justiinsa niin kävi mullakin kurkuille että alalehdet lurpotti, mutta latva näytti ihan hyvältä. Kun sitten taimen nosti maasta niin varsi oli kuroutunut mullassa olevasta osasta. Varsi poikki terveestä kohdasta, multaan ruukkuun ja niin se vaan piristyi!

Hei, minä olen sekaisin noiden itsepölyttyvien ja muiden kanssa, joten kysyn ihan suoraan, että voinko kasvattaa samassa kasvihuoneessa Wilma nimistä pikkukurkkua ja Reinin Rypäle nimistä avomaankurkkua? Kiitos.

Wilma on partenokarppinen eli ei tarvitse pölytystä. Eikö Wilmakin ole avomaakurkku? Olen kasvattanut sitä monena vuonna ja se oli ihan tavallinen avomaakurkku  Tuo toinen on minulle ihan outo.

Reininrypäle on käsittääkseni ihan peruskurkkuja jotka tarvitsevat pölyttäjan. Ihan hyvin sopii kasvamaan samassa tilassa.

Juu, no Wilman ostin juuri tänään valmiina taimena puutarhalta ja ‘reinin rypäleet’ laitoin siemenistä alkukesästä. Ajattelin kasvattaa kasvihuoneessa kurkut, koska täällä pohjoisessa kesät on olleet kylmänpuoleisia nykyään, tahtoisin ehtiä saada satoakin.

Kiitos Kurppa. Meinasin vaan kun joku sanoi että tulee sellaisia nuijakurkkuja jos joku tietynlainen kurkku on kasvamassa ja sen menee pölyttämään… joo olen ihan pihalla;)