Myös se kurkun muoto muuttuu, tulee sellaisia “pallopäitä” eli toisesta päästä paksuja ja toisesta ohuita. Sellaisia kurkkuja itse keräilin kun en viitsi pelata suojauksien tm. kanssa vaan annan olla vaan. Tosiaan kun ei anna kasvaa kovin isoksi niin ei tuo muodonmuutoskaan haittaa ellei sitten täydellisyyttä tavoittele
"pallopää"
"kerroskurkku"
eivät ole ruokahaluaherättäviä näöltään:-(
jos maistamaan erehtyy niin karvaalta maistuu, niin ainakin muistelen. nyt on ollut vallan partenokarppista pihallani.
väitän (vastaväittäjät tervetulleita), että on myös satoisampi, kun ei tarvitse väsätä ja voimia kuluttaa hedekukkien kasvatteluun.
Minulla oli viimevuonna kaikki pölytyksen vaativia kurkkuja ja pallopäitä ym. venkuroita sai niistä kerätä. Se kai johtuu huonosta pölytyksestä. Nyt ostin partenokarppisten siemeniä, kun viimevuonna ärsytti se että sai odottaa kauan ennenkuin oli yhtä aikaa tyttö- ja poikakukkia ja kurkkuja alkoi ilmestymään.
Mulla on pullon muotoiset kurkut olleet ihan yhtä hyviä kuin muutkin. En sitten tiedä onko ne niitä pölyttyneitä vai vaan muuten palloiksi päästään pullistuneita. Parka F1 on ollut lajike avomaalla meillä ja hyvä on ollut. En muita enää laitakaan, jos vain Parkaa saan.
parkaa minullakin on ollut nyt pari vuotta (vilmaa oli välillä) ja aikoo olla tänäkin kesänä, kun viime vuotisessa pussissa on vielä siemeniä jäljellä. varmaan on pakkaajasta kiinni, montako siementä annokseen laitetaan. olen onnistunut hankkimaan semmoisia, joissa on ollut 20+ kpl. tarve on korkeintaan kahdeksan tainta. jos yleensäkään tilaan netin kautta, ostan parkani semmoisesta puodista mutta onneksi sitä on pk-seudulla saanut ihan melkein kaikista paikoista, joissa siemeniä myydään. eikä se kohta standissä mene kovin nopeasti tyhjäksikään, kun ovat niin paljon tyyriimpiä kuin viereiset pussukat.
tänä vuonna lajikkeina: ‘Louisa’ F1 ja F1 ‘Max’, molemmat partenokarppisia lajikkeita…
mai-lee, tosiaan nätisti on Parkaa ollut meilläkin kaupoissa isoissa siemenständeissä. Pussissa on ollut varsin paljon ja itsellänikin viime vuotinen pussukka jäljellä ja siinä vielä paljon siemeniä. Kuitenkin tarkistin, että oli myytävänä tänäkin vuonna.
Herneet alkaa olla jo loppu. Aika karua, että herneen siemenet pitäisi tajuta ostaa jo heti silloin, kun siemenhyllyt ilmestyy. Ei varmaan monelle kasvimaan perustajalle tule kyllä mieleen…
Monena vuonna olen kasvattanut Beth Alphaa ja Louisaa hyvällä menestyksellä, nyt B.Alphan siemenet loppu ja aion kokeilla Iznik-pikkukurkkua (kaikki partenokarppisia). Onko kenelläkään Iznikistä kokemuksia? (Joo, voi olla, että löytyisi viestiketjusta, mutta ei ehdi lukea kaikkia ketjuja, kun on niin paljon mielenkiintoisia aiheita…!)
Miltä kuulostaa netistä löytämäni kurkkujen kasvualusta. Siis kurkkua kohti yksi ämpärillinen seosta: Puoli ämpäriä puutarhamultaa, puoli ämpärillistä kompostia ja kaksi juomalasillista sahanpurua sekoitetaan keskenään. Oli käännös toisesta kielestä, joten en tiedä tarkoitetaanko tosiaankin sahanpurua, vaiko jotain puun kuoriketta.
milloin alkaa kurkkujen taimikasvatus olla ajankohtaista?
Minä nyt ajattelin ensimmäistä kertaa kurkkua pistää siemenestä…
vappuviikolla on ihan passeli aika
lollipopille, jos et jo löytänyt; sivulla 89 nimimerk emo kertoo omasta iznikistään. maukas kuulemma on:-)
Kipakka. Kurkut on helppo kylvää noin 4dl turveruukkuihin. Koska juuret on hauraita näin taimet ei kärsi uudelleen istuttuksesta. Istutetaan ulos vasta kun juuret on kunnolla kasvaneet ruukun reunojen läpi.Turveruukut voi upottaa lekamurskeeseen niin ei kärsi kuivuudesta.
mai-lee, kiitos vinkistä. Nyt ehkä ehdin lueskella muitakin vanhoja keskusteluja pikkuhiljaa, kun kiireisimmät olen kahlannut läpi. Tomskut ja osa kesäkukista kylvetty ja niihin kasvatukseen olen perehtynyt. Kohta on kurkkujen vuoro…
Laitoin muuten viime vuonna yhden kasvihuonekurkun itämään jo näihin aikoihin. Kasvatin sitä sisällä viherhuoneessa ensin ruukussa ja lopulta ämpärissä ja pääsin syömään omia kurkkuja mukavan aikaisin, joten saman aion tehdä nytkin.
LL - aika oudolta minusta kuulostaa tuo sahanpuru kurkun kasvatusalustassa, en ainakaan kaikille taimille laittaisi - omaa kokemusta ei siis ole eikä kirjaviisauttakaan, ainoastaa “mutu”. =)
Löysin Suomela lehdestä tälläistä tekstiä: " kannelliseen kompostoriin märän talousjätteen sekaan, kannattaa lisätä pitkin kesää kuiviketta, kuten sahanpurua, kutteria, olkia, tai puunlehtiä, Timo Lähde muistuttaa.
"varsinkin kurkkukasvit viihtyvät hyvin puolilahossa kasvualustassa, jossa lämpö ja kosteuskin ovat edullisia ( Sylvi Salo)
En väitä mitään, mutta kiinnostaa tuo kurkun kasvualusta, vain sen takia, koska katson että turve on jotenkin väärä kasvualusta melko pitkälle kaikille kasveille. Se takiahan sitä kalkitaankin ja lannoitetaan, kun siinä ei muuten juuri mikään kasvaisi. Turvetta käytetään Suomessa paljon, koska sitä on paljon.
Tuo kompostiohje oli varmaan ennen sitä kun biolan omi kompostoinnin kompostiherätteillä sun muilla. Ikäänkuin mikään ei kompostoituisi ilman biolania.
Turpeesta sen verran, että voin hyvinkin kasvatella kurkkuni turpeessa, ( lapiohommiin vaan ) ellen parempaa keksi.
LL, oisko sulla linkkiä laittaa tuosta kasvualusta reseptin alkuperäisestä versiosta? Olen nähnyt puu- tai puunkuorilastuja mainittavan joissain altakasteluruukuille tarkoitetuissa multaseoksissa.
Meillä tulee paljon noita sahanpuruja ja oksasilppua, joten ois kiva keksiä sille muutakin hyötykäyttöä, kuin kukkapenkin katteena.
Sahanpurut sitoo typpeä lahoaessaan, joten siksi kai tuossa ohjeessa oli paljon kompostia suhteessa puruihin.
No joo ei tainnut olla kyse sahanpuruista.
Eli siis jokaiselle kurkulle ämpärillinen seosta jossa on puoli ämpäriä multaa ja puoli ämpäriä kompostia.
Siis, googlekääntäjällä tuli toisesta kielestä tuo kaksi juomalasillista sahanpurua ja toisesta kielestä käännettynä kaksi lasillista tuhkaa. Tuntuu tuo tuhka hiukan paremmalta "selitykseltä", olkoonkin että tuo puolivalmis (lämpötila laskenut) komposti sinällään voikin sisältää tuota sahanpurua.
Tosin täytyy myöntää että viime vuonna laitoin omaan seokseeni kuoriketta kun oli ongelmana tuo kasvualustan ilmavuus. Toimi hyvin. Kurkut kasvoivat ihan yhtä huonosti kuin aiemminkin. Lisäksi laitoin multaa ja kompostia mutta en ihan ehkä näin paljon että puolet.
Oli asia ihan miten tahansa, mutta kantani on kuitenkin muuttumaton. Eli kaikki miehet jotka hakevat keväisenä päivänä, yhdessä muiden kanssa ryntäyksenä,peräkärryjen kanssa, näitä kekkilän sun muiden valmispussukoita, ja turveseoksia, niin ovat homoja, siitä ei mihinkään pääse.
Ja siihen minen rupia!
Tietysti voidaan myös ajatella, että kurkkuhan ei pidä kasvualustansa kuivumisesta ja sahanpuru/kutterinlastu yms. sitovat myös kosteutta, kun kuitenkaan juuret eivät saa uida.
Olisiko kenelläkään tietoa, mistä voisi tilata "Euphya Fi" :stä.
En löytä sitä mistään. Aiemmin sitä oli Lord Nelsonilla.
Onkohan muuttanut nimeä, minkä vuoksi ei löydy. Mikähän olisi vastaavanlainen ?
yksi hyvä lajike on Louisa f1… se on partenokarppinen