Kurkku, Cucumis sativus

16kg avomaankurkkuja säilötty ja loppua ei näy =)

Sitruunakurkkuu, maistuu samalta kuin tavallinenkin. On ehkä jokseenkin kovempaa/rapeempaa ja kosteempaa.
Mustat pisteet kruunaa koko palleron ;D

Täm ei oo kolla pilattu,

Olen ollut tyytyväinen näihin kurkkuihini, maistuvat hyviltä vaikka ovat välillä päässeet välillä suuriksikin. Tilasin tarkoituksella hieman erikoisempia lajikkeita. En kyllä oikein tiedä, tuliko näistä sitä mitä piti tulla. Boothby’‘s Blonde on kyllä ennemminkin green kuin blonde… Tai sitten olen sekoittanut siemenet kylvövaiheessa

Vasemmalla Crystal Apple, keskellä Boothby’'s Blonde (?) ja oikealla Pitkäkurkku valkoinen (outo nimi tällä!)

Nyt lähtee kurkku kasvihuoneesta kompostiin. Ostin tuon valmiina taimena ja se alkoi tehdä satoaan varsin myöhään ja kurkut ovat oikeasti kovakuorisia ja pahan makuisia. Lähinnä tuo on pitkä avomaankurkku. Ensi vuonna taidan ostaa kurkut kaupasta ja laittaa tuohonkin tilaan chilejä ja tomaatteja.

Mulla on avomaakurkku ‘Sindy’, piikkinen, mutta tosi hyvän makuinen isonakin. Kasvihuoneessa minikurkku ‘Iznik’, joka myös on tosi maukas, n. 10 -senttisenä kerättävä - tosin mulla ne ehtii aina venähtää puolet isommiksi, kun ovat noin pienenä vielä niin laihoja.

Kasvihuonekurkku Cucino (F1) on myös sellainen Lunchbox snax -kokoa oleva pieni kurkku, hirmu hyvän makuinen. Yksi taimi on antanut satoa yllin kyllin muutamalle perheelle ja edelleen tekee sitä. Suosittelen sitä lämpimästi.

Nyt on kurkku kompostissa, otin talteen kaksi syömäkokoista kurkkua, täytynee kokeilla tuleeko niistä etikassa syömäkelpoisia. Kasvi täytti lähes neljänneksen pienestä kasvihuoneesta ja saldona oli reilut 10 kurkkua.

Jännää että mulla tuppaa kurkut alkaa kitumaan loppukesästi, sitten kummasti syksyä kohden alkavat taas tekemään alkuja ja vihreitä lehtiä

Eipä ole kurkku niin kylmän arka näin syksyllä kuin voisi kuvitella. Kasvarissa on lämpö ollut alle nollan, mutta kurkku se vaan on hengissä ja tekee satoa. Oven vieressä ja kattoluukun kohdalla olleet lehdet olivat nyt lerpahtaneet, mutta muuten oli kunnossa. Luulisin nyt kuitenkin, että viimeiset kurkut tänään korjasin, mutta saapa nähdä, ainakin tulossa vielä olisi. Lämmitystä en ole laittanut ollenkaan, enkä ole harsoillakaan eristänyt lisää.
Aika mukavaa, että vielä saan kurkkuja, kun punkit tuhosivat kurkut melkein kokonaan heinäkuulla ja oli kovin epäonnistunut olo silloin.

Kurkku ja tomaatti kasvavat hyvin samassa kasvarissa.

Kurkulla ja tomaatilla on erilaiset optimilämpötilat, kurkku viihtyy lämpimämmässä kuin tomaatti. Tomaatti taas kärsii liiasta lämmöstä. Tuosta kai se käsitys tulee etteivät viihdy molemmat samassa. Olen itsekin kasvattanut molempia samassa enkä ole huomannut ongelmia. Tomaatin lämpötilan mukaan kannattaa mennä sillä liian lämpimässä tomaatin kasvu keskeytyy. Eli kasvihuoneen lämpötilaa ei passaa päästää liian korkealle, ei mielellään yli 30 astetta. Jostakin luin että optimi lämpötila kasvihuoneessa olisi 20-25 astetta, siinä lämmössä viihtyy suurin osa kasveista. Tosin viime kesinä lämpötila on väkisinkin käynyt yli 30 asteen. Muistaakseni tomaatissa punainen väri vaatii että on alle 30 astetta. 

Jees, mulla lämmöt oli kurkkuhuoneessa korkeammalla kuin tomaatilla aikoinaan ja kosteampanakin pidin, mutta ei väitellä, siitä on jo aikaa kun niitä kasvattelin - niin ja nyt sitten pitäis sillä yhdellä kasvarilla pärjätä, niin varmaan tompskun lämmön mukaan mennään.

Noissa kotikasvihuoneissa ei ole paljoa säätöjä - lämpötilat on mitä on. Kurkut aurinkoiselle puolelle ja tomaatit varjoisemmalle. Keskikesällä kurkut jo varjostavat tomaatteja.

Mulla on kurkut pikkukasvihuoneessa,joka kuumenee enemmän, ja tomaatit isommassa, jossa lämpötilat pysyy paremmin aisoissa.

Minä ennen laitoin kasvihuonekurkuillekkin tommosen lantapohjan alle, niin se lämmittää kasvihuonetta lisää, siksi tomaatit ja kurkut oli erikseen. Tomaatti ei minusta tykkää olla myöskään kosteassa ja kuumassa, siksi aikoinaan oli eri huoneissa. Minulla kurkut viihtyivät kosteassa, lämpimässä ja voimakkaassa maassa, ja kurkkua tuli isolle porukalle jaettavaksi(silloin minulla tosiaan kyllä kaikki kasvoi hyvin joka paikassa, nyt on jostain syystä ollut tosin - mutta syy voi olla siinäkin että aunnon ja mökin väliä 100 km, ei tule hoidettua kasveja).

Komppaan Kaisaliisaa, kasvihuoneeen lämpötilat on mitä on, vaikka oli viime kesänäkin kaikki luukut ja ovet auki ja lämppäri viilensi niin +58 näytti parhaimmillaan :-/

Nyt keskustellaan kurkusta, mutta minähän taas kirjoitan mitä sattuu; aikoinaan käytin tomaattihuoneen päällä harsoa, mukamas minusta esti huoneen lämpiämistä päivällä ja liikaa viilenemistä yöllä, samoin käytin mustia kanistereita tasaamaan yön ja päivän lämpötilaeroa - saapi siirtää tästä pois, mutta kun tässä hetken keskusteltu kasvarin lämpötiloista, olkaa erimieltä, jos oon ihan höperehtinyt. Kurkulle vain reippaasti lantaa ja vettä ja se oli siinä.

Eiköhän se nyt ole kumminkin hätävarjelun liittelua, tuo että kaikki tontilla ( ja naapurissa …hmm 40 metrin varoalue, vai kuinka se oli) olevat kurkut pitäisi olla partenokarppisia, jos yksi lajike kerran on, esim. avomaankurkut.

( muokattu)

Ehkä sittenkään ei ole mitään liittelua, kun  tämä, ei partenokarppinen  lajike  pitääkin pölyttyä , vaikka olisikin joku esim. hybridilajike,  joten pilallehan ne muut partenokarppiset  lajit voivat mennä, tämän yhdenkin ei partenokarppisen  lajikkeen takia.

Eli,  itsepölyttyvä kurkun hybridilajike ei saa pölyttyä,  Hyönteispölytteinen hybridilajike pitää pölyttyä. Lisäksi hyönteispölytteiset ( "tavalliset") pitävät pölyttyä.

Minua kiinnostaiai tietää huomaako siinä suuren eron, jos partenokarppinen kurkku on pölyttynyt? Silloin niissä on kai suuret siemenet, mutta jos kurkut yleensä kerätään keskenkasvuisina, niin silloin ne siemenet eivät kai ole vielä ehtineet kehittyä. Jos kasvattaa avomaalla partenokarppista kurkkua tavallisten seassa, sen voi suojata harsolla, niin ettei pörriäiset pääse sotkemaan niitä siitepölyllä.