kiitos mai-lee! jätän sen pois sillä satoa en saanut viime vuonna kummoisestikaan!
Voi, oliko se nyt niin, että, jos kurkkuun tulee niitä kukkia ilman sitä kurkkupötkylää, niin ne kannattaa poistaa?!
en oo koskaan poistanut…pähkäilin että voiko niitä f1 hybrideistä nyt sitte ottaa sitä siemeniä ens vuoden kasvatuksiin?
ootteko tunkenu kurkut ämpäreihin yms paljuun vai kasvusäkkeihin? mietin ku viime vuonna oli kasvusäkki ja muutama kurkku tuli…
Mä laitan kaks kurkkua kasvamaan 90 litran paljuun,jossa kanankakkaa ja turvemultaa.Satoa on tullut mielettömän hyvin.
Riepu, jos lajikkeesi on partenokarppinen eli tuottaa hedelmiä ilman pölytystä, mainitsemasi poikakukat kannattaa poistaa. Poikakukkia tulee partenokarppisiin kurkkuihin yleensä kasvukauden alussa ja lopussa, kun olosuhteet eivät ole ihanteelliset. Jos niitä ei poista, ja samaan aikaan on maisemissa tyttökukkia, voi lopputuloksena olla sellaisia siemenellisiä pallopääkurkkuja, jotka eivät ainakaan omasta mielestäni ole hyviä.
Jos sen sijaan haluaa tehdä kokeiluja omilla siemenillä, mihin suhvi viestissään viittaa, niin sitten tarvitaan toki pölyttyneitä, kypsiä siemeniä (eli niiden muodostumiseen tarvitaan tyttökukka, jonka poikakukka on pölyttänyt). Itse en kyllä viitsisi F1-kurkun siemeniä keräillä, koska niissä se perimäaines on järjestynyt uudelleen, ja kurkut voivat olla ihan mitä sattuu. Tai sitten ne voivat olla hyviäkin. Saahan sitä kokeilla jos tilaa ja mielenkiintoa riittää.
Mitäköhän puutarhalla ajateltiin kun meikäläinen repaili ihan kunnolla. Kävin ostelemassa siis kurkun taimia. Mukaan tarttui kasvihuonekurkku pätkä, sekä 2 avomaankuukun taimet. No tossa ei siis viellä mitään ihmeellistä ole mutta. Siinä vaiheessa alkoi naurattamaan niin pirusti kun luin mitä siellä myydään. (kasvihuonekurkku pitkä, kasvihuonekurkku pätkä ja kasvihuonekurkku mini.)
minulla on kaksi tainta kasvihuone kurkku iznihiä tai jotai tälläsitä niin no mutta asiaan eli olisiko kellään tietoa onko itsepölyttävä en mistään saanut tietoa ja onko minkä makuinen?
Mun kasvihuonekurkut
Ihan kohta saan korjata ensimmäisen kurkun! Maltan vielä hetken. Kun aikaisin laittaa, saa aikaisin satoa. Tänä vuonna laitoin sentään vähän myöhemmin kuin viime vuonna, eli huhtikuun puolella, mutta satoa näyttää tulevan pari viikkoa aikaisemmin. Niille pitkille roikaleille olin kyllä nyt järjestänyt asiat sisällä paremmin ja uskalsin viedä aikaisemmin kasvihuoneeseen.
Voi itku ja hammasten kiristys! Kasvariin on ilmestynyt jotain ötököitä Kurkkujen lehdiltä löysin keltaisia/oransseja pikkiriikkisä ötököitä ja onhan niissä lehdissä hiukan värimuutoksiakin nähtävissä
Kuumaa vettä ovat saaneet nyt lehdilleen ja kertaalleen sitä Sprutzitia (vai mikä lie). Mutta illalla vielä oli nähtävissä noita ei-toivottuja siellä. Kyllä harmittaa
Eka kesä kasvarin kanssa, ja käy näin
Kun nyt eivät siirtyisi tomaatteihin!!!
Kummaa… Mun mummullani paprikoissa oli juuri tollaisia keltaoransseja pieniä ötököitä paprikoissa. Nojaa, olkoot, mun paprikoitahan ne on, ja samaa lajia kotoa mulla 6kpl. Mutta asiaan, kohta kukkii kasvihuonekurkku . Tänävuonna puolet isommat ämpärit kurkuilla, jos kasvaisi paremmin.
Mitäsmitäs! Onko tuo sittenkin avomaankurkku? Pahasti siltä näyttää… Taimet varmaan sekottunu puutarhalla, kun toinen kasvihuonekurkkuni näyttää tältä.
Toinen kasvihuonekurkuista kuoli yöllä. En juuri jaksa noteerata koko asiaa. Oli niin pitkään kitkutellut elämän ja kuoleman rajamailla että jouti mennäkkin.
Varmaan nopea lämpötilanmuutos sai riutuneen heittämään lusikkansa nurkkaan.
Hei tietäjät!
Minkä verran ja kuinka usein satoikäisiä kasvihuonekurkkuja tulee lannoittaa? Katsonko kellastuuko lehdet, vai pitääkö tälle vedestä ja lannoitteista pitävälle kasville jatkuvasti vaan laittaa lannoitetta?
Käytän kaikissa kasvatussaaveissa kompostia, multaa ja merileväkanankakkaa… mulla ei ole ollut kastelu- tmv. erikoisia lannotteita. Ostin kasvariin valmiit taimet 1.5., ja ne ovat tuottaneet satoa jo 2 vkoa - millä tän satokauden saa jatkumaan? Kyse on jostain partenokarppisesta lajikkeesta, ja en tod tiedä mikä lajike se on… pitkä ja ei-piikkinen
Oho. Kurkut tekee jo nuppuja vaikka kasvilla kokoa on vajaan 10 cm.
Onko kukaan kasvatellut näitä? pikkelsikurkun nimellä ostin taimen… lienevätkö edes syöntikelpoisia?
pakko oli maistaa , aivan kamalaa.
Kurkku ja juolavbehnä viihtyvät hyvin yhdessä.
En mie oo ees huonannut kurkkujen kukkivan mutta niin vaan kurkkuja tulee =)
Viime viikon kaatosade ja tuuli silponeet meillä kurkuntaimet.