Minulla kaikki nuo kasvihuonekurkun kukat näyttää samanlaisilta kuin tuossa avomaankurkussa. Voisiko olla että sen pitäisi tehdä myös toisenlaisia? Miltähän sen pitäisi näyttää?
Tuossa on sitten kaksi ongelmaa, koska se ei tee niitä toisia ja se on avomaankurkun kanssa aivan vierekkäin joka ainakin on partenokarppinen. Koska se avomaankurkku tekee lähes kaikista noista kurkkuja ilman että pitää tehdä mitään.
Tämä kasvihuonekurkku alkoi alhaalta myös kasvattaa toisia haaroja, vähän niin kuin varkaita. Ehkä siksi että se ei saa riittävästi valoa muualta, kun kasvaa tuollaisen ison lautasen takana suurimmaksi osaksi. Vaikka nyt latva on jo ylittänyt sen ja saavuttanut minun parvekkeen katon joka on 255cm korkeudella.
Täytyy kai vain seurailla tilannetta.
Sain pölytettyä PPK:n!!! son kyl vähäsen käyräOliko se niin että pelkkiä tyttöjä tuottava ei tartte minkäännäköstä pölytystä
Onko muilla pohjoisessa päin asuvilla samaa ongelmaa, että kurkku ei kasva? Ite asun Oulun lähellä, ja ihan säälittävän korkuisia varret (n. 20-30cm…)Ollu niin kylmä ja sateinen alkukesä, että ei reppanat ole saanu vissiin lämpöä tarpeeksi. Mustassa mullassa kasvavat, mutta pitäiskö niille heittää vähän kakkaa päälle?
Mulla ei kasva ulkona mikkään. Ei maissit eikä kurkut eikä kesäkurpitsat. Kasvarissa kyllä kasvaa muttei pihalla, plääh kylmä kesäkuu
Puuhamaan kesäkurpat lähteneet nyt vasta kasvuun. Kasvarissa kurkut jo tuottavat reilusti satoa. Pari lämmintä yötä vasta takana.
Mitenkäs kauan sitten kurkulla menee valmistua kukinnasta?
Tarkasti en osaa sanoa, mutta “ei kovin pitkää aikaa”.
oisko viikko?
Kasvihuonekurkut (ja pystyyn tuetut av.kurkut) kannattaa leikata niin, että niihin lehtihangoista kasvaviin sivuversoihin jättää yhden tai kaksi lehteä tyvellä olevine kukkineen ja kärki poikki, niin saa runkokurkkujen jälkeen niitä versokurkkuja. Latvus katkaistaan kun se ottaa ylälankaan tai kattoon. Lannoitusta runsaasti, muuten kurkunalut ei jaksa kasvaa.
Ok, tuo pisin olikin päässyt kasvamaan hurjasti koska menee ristikkoa pitkin. Vain yksi kukka aukesi eilen muut vielä kiinni.
Tänään poimittu siis Parka-avomaankurkkulajikkeesta ensimmäiset kurkut.
Poistin tuolta aiemman viestini, puhuin siinä väärästä lajikkeesta…
ppk kasvaa hurjasti
Hmph, mun kurkusta tippui kukka, vastahan se avautui. Mistä se kurkku oikein lähtee kasvamaan, ajattelin että kasvaa siitä missä kukkakin on niinkuin tomaatti esim.
Tuosta Sienestäjän kuvasta yllä näet, miten kurkku lähtee kasvamaan, siinä on keskellä kuvaa pikkiriikkisen kurkun päässä vielä kukka kiinni, jonkun ajan päästä se putoaa, kun kurkku kasvaa pituutta.
Saa nähdä tuleeko kurkkuja.
Jonnankukat, kurkun kukka saattaa olla myös hedekukka eli poikakukka, josta ei tule kurkkua. Emikukassa on pienenpieni kurkku jo valmiina kukan alla.
Kyllä niitä kurkkuja tulee
Partenokarppisiinkin näkyy tulevan hedekukkia aluksi.
Minulla eka kesää pikkelsikurkkua ja myös siilikurkkua. Jos en muista väärin taisi pikkelsi kurkku olla enemmän mausteeksi ruokiin? Mutta mielenkiinnolla odottelen satoa.
Kaikille kurkun ystäville haluan laittaa erittäin hyvän kurkun säilöntä ohjeen!
KURKKUSALAATTI
1kg kurkkuja ohuina siivuina
3dl sokeria
2rkl suolaa
1dl (1.5dl) etikkaa (itse käytän tuota desiä)
sinapin siemeniä
tillinkukintoja
Ohuiksi siivutetut kurkut, sokeri,suola ja etikka sekoitetaan astiaan. Päälle kansi/lautanen ja joku pieni paino siihen päälle. Kunnes liemi lisääntyy ja peittää kurkut.
Purkitetaan sinapin siemenet ja tillit jos haluaa
Säilyy hyvin.
Vuos sitten oli äidin kanssa kokeilu eränä tehdä pieniä kuutioita, ja saatiin joulupöytään ja rosolliin hyvät valmiit kurkut. säilyy syötävän hyväänä kevääseen asti, jos ei tule syötyä sitä ennen
Moikka .
Onko kukaan kokeillut kurkkua amppelissa?
Itsellä tuli kurkun taimia liikaa ja penkkiin ei enää mahtunut! Joten nyt on kokeilu mielessä 3 kukkuamppelia.
4 päivää sitten kuvattuna