Kurkku, Cucumis sativus

Beth Alpha pikkukurkkuja on jo syöty parin viikon ajan ja nyt alkaa kuvan Louisa tuottaa satoa.

Phuuh ku on isoja lehdet. PPK:n voisi parinpäivän päästä irrottaa ja maistaa… 

There it is! Ei siitä tullu niin pitkä kuin siemenpussin kuvassa, mut lisää on tulossa.

Kasvihuonekurkut näyttävät voivan tosi hyvin, mutta kurkun alut kellastuvat vuoron perään jo pieninä… Pitää kai varalta mennä kurkkimaan lehtien alle punkkeja tms.??? Ennen on ollut niin helppoa… Tomaatteja kasvaa paljon vieressä - mutta niin on ollut aina ennenkin. Ihana katsoa teidän isojen kurkkujen kuvia  - joskin hieman haikeana…

kurkut on myöhässä :confused: kiitos viikkojen sateiden, helleviikko