Kurkku, Cucumis sativus

Cucinon (F1) alkuja  

Kasvihuonekurkusta kannattaa ottaa pois kaikki mikä lakastuu (lehdet, kurkunalut, kärhet).  Muuten niihin iskee harmaahome, kun yöllä on kuitenkin viileämpää ja kosteus tiivistyy taimiin. Ja kun alku on kukkinut ja kasvaa hyvin, lakastunut kukka kannattaa nyppäistä pois. Siihenkin iskee herkästi harmaahome ja kurkku alkaa pilaantua kärjestään hyvin nopeasti. Kasvusto kannattaa siis pitää ilmavana. Sivuversojahan voi myös harventaa.

Eilen syötiin ensimmäinen kurkku kasvihuoneesta, oli todella hyvän makuinen. Lajista ei ole tietoa kun on torilta ostettu taimi, alkuja on runsaasti. On ilmeisen sitkeähenkistä lajia kun lasikasvihuone on varsin kuuma ja kokemattomana laitoin kurkun vielä ihan etureunaan kuumimpaan paikkaan kasvamaan. Varret on nyt kattoon asti, ilmeisesti pitää kohta katkaista latvaa.

Kasvihuoneessa Tasty Green antaa jo pari pitkää kurkkua päivässä. Pari vein eilen ohimennessäni naapurille ja tänään kun olin taas muutamia kurkkuja “rikkaampi” muistin tillikurkut. Ne on niin hyviä että kieli menee, ja helppoja ja nopeita tehdä. Nyt on satsi jääkaapissa, illalla pääsee nautiskelemaan. Muillakin varmaan saattaa tulla ylituotantoa joten tuossa hyvä vinkki valmistaa niitä vaikka päivittäin ruokapöytään lisukkeeksi. Yksi kuukkeloimalla löytämäni resepti kertoi että sillä tavoin valmistetut tillikurkut säilyvät jääkaapissa kuukausia.

mulla on vasta tälläsen kokosia… kurkuista vielä tietoakaan…

Suhvi, mun omat on vieläkin pienempiä. En varmaan kerkee saamaan yhtään tillikurkkuja.

minkä kokoisena kasvihuonekurkku kannattaa kerätä? Mä en ole perehtynyt aiheeseen lainkaan, pelastin vaan koululta roskiin meneviä taimia kymmenkunta, en edes isompiin purkkeihin istuttanut! No nyt niissä on jo sellaisia 15 senttisiä kurkkuja, ohkasia ja ‘piikkisiä’ vielä…

Kurkunhan ei varsinaisesti tarvitse kypsyä. Voit kerätä sen millaisena haluat. Jos haluat sellaisia kuin kaupassa, halkaisija on noin 5 senttiä. Pituus ei siis ratkaise vaan kurkun ympärysmitta. Kun kurkku ei ole enää päästä terävä, se on yleensä myös kerättävä. Liian suureksi ei kannata päästää.

Kiitti pipu! Taidetaan tänään saada jo kurkkua omasta huoneesta!

Täs on tänään kuvattu kömmättikurkku

Mistä ihmeestä johtuu se, että kurkunalut ensin näyttävät terhakoilta mutta päästyään n 5 senttiin, alkavat tyvestä kellertyä, sitten kuivua pois. Mulla aluksi, jo juhannuksen jälkeen tuli kaikista 3 taimesta (Corona) kurkkuja mutta nyt siis ei. Kastelu kunnossa (kasteluautomaatti) ja kerran viikossa lantavettä, tuuletus voisi ehkä olla parempi (kattoluukut on mutta kun ilma seisoo ilman tuulta) Näin jo toinen tai kolmas vuosi - kohta lentää kurkuntaimet hiiteen - ananaskirsikka taas tekee paljon satoa mutta TAHTOO OMAA KURKKUA!

Annan joka kerta mietoa lannoitusta. Kurkku vaatii paljon lannoitusta ja kastelua.

Kasvattelen kasvihuonekurkkua ensimmäistä kertaa. Parin viikon poissaoloni aikana kurkku oli kasvattanut sivuhaaran joka lähtee reilun puolen metrin korkeudesta ja kasvaa alas päin yltäen maahan ja jonkun matkaa maata pitkinkin. Tuossa sivuhaarassa on useita kurkun alkuja. Annanko olla noin vai pitäisikö tuota sivuoksaa yrittää jotenkin nostaa ylöspäin jotta kurkut roikkuisivat ilmassa? Pelkään että oksa katkeaa jos alan sitä liikuttamaan. Maan pinnalla on mansikkakangas eli kurkut eivät ole ihan maata vasten. Miten teen, yritänkö nostaa oksaa jotta saan kurkunalut ilmaan vai jätänkö maata vasten?

Oulunseudulta, ihan näin toista kesää kasvihuonekurkkuja harrastavana tuntuisi että anna kasvaa siinä vaan :slight_smile: Minä antaisin, ja uskon että saisin kurkkuja. Mutuni ei tajua miksi en saisi. Tilaahan se vie maassa kasvaessaan, ilmassa roikkuessaan veisi vähemmän, mutta jos se ei haittaa niin anna olla vaan. Jos mutuni tuomitaan vääräksi niin otan tiedon itsekin kiitollisena vastaan :slight_smile:

Jos kurkku kasvaa maata vasten, siitä tulee keltainen siltä osalta, mikä koskettaa maata. Muuta haittaa tuosta ei ole. Eivätkä ne kurkun versot nyt niin kauhean hauraita ole. Kyllä niitä voi ohjailla mielensä mukaan.

Täytyy seurata tilannetta. Pipu, mämmikourana onnistuin katkaisemaan jo pari tomaattia joten kovin mielelläni en ainokaistani kurkkua lähde räpelöimään :slight_smile:

Niin ja ylpeänä ilmoitan että ensimmäinen kurkku on syöty, strategiset mitat: paino 385 g, pituus 28 cm, ympärysmitta 16 cm.

Täälläkin syödään nyt omaa kurkkua, vaikka taimet tekivät kuolemaa vielä kuukausi sitten. Mielestäni herkkua ovat keskenkasvuiset kurkut, sellaiset paksuimmasta kohdastaankin halkaisijaltaan vain parisenttiset. Toki osa kasvaa isommiksi, kun ei ole koko ajan kerääjää.

Minä jo kerran luovutin kurkun kanssa, kun ei kasvanut sitten millään, nyt kun lopulta päätin tehdä kurkkusalaatin kesäkurpitsasta, ovat kurkut alkaneet kasvaa ja nyt on jo muutamia kukkiakin.

Voi kun saisikin omia jo omia kurkkuja!  Kasvihuoneen kurkut ovat kolme viikkoa kukkineet keltaisenaan, mutta kaikki kurkun alut kuivuvat. Kastelua ja lannoitus pitäisi olla kunnossa. Eräs tuttavani neuvoi, että kerää kaikki kukat pois, niin satavarmasti alkaa kurkkua tulla.  Pari päivää sitten tein sen ja nyt odotellaan…