Kurkku, Cucumis sativus

Jaa’a. Mun mielestä jotkut avomaankurkut ovat erittäin piikikkäitä kypsinäkin, eikös? Muistaakseni naapurit anto jättikokosen avomaankurkun mikä oli tosi piikikäs. Mutta ei ne piikit niinkään teräviä ollut.

cyan, ei piikeillä väliä - joissakin lajikkeissa on joissakin ei. Jos kurkku on mielestäsi syötävän kokoinen niin ota ja syö. Usein ne pienempinä poimitut on maukkaampiakin :slight_smile:

Ainakin Farbio-kurkut on “piikkisiä”, mut tosi maukkaita. Piikit lähtee pois ihan pyyhkimällä eivät haittaa ollenkaan, on syöty jo ainakin viisitoista kurkkua tosi maukasta(ihan erilaista kun kaupan kurkut) MAKOISIA!!!

Sato kasvihuonekurkuista on päässyt hyvään alkuun, mutta nyt näytäisi siltä, että seuraavat kurkunalut alkavatkin jo alkuvaiheessa kellastua.

Mitäs minä nyt teen?

Kasvihuonekurkuissa en ole piikkejä nähnyt, mutta avomaakurkuissa kylläkin. Kasvihuonekurkkua ei kannata kasvattaa liian isoksi. Jos kuori on jo sileä (siis uurteet ovat silenneet), kurkku on kasvanut liian kauan.

Kasvihuonekurkku tarvitsee menestyäkseen aivan tolkuttomasti ravinteita ja vettä. Kellastuneet alut viestittävät mielestäni juuri ravinteiden puutteesta. Taimella ei ole ollut riittävästi ravintoa, jotta se olisi pystynyt sekä kasvattamaan kurkut että tuottamaan uusia alkuja.

Teillä jo satoa pukkaa ja mun kurkuntaimet on niin pieniä, että vasta muutamia lehtiä on niissä. Taitaa taaskin jäädä kurkut vaan haaveeksi.

Ehkä mä vielä jonain vuonna opin.

minks kokosia teidän kurkun taimet on?? mulla vasta alkaa kasvaan ku helteet tuli…

Täs on just äsken kuvattu kurkun taimet

Noi ois varmaan pitäny erotella itte kukanenkin omaan ämpäriin mut en mä raskinu niitä repiä erilleen

Kasvihuonekurkku minulla on kasvattanut vain muutamaa kurkkua kerrallaan, uudet alut sitten kellastuvat pois. Mutta kun on nämä edelliset kurkut napsinut syötäväksi, niin seuraavia alkaa taas kasvaa. Ei ole minua haitannut, mutta tietenkin voi varmaan koittaa lisäravinteita ja kastelua, jos haluaa enemmän satoa. Minulle on riittänyt pari kasvavaa kurkkua kerralla. :slight_smile:

Menen siis napsasemaan viimeisen valmiin kurkun pois, jos vaikka innostuisi tekemään uusia. Kosteutta ainakin on riittämiin saanut ja lannoitettakin melkoisesti, mutta annapas huomenna lisäannoksen vielä kanakakkaroita.

Jadeliilan taimi näyttää lupaavalta. Jatkat vaan samaan tyyliin niin kurkkuja tulee. Hyvä, että et repinyt taimia erilleen.

Kannattaa laittaa hanskat käsiin, jos enemmän hoitelee kurkkujaan. Piikit irtoavat helposti (varsinkin lehdistä) ja niistä voi saada varsin ikävän märkivän tulehduksen käsiinsä. On kokemusta, ei ollut mukavaa.

Saanko esitellä - ‘‘Yamato three feet’’
kymmenessä päivässä tästä:

tähän:

hehee… taitaa tämä tyttö ens kesäksikin laittaa yamatoa kasvamaan (riippuu tietysti mausta, kunhan tuon nyt raaskii nappasta pois…) 
…toissapäivänä 20 cm, eilen 24cm ja tänään 29 cm
…ja mitenköhän paljon se 3 jalkaa on…kasvatellaan…
alkujakin on paljon tulossa, jos tuo vaan jaksaa kasvattaa ne…

Wow, johan on nopea kasvamaan. Kolme jalkaa on noin kolme kertaa tuo nykyinen mitta.

Musta ei oo kyllä taaskaan kurkun kasvattajaksi. Mä luovutan, ainakin ensi kesään asti :wink:

Herkkuhyppykurkut nyt näyttäs kasvavankin, mutta pieniä nekin vielä.

Kasvihuoneessa kasvamassa neljä kurkun taimea, 3 x Tasty Green (F1) ja 1 x Cucino (F1). Kova on kasvu, eilen karsin jonkin verran lehtiä kun kukat ja kurkut jäivät niiden taakse piiloon

Täytynee viritellä kattoon vielä yksi tukikeppi poikittain  ja ohjata varsi siihen koska korkeussuunnassa kasvu ei enää onnistu

Tasty Green F1, siellä niitä kasvaa. Kaksi pitkää kurkkua on jo ehditty syömäänkin

Jopas on nuun kurkulla kokoa :open_mouth: Pitäsköhän munkin kokeilla tavallista kurkkua ensivuonna, nyt on vaan avomaata.

Cucino F1,  "Eväslaatikko-kurkku", Vielä ei ole päässyt näitä pienikokoisia kurkkuja maistamaan mutta kohta…