Nonni, kannattaa laittaa kurkut aikaisin. Nyt ne kukkii ja ovat kärhilllään kiinni verhotangossa ja verhon takana roikkuvassa rypytysnarussa oikein kunnon kierteellä useamman sentin matkalla. Onneksi ei kurkku suutu jos kärhiä katkoo, mutta on noissa sitten kyllä irti nyppimistä. Pakko ne on pian saada kasvihuoneeseen, tänään tai huomenna.
Missä vaiheessa kurkun taimet istutetaan ulos. (kasvusäkkihin menossa) ovat sellaisia pitkiä honkkeleita joissa vasta sirkkalendet.
Hallojen mentyä, kurkku ei kestä kylmää.
Kurkuntaimet 30-senttisiä hujoppeja, apuva… Miksi piti laittaa niitä niin montakin?
Mä laitoin fiksusti vaan kaksi aikaisin, mutta ne onkin jo yli metrin ja kurkkukin on jo tulossa, joten kasvariin vein, ennen kuin joudun pahempaan pulaan. Viimevuotisista vahigoista viisastuneena, en onnistunut heitä katkaisemaan ja laitoin kunnolla varjostusta nyt alkuun. Sisälle jäi vielä yksi 70-senttinen ja muutama sirkkataimi.
Kyllä on niin pitkä tämä ketju, että nyt luovutan sivulle 52 ja näpyttelen kysymykseni Vinkatkaa jos asiasta on keskustelua muualla tai aiemmin tässä ketjussa.
Eli ensimmäistä kertaa olen kurkkua + tomaattia kasvattamassa ihan siemenestä alkaen. Mulle on tulossa pihaan pieni kasvari vanhoista ikkunoista, kunhan joku ehtisi ikkunata hioa vielä…Olen pähkäillyt tuota kasvualustaa, mikä olisi kätevin/edullisin/kasvatukseen paras. Millaisia kokemuksia teillä on kasvatussäkeistä? Tai mitä pitäisi huomioida jos laitan esimerkiksi isoihin muovilaatikoihin; pitääkö esim. pohjaan tehdä reikiä tai salaojittaa ämpäri tai laatikko? Millaisissa alustoissa teidän kurkut kasvavat?
Ja vielä hiukan OT:nä, löytyykö tuolla haku-toiminnolla asioita täältä keskusteluista? Mä kun en onnistu saamaan mitään hakutuloksia ja siksi koittanut lukea koko ketjua läpi, mutta ikä ja terveyshän siihen meinaa mennä. Vaikka toisaalta olen saanut kyllä kasapäin loistovinkkejä
Noh nyt, ei linkin teko onnistu: Mutta katsopas Pihan rakennukset, sieltä kasvihuoneet ja sieltä löytyy jos jotakin keskustelua laastipaljuista ja säkeistä sun muista alustoista.
kasvatusaltaat
kokeilepa vaikka tuota ketjua. hakusanana käytin juuri samaa sanaa kuin linkissä…
aika taitava olet, jos et mitään saa hakutulokseksi.
Yhtä taitava kuin minä. Kannattaa hakea googlen kautta jos ei tämä omien sivujen haku toimi jostain syystä. Mulla se heittää vain vanhoihin keskusteluihin, jos niihinkään.
Kiitti vinkeistä Todellista taituruutta siis lienee, mutta ei onnistu haku täällä palstalla. mai-leen vinkkaamassa ketjussa kävin ja luin paljon asiaa - ja ot:tä myös - mutta selkeni ajatukset siitä, miten kurkkuni kasvariini istutan :)Mukavaa puuhaa ollut tähän asti tämä kasvattaminen, toivottavasti osaan hoitaa homman kotiin päin jatkossakin
Kreeta-eulaalia ja riepu, katsokaa ohjeista haku-toiminnosta opastus. Täällähän on kaksi eri haku-toimintoa. Niiden erot on selitetty ohjeissa (sivun yläosassa suora linkki “Ohjeet”)
Hups, tuon toisen olemassaolon olen unohtanut, koska se ei koskaan näy, ellei rullaa ylöspäin varta vasten.
Kissa perskules pisti miun kurkun taimet poskeensa
kahta lajia tänä vuonna kasvihuone kurkkuja, jos ees muutaman kurkun sais… viime vuonna tuli muutama… en tie mikä niitäki vaivas… onko kenellekkään tuttu louisa f1 ja bieth alpha lajit?
Ai se on bieth alpha oikeesti se nimi Siemenkirjeestä alunperin otin siitä siemeniä joku vuosi taaksepäin ja kirjoitin pussiin itselleni että Brith Alpha. Sama lienee kummiskin. Se on oikein hyvä, sellainen suht. sileäkuorinen ja hedelmä kasvaa mahtavan isoksi jos päästää kasvamaan. Minulla oli sitä yksi taimi avomaalla viime kesänä ja aina joku kurkku jäi poimimatta heti, sitten kun löytyi niin oli tosiaan kokoa ja näköä sillä. Pitkä ja paksu. Ei ollut niin satoisa kuin F1 avomaalajikkeeni Parka jota minulla oli useita taimia kasvamassa myös, mutta olen ollut siihen tyytyväinen ja joka vuosi uudelleen laittanut.
Mutta siis avomaalla olen sitä kasvattanut, onkohan kummiskaan kyse samasta lajikkeesta kuin tuo sinun jos sinulla on nimenomaan kasvihuoneeseen tarkoitettu?
kun tuon bieth alpha kirjoittaa google-hakuun, tulee hävytön kysymys "tarkoititko" ja vastaus on "Avomaankurkku; ‘‘Beith Alpha’’" - ota noista nyt sitten selvää:-(
louisa fi on erinomainen partenokarpinen. jos tuo toinen, mikä sitten onkaan nimeltään, ei ole, niin yhdessä kasvatellen voivat alkaa riitelemään ts toisesta tai molemmistakaan pahimmillaan ei tule kunnonllista oikeanlaista satoa.
edit - lisää kun googlea tutkaili, löytyi "Favör/beith alpha" - favör on lapsuudesta asti tuttu normaali avomaankurkku. sitä ostaisin vieläkin mutta kun partenokarppiset ovat niin paljon varmempia viljeltäviä, vaikka siemenet kalliita ovatkin (toisaalta kaikki tänä keväänä kylvämäni parkat itivät ja nopeastikin vielä).
kirjotusvirhe paholainen, tarkotin Beth alpha F1, korpikankaalta joskus siemeniä ostanut… piti oikeen tarkistaa se nimi… jos ne kovin alkaa sotimaan keskenään niin pitäsköhän vaan laittaa sitte tota louisaa?
Puutarhamyymälöisä kun myydään kurkun taimia niin onko ne kasvihuonekurkkua vai löytyykö myös avomaankurkun taimia?
kiitos suhvi. korpikankaan luettelossa on todellakin kasvihuonekurkku beth alpha f1 tänäkin vuonna. sinuna jättäisin sen pois; olisi sääli jos louisan sato menisi pilalle.
edelleen asiaa tutkailtuani selvisi, etten ehkä pysyisikään kasvattelemaan favöriä. saa sen siemeniä vieläkin mutta tuon hyvän vanhan lajikkeen korvaa nykyisin useimmiten rhinish pickling-lajike.
Löytyy kasvihuonekurkkua ja avomaalajikkeita, ainakin torilta ja puutarhoilta löytyy.