Mun kurkuissa on paljon kukkia ja sit on jo pikkusia piikkipötköjäkin
Eltsun avomaakurkku-ketjun viestiin liittyen mietin onko se sadon alkamisajankohta ja sadon määrä kasvihuoneessa sitten lajikekysymys, itselläni on kypsynyt kurkkuja siellä tasaiseen tahtiin jo pitkään ja paljon. Nyt ehkä alkaa hieman rauhoittumaan mutta tänäänkin keräsin sieltä 4 tosi isoa ja eilen otin 3. Joka päivä saa ainakin yhden paksun ja pitkän pötkylän, tavallisesti useamman. Minulla on siellä kasvamassa 3 taimea Tasty Green F1:stä.
Tai sitten vain pihakohtainen ongelma. Meillä tulee kevätkin pari viikkoa myöhemmin kuin vaikka 20 metrin päässä. On tietty lajikkeissakin eroja
Son varmaan sanottu täälä jo miljoona kertaa mut en kehtaa kahlata läpi koko ketjua, mistä tietää että kurkku on valmis syötäväksi?
Jadeliila, se on valmis syötäväksi kunhan on vähän pulskistunut. Kurkkuhan kasvaa aikamoisen pitkäksi ja paksuksi jos sen antaa kasvaa vaan, ja sitten siihen alkaa jo tulla repeämiäkin pintaan kun ei nahka enää veny Maku on parempi niissä kurkuissa jotka on poimittu kohtuukokoisina. Voit poimia ihan milloin vaan kunhan nyt kurkulta jo kummiskin näyttää, ihan pienissä vaan on vähän syömistä mutta jos on paljon satoa tulossa niin sieltä vaan popsimaan jo pieninäkin
Son nyt tän kokonen ja siinon vielä piikkejä, ei tuota kuorineen kyllä tohi syyä
Pyyhit piikit pois.
Jade, anna vielä hetki pulskistua. Minä pesen juuresharjalla kurkuista ne piikit pois.
Kerran viikossa olen nyt kolmen viikon aikana säilönyt rapian puolenkiloa/kerta. Aika tehokas yksinäinen planttu! Piikikkäitä ovat, mutta piikit lähtee kevyesti hankaamalla pesussa.
En ole kuunaan aikaisemmin säilönyt, joten joka viikko kokeilen uutta reseptiä: ekalla viikolla venäläisiä suolakurkkuja, viime viikolla perinteisiä maustekurkkuja ja tällä viikolla pikavichykurkkuja. Jos tuo vielä ensi viikolla tekee kurkkuja, niin sitten teen jotain chilistä ja sipulista.
Oi ihanaa. Söin tänään ensimmäisen oman kurkun. Kasvihuoneessa kasvatettu valkoinen avomaankurkku. Ja mä jo kerran luovutin kurkunkasvatuksessa ja jätin taimet oman onnensa nojaan. Oli tavattoman hyvän makuinen, mutta kyllä ne mua siellä koulutuksessa katto vähän pitkään, kun siivutin leivänpäälle valkoisen kurkun ja söin ruskean tomaatin
Ihmiset on sitten kovin kaavoihin kangistuneita.
Olisin minäkin katsonut ihmetellen, mutta olisin kyllä saattanut ymmärtää kysyä, että mistä olet löytänyt vai oletko itse kasvattanut. Mulla on vaan ihan tavallisia kurkkuja kuuden hengen tarpeisiin. Nyt kun hyvin kasvaa, niin voisin vaikka jotain kummaa kokeilla ensi vuonna. Tai ehkä harjoittelen vielä, sitten seuraavana vuonna vasta. (Kaikki toki arvaa kuinka tuossa käy ensi keväänä.)
Huomaan että kurkunkasvattajana olen aika amatööri. Lähinnä kasvattelen vain varsia, lehtiä ja vääränlaisia kukkia.
Onhan siinä vihertämisessäkin oma silmänilonsa.
Tänään jaettiin eka kömmättikurkku puolen suvun kanssa, mä uskalsin vaan pikkusen maistaa ja voi että soli hyvönen, kuorikin aivan erinlainen ku kaupasta ostetussa kurkussa
Eikös vain jade, oma kurkku on ihan eri kuin kaupan kurkku! Mun ensimmäinen kasvarikurkku on vielä kasvamassa, mutta avomaaltakin on saatu tosi hyviä!
Katselin aika ihmeissäni Jadeliilan kurkun kuvaa. Mikähän sen lajike on? Se on varmaankin ns. pitkäkurkku, mutta kasvihuonekurkuissa (siis niissä mitä Suomessa kasvatetaan ja kaupoissa myydään) ei ole tuollaisia nystyjä. Espanjassa olen tuollaisia kurkkuja nähnyt. Maistanut en ole. Olen kasvattanut joskus parvekekurkkuja, jotka ovat lyhyitä kasvihuonekurkkuja. Sileäkuorisia nekin.
Ihan saman näköinen on jadeliilan kasvarikurkku kuin mitä mulla kasvaa keväällä torilta ostetuista taimista. Lajikkeesta ei tietoa. Samaten ‘Potok’ lajikkeen kurkussa on nystyjä ja piikkejä. Aika monessakin kasvihuonekurkussa nystyt ja piikit on, googlekin näyttää kuvia eri lajikkeista.
Huh, onpa hyvä kun tuon piikkisyyden kerroitte. Täällä ensimmäisen vuoden kasvatusyritys päättyi juurikin tuollaiseen piikkiseen yritykseen ja epäilin syömäkelpoisuutta. Nappasin kuitenkin koekappaleen ja oli oikeinkin makea. Kuvassa avomaan yksilö vertailun vuoksi.
No, lajikkeitahan on paljon. Kaupoissa en kuitenkaan ole tuollaisia kurkkuja nähnyt. Joskus 90-luvulla tuli kerättyä kurkkuja kauppapuutarhalla muutamana vuonna. Olivat ihan piikittömiä ja nypyttömiä.Espanjan toreilla ja kauppahalleissa noita on tosiaan myynnissä.
Pipu, minen tiiä yhtään minkä niminen tuo lajike on, ostin sen valmiina taimena
Mulla on Telegraph import tai jotain sinne päin, saman näköisiä piikkisiä, mutta ne lähtevät pyyhkimällä pois. Yksi kurku ehti venymään melkein puolimetriseksi, ennen kuin hoksasin sen sieltä viidakosta korjata. Hyviä ovat ja satoisia.