Miulla ainakin oli viime vuonna kasvarissa kahta eri partenokarppista vierekkäin.
En multais kurkkua, mätänee herkästi.
Nyt on kurkut itämässä, osa jo itänytkin. Lajeina Louise ja Passandra, molemmat partenokarppisia. Harmitti vähän, kun siemenet on kalliita ja vielä huijaavat niissä. Piti olla 5 siementä pussissa, yhdessä ei ollut kuin neljä.
Tälleen ois nyt tarkotus kasvattaa tämä yksilö ainakin. Kasvihuonettahan se varmaan vaatis, mutta epäilen ettei kasvari valmistu siihen mennessä kun tuo pitää saada ulos. Aion kyllä hyödyntään tuota Kurpitsan alustan päällä nököttävää muvoikolmiotani kunhan se joutaa tästä ekasta hommastaan. Toivottavasti multatila on riittävän suuri. Tuntuu että kurkut meillä kasvattaa hirveesti ensin juurta ja itse taimi on sellanen pikkunen tynkä. Tän sisarukset, 4 muuta itänyttä lähtee tänään suurempiin multiin.
Eilen meni kurkunsiemenet multaan. 12 ruukullista kylvin, 2 jokaiseen. Katotaan nyt miten tässä käy, oon ollu ain tosi huono kurkun esikasvatuksessa.
Täällä väitettiin että kurkku olisi nopeakasvuinen. No laitoin koekurkun itämään 3.4 ja itäminen 6.4 ja tällä hetkellä tuo on noin 40 senttiä korkea. Eipä tuo kovin nopea mielestäni ole. Tomaatit oli nopeampia kasvamaan. Saas nähdä saanko kurkkuja toisesta kylvöerästä ollenkaan kun laitoin siemenet vasta pari viikkoa sitten multaan. Nyt näkyy ensimmäinen oikea lehti vähäsen sirkkojen jälkeen. Eilen ne siirsin kasvariin jos valo tekis ihmeitä vaikka. Onneksi kuitenkin kurkku on syömäkuntoinen 2 viikkon päästä kukinnasta, toisin ku tomaatti johon menee 2 kk.
Purnukka, en ole mikään kurkkuasiantuntija, mutta tietääkseni kurkku tarvitsee aika paljon ravinteita kasvaakseen kunnolla. Millaisessa mullassa taimesi kasvavat, oletko lannoittanut ja millaisessa lämpötilassa kurkut ovat olleet. Mielestäni kurkun pitäisi kyllä olla nopeakasvuisempi, mutta kyllä ne sitten ulkona kasvavat varmaankin nopeammin, jos vain tuo ravinneasia on kunnossa.
Millaiseen kasvualustaan ajattelit omat kurkkusi laittaa kesäksi? Itse ajattelin ostaa jälleen kasvusäkkejä, niissä onnistuin ainakin viimevuonna yli odotusten.
Ensimmäiset kurkunsiemenet ovat tänään jo lähteneet itämään. Nopeita olivat, kolme päivää sitten (24.5) laitoin itämään ja nyt jo näkyy niskoja =)
Edellinen viherpeulalokausi oli kesällä 2009, ja silloin partsilla oli jos mitä sorttia kasvamassa. Nyt enää yksi chilivanhus sinnittelee, mutta tänään päässä napsahti, ja ostin kaksi avomaankurkun taimea :o
Profi on lajike, ja tarkoitus olisi tunkea ne joko syvään parvekelaatikkoon, tai semmoseen neliskulmaiseen vatiin (mikäli multapussin jämät siihen riittää). Taimissa on yksi oikea lehtipari, ovat vajaa 10cm korkeita. Kasvatuspaikkana aamuaurinkoinen ja lämmin/kuuma lasitettu parveke.
