Kurkku, Cucumis sativus

Tuosta lähti kans heleposti piikit pois, puseron helemaan pyyhkäsin

‘Telegraph improved’ on tosiaan piikikäs ja voimakaskasvuinen lajike. Siitä pitää olla valppaana keräämässä kurkkuja pois, koska muuten niistä tulee pesäpallomailan kokoisia ja turhan kovakuorisia, ei enää niin maukkaita.

Mihin asti olette kasvattaneet kurkkuja kylmässä kasvihuoneessa, nyt on vielä tullut monta kurkkua päivässä mutta itse kasvi alkaa olemaan aika huonon näköinen.

Kasvihuonetta mulla ei ole, mutta avomaalla olen kasvatellut kurkkuja siihen asti kun kasvavat tai luvataan hallaa. Yritän ennen hallayötä poimia kaikki syötävän kokoiset talteen. Ei kait tuo kasvihuoneessa sen kummempaa ole, siihen asti kasvattaa kun kasvavat :slight_smile:

Samoin kuin LiisiA, kasvatan salaattikurkkuja pihalla.

Ihan kuin LiisiA sanoi, kasvattaa kasvarissa(kin) sen aikaa kun kasvavat ellei jostain syystä halua lopettaa kasvatusta aiemmin :slight_smile: Minulla vielä kasvarissa kurkut kasvavat, avomaalla halla vei jo jokin aikaa sitten.

Mulla on kasvarissa ollut hiukan lämpö päällä aamuöisin, muutaman vartin jakson puolen tunnin välein kylmimpään aikaan. kurkkuja tulee edelleen, kasvi on muutenkin kunnossa, muttei enää tee versoja eikä kasva pituutta kummemmin. Lämpö oli oikeastaan siksi, että tomaatteja oli tulossa niin paljon vielä ja luvattiin tätä lämmintä vielä jatkuvan, kurkkuja en uskonut enää tulevan, mutta kummasti se lämmin sai ne taas kasvamaan. Sitten kun päivätkin taas kylmenevät, ei isäntä varmaan ole enää kovin kauan kiinnostunut lämmittämään kasvaria.

Täällä odotellaan kovasti hetkeä kun voi avomaankurkut ja parvekekurkut kylvää. Ekaa kertaa noita meinaan itse kasvatella omalla patiolla. Saas nähdä tuleeko yhtään mitään.

Itse olen pari kertaa yrittänyt kurkkua lasitetulla terassilla. Yksi ovi. Ilmeisesti on ajottain sittenkin liian kuuma paikka (suoraan etelään, puut varjostavat sopivasti) , tai sitten kastelu pitäisi olla jotenkin automaattista.

“Panostan” tänä vuonna ( jos kerkiän) kurkun kasvualustaan ja juuriston lämpöön. Luulen että se puoli on itselläni eniten retuperällä.

En koskaan ole onnistunut saamaan kurkkuja isosta ruukusta n. 10litraa. Luulen että juuret eivät saa tarpeeksi happea.

jos kaipaa tietoa kasvihuonekurkun satoisuudessta tästä jutusta kannattaa aloittaa lukeminen

Kohta pääsee kurkut kylvämään =)

mä odottelen toukokuun alkuun :slight_smile:

Samoin Wapun jälkeen.

Samoin

Niin siis kohta =) Ei se vappukaan kaukana ole.

Etukäteen täällä kyselen tietämättömänä, että onko kurkku samanlainen kasvatettava kuin tomaatti, josta voi haudata varttakin multaan, eli kannattaako se kasvattaa liran maitotölkissä?

Mun ymmärtääkseni ei saa haudata vartta multaan, mutta litran tölkissä sen juurille on hyvin tilaa. Kurkku ei nimittäin tykkää koulimisestakaan.

Itse olen kylvänyt kurkut toukokuussa kasvihuoneeseen. Yks siemen yhteen wc-paperi rullaan. Ei tarvi koulia kun voi istuttaa rullineen kasvupaikalleen.

No niin nyt on kurkut olleet kasvamassa jo jonkin aikaan ja avomaankurkusta itää kaksi mutta parvekekuskusta ei näy viellä mitään.

Pitääköhän noita kurkun taimia totutella ulkoilmaan?