Ja yks tosi hyvä oli tuo Paska F1. Lyhyitä eli sopivankokoisia kasvihuonekurkkuja, ei piikkisiä eikä pahanmakuisia.
Exotic garden myy Max f1 lajiketta, erittäin hyvä sekin.
Viimekesänä kokeilin myös tuota Paska F1 stä ja olin tyytyväinen lajikkeeseen. Tulee saamaan jatkoa myös nyt.
siis onko ihan oikeestiolemassa kurkkua PASKA F1?
No se ei ole suomalainen lajike.
No joo, kyllähän mä sen tajusin, mut naurattu vaan elä pingota
totahan ois kiva tarjota vieraille
tässä ois tätä pska tomaattia, hyvää ruokahalua
eiku Paska-kurkkua
Eiku niihä se meniki luin just ennen tomsku-ketjua ni meni iha vihannekset sekasi
oi ku pääsis kylvään jo kurkkuja… mutta kuukausi ainakin kituutella…
On se vain vielä kituuteltava
Mä laitoin eilen testisiemenen multaan, Futura. En oo koskaan vielä siemenestä kasvattanu niin pitää ensin vähän kattoo kuinka nopeita ne on, ennen virallista kylvöä. Laitoin maitopurkin pohjalle kanansitä reilu rkl ja sit 10 senttiä multaa ja siemen. Menikö aivan metsään?
Ei muuten, mutta kuukauden kuluttua sulla on metriset kurkun taimet, joiden tukeminen ja säilyttäminen sisällä on hankalaa Kurkkuja saat tietysti sitten vähän aiemmin kuin muut, jos vain vielä saat taimet ehjänä kasvihuoneeseen. Terveisin se, joka aina uskoo siemenpussin kyljen tekstejä ja kylvi maaliskuun puolella toissa vuonna ja vahingosta "viisastuneena" viime vuonna hutikuussa. Tänä vuonna vielä viisaampana yritän malttaa olla kylvämättä jonkin aikaa.
Joo niin mä ajattelin että on nopee, mutta että noin nopee sitte. Tuo menee varmaan kyllä roskiin sitten jos kasvu on tuota luokkaa. Mutta siksi tässä testailen ku ei oo kokemusta kasvatuksesta. Oon ennen ostanu valmiit taimet. Ajattelin huhtikuun lopussa kylvää ehkä nuo “oikeat” kurkut.
Nyt on pakko kokeilla pari siementä, muuten ei lopu nämä pakkoliikkeet siemenpussin kanssa
Miten on erot partenokarppinen vai pölytystä vaativat lajit? Meinaan tehdä suolakurkkuja ja netissä törmäsin “tietoon” ettei hapankurkkuja voi valmistaa siemenettömistä lajeista.
Jos ei oo öttiäisiä ei saa kurkkuja ja toisesta ei saa siementä?
Mulla pisti vähän silmään erot siemenmäärissä niissä pusseissa. Miten toiset on niin kallita kappaleita. Siis eikö kurkut poimita pieninä ennenkuin kurkuissa siemeniä onkaan?
Parkassa on ainakin ollut siemeniä vaikka on partenokarppinen lajike. En ole ikinä hapankurkkuja tehnyt, mutta maustekurkut noista ainakin onnistuvat.
Partenokarppiset ovat varmampia sadontuottajia ja varmasti hintansa väärtejä.
Partenokarppiset lajikkeet eivät ole isoinakaan huonoja.
Partenokarppiset (ja) F1-lajikkeet on hintavia. Kurkkujen siemenet on siementen huippuluokkaa. Mutta tosiaan hyvä lajike on hintansa väärti.
Itse en laittaisi mihinkään parvekkeelle tai kasvihuoneeseen tai vastaavaan pölytystä vaativaa kurkkua, koska niitä kukkia tulee aivan järjetön määrä. (Muistan kerran parvekkeella siivonneeni lattian, käänsin selän ja maassa oli 20 kurkunkukkaa lisää.) Lisäksi pölytyksen puolesta hermoilu on ärsyttävää. Partenokarppisia kasvatan vain. Avomaalla meillä on ollut Parka, lasitetulla parvekkeella kasvihuonekurkkuna mm. Futura. Haluan kasvatella piikittömiä, karvasvapaita kurkkuja.
Voiko kurkun venyneen kaulan peittää mullalla sirkkalehtiin asti? On jo 10 senttiä pitkä kaula kertyny.
Ei tuo kurkku nyt hirveen nopea ollutkaan kasvamaan. Itämisestä 10 päivää menny ja nyt vasta alkaa ensimmäinen oikea lehti työntyä esiin. Mulla oli tomaatitki nopeampia.
Voi olla tyhmä kysymys, mutta kai pikkupihalla voi kasvattaa kahtakin pajiketta partenokarppisia kurkkuja samaan aikaan? Pari Cubanan (F1) siementä enää jäljellä, enkä tänään löytänytkään mistään lisää. Osatin jotain toista lisäksi.
Miola, Parka siis on ainakin piikitön, eiks? Mitähän muita partenokarppisia suositeltaisiin? En kans halua piikkejä, ja ihan tuoresyöntiin kasvatan.
Pojalle laitettiin tänään kasvamaan minikurkku. Tuossa luki että ois kasvihuonemallia, mutta menisköhän se oikein lämpöisessä nurkkauksessa paahteisella pihalla? Poika niin haluis sen saada onnistumaan ja oli ajatellut sen suuressa koristekengässä vielä kasvattaa.
vai pitääkö sittenkin miettiä sille joku toinen alusta?