Pärjääkö kanankakatuksella, vai pitäisikö ostaa joku toinen lannoite? Riittäisikö semmoinen syvä, mutta normia lyhyempi parvekelaatikko kahdelle? Ajatuksena ehkä viritellä joku köysitukisysteemi, ja toivoa, että keskikseän lomamatkan ajaksi saadaan kurkuille hoitaja.
Q, kasvoivat maitotölkissä jossa oli kananrakeita pohjalla. Multana oli aurinko kukkamulta. Pari viikkoa sitten laitoin sen 10 litran sankoon jossa mustamulta/kasvuturve seosta ja pohjalle laitoin joko kananrakeita tai puutarhalannoite rakeita. En enää muista kumpaa. Tuossa saa kesän siis kasvatella. Lannoitus kyllä jatkuu kastelun muodossa sitte jonku ajan päästä. Nyt parin päivän aikana kyllä kasvanu huimaa vauhtia.
Pari viikkoa sitte kylvin lisää siemeniä. Siirsin sirkkojen jälkeen kasvariin jos vaikka paremmassa valossa taimivaihe menis nopeammin. Mutta eka lehti vasta kasvanu. No ehkä ne siitä vielä spurttaa.
mä istutin kurkut kasvariin pari vko sitten ja laitoin kyllä ihan reilusti sirkkalehtiin asti multaa… ne lehdet siis jäivät just mullan päälle. Vartta meni mullan alle useampi cm. Hyvin näyttää kasvavan taimet, ovat parissa viikossa kasvaneet reippaasti.
Kurkun taimet istutettu nyt manantaina kasvihuoneeseen ja tänään kun heidän kanssaan “keskustelin” niin huomain monessa nuppuja
Voiko tosiaankin kurkut istuttaa sirkkalehtiä myöten. Olen luullut, että sama istutussyvyys tulee olla, kuin esikasvatusruukussakin?
Mulla ainakin ne kurkut hyvin hengissä vielä vaikka reilusti vedin sirkkalehtiä myöten multaan. Jos sitten viikate heiluu myöhemmin niin se on eri juttu, mut luulis nyt että kahdessa viikossa olis jo jotain käynyt jos ei olis tykänneet. Kasvaneet siis reilusti nyt 2vko aikana. Yhteensä 4 taimea laitoin ja kaikki samalla tavalla reilusti multiin.
Kurkkukasvit eivät kasvata samalla tavalla juuria varteen, kuin esim. tomaatit. Siksi niiden multaamisessa on vaarana varren mädäntyminen. Voi toki onnistuakin.
Mä myös tuon yhden kurkun taimen upotin 10 senttiä syvempään ja hyvin kasvaa. Meinaan myös nuille 4 muille tehdä samoin ku on vartta kasvanu liikaa vaikka ovat alusta asti kasvattanu kasvarissa.
Meille taimien myyjä sanoi että istuttakaa sirkkalehtiä myöten mutta ei ollut niin paljon tilaa.
Kyllä muuten kasvattaa varteen myös juuret. Hienot juuret lähtee aivan mullan rajasta vaikka istutettu syvempään.
Pitääpä kokeilla yhdellä taimella! (Uskon kyllä.)
Olen tappanut monta kesäkurpitsan tainta ruohokatteella, joka on ollut liian lähellä vartta. Siksi olen varovainen kaikkien kurkkukasvien kanssa.
Jaa, mitähän tässä nyt tekis. Laittaisko partenokarppisen ulos yksinään, vai kasvihuoneeseen, jossa on tavallinenkin kurkku. Ulkona sato saattaa jäädä saamatta jos on viileä kesä.
Onko kukaan viljellyt partenokarppista ja hedekukallista kurkkua vierekkäin, tuleeko pahoja kurkkuja? Käytännön kokemuksia kaipaan,tiedän kyllä mitä ohjeissa sanotaan: ei saa pölyttyä.
Pitää ensi kesänä laittaa vain partenokarppisia, niin ei ole tätä ongelmaa…