Just luin jostakin, ettei partenokarppista ja hedekukallista kurkkua saisi kasvattaa lähellä toisiaan. Pitäisi olla 50 m väliä. Pitääköhän tämä paikkaansa?
Entäs jos Kaisaliisa laitat molemmat kasvariin ja pidät partenokarppisella kurkulla harson koko ajan päällä?
Kiitos muuten siitä harsomökkivinkistä, eipä ole itsellä tullut mieleen viritellä kasvariin naruja ja harsot niiden päälle. Tosi näppärä! Siellähän nuo puksottavat nytkin kun on niin kylmää ettei viitsi vielä penkkeihin istuttaa. Lämppäri vielä varmistuksena.
Tilannetta helpottikin nyt tieto, että Passandra on myös partenokarppinen. Siemenpussissa sitä ei lukenut, löysin tiedon netistä. En tiedä olisiko se pitänyt ymmärtää siitä kun sen sanotaan olevan kasvihuonekurkku. Tosin sekin tieto oli vain ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi Kasvihuoneeseen pääsee nyt Parka, Passandra ja puutarhalta ostettu Kasvihuonekurkku.
Nyt menen istuttamaan penkkeihin.
Toivottavasti melonien tai herkkuhyppykurkun siitepöly ei haittaa kurkkuja…
Valkoinen pitkäkurkku (White Wonder?) pääsee ulos, tehköön siellä satoa jos tekee. Laitan sille kasvutunnelin.
Minä olen istuttanut samaan kasvariin partenokarppisen (Futura) sekä omenakurkun, mikä käsittääkseni on pölytettävä? Eikö näin saisikaan siis olla? Ekaa kertaa puuhastelen kasvihuoneessa joten nämä kaikki ovat minulle uusia juttuja…
No sitä neuvotaan etteivät partenokarppiset saisi pölyttyä. Tulee huonoja kurkkuja, jos partenokarppisten emikukat pääsevät pölyttymään.
Ok, ehkäpä sitten tuo omenakurkku saa häädön kasvarista avomaalle
onkos jollain ylimääräsiä kasvihuonekurkun taimia, mulla ei oikeen onnistunut kylvökset…
Minun ainoa kasvihuonekurkku on saanut ensimmäisen kukkasen ja se näytää ihan samanlaiselta kuin tuo minun avomaankurkun kukkanen. Joten ei taida olla ongelmaa että ne on vierekkäin? Tuo kasvihuonekurkku on nyt 87cm korkea eli aika pieni vielä.
Meidän minikurkut, kaikki 6 mätäni. Kasvoivat noin 15 cm korkuisiksi ja sitten yksi kerrallaan meni kaikki. Nyt kasvarimuovien alla on avomaankurkut ja niissä toiset lehtiparit tulossa. En ole uskaltanut vielä siirtää niitä ulos. Nopeasti kyllä itivät, meilkein kaikki.
Pentuna olin kurkkupellolla töissäkin. miten ihmeessä niillä aina onnistuikin kaikki niin hyvin?
Oliskos ollut vaan liian kylmää, laita uutta matoa koukkuun vielä ne ehtii, taimia minä aioin vielä laittaa maahan en ehtinyt aiemmin
Mulla oli ne sisällä joten ei kait ne voinu sisällä paleltua
Mut uutta pukkaa joten vielä mä sen kurkun omalta pihalta syön
APUA APUA apuaa!! Miten käsittelen kun kurkussa lehdissä jotain kirppaa kait? Ei ole koskaan ennen mulla ollut, niin ei ole tarvinnut käsitellä mitenkään. Tässä on mennyt monta vuotta ettei minulla ole ollut kasvaria ja nyt pitäis vain tehdä- no sitä remppaa, niin jos joku pikaseen mulle vastais millä ruiskuttaisin, ettei syö kokonaan mun kurkkuja. Ostin taimitarhalta nuo kurkut ja niissä oli nyt sitten joku ötiäinen, joksinkin kirpaksi sitä ajattelen.
No ei kai ny sentää kirppa, kirppa tyksii kaalikasvesta. Yritä tappaa ne
Vihannespunkki tykkää kurkuista. Olin aikoinaan kauppapuutarhalla kesätöissä, ja leikkelin punkkien syömiä lehtiä pois kurkuista. "kurkunleikkaaja"
Petopunkkeja käytettiin torjuntaan, ja varmaan joissain huoneissa myrkytettiinkin.
Mä varmaan suihkuttaisin mäntysuopavedellä.
Semmoisia pieniä vihreitä kirvoja?
Minä sain myös ostamassa kurkussa kolme niitä, mutta minä poistin ne heti alkuun eikä niitä ole lisää tullut.
Pitää aamulla mennä tutkimaan tarkemmin,en ees ajatellut muuta kuin kirppa, lehdet samoin kun viinimarjoissa sun muissa kun siellä otiäisiä - pitää kattella suurennuslasit esiin aamulla.
Muok. tohtiskos myrkkyä antaa pikkutipan, on kurkku kovin ranttu, ettei sitten kuole myrkkyyn - ittestä ei oo niin väliä juu, vaikka vähän myrkkyjä sais.
Ostin tänään amppelikurkun ja laitoin sen kotona noin 10 litran kokoiseen ruukkuun ja kasvariin. Kastelu on ainakin helpompaa isommassa astiassa. Tukinarut sitten myöhemmin virittelen. Onnistuukohan kasvatus?
Huomenna en enää malta, vaan korjaan ensimmäisen kurkun, ja ylihuomenna seuraavan ja sitten taas. Ei se sadon saaminen nyt kovin myöhäiseksi mennyt, vaikka myöhästyin suunnitellusta kylvöstä ja kasvu ei oikein lähtenyt käyntiin.
Minun kasvihuonekurkku kasvaa ja kukkii mutta ei se oikeastaan tee kurkkuja?
Eli niitä kurkunalkuja ei tule samalla lailla kuin avomaankurkkuun.
Huomasin saman omassa kasvihuonekurkussa. Kurkunalkuja on muutama ylemmissä versoissa, alemmat kukat ovat tippuneet pois.
Luin jostain, että stressi aiheuttaa partenokarppisilla avomaankurkuilla hedekukkien syntymistä. Päättelin että kasvihuonekurkku voisi käyttäytyä samoin. Jospa se on herkempi kuin avomaankurkku. Luotan kuitenkin että sekin innostuu kasvattamaan oikeita kukkia ja kurkkuja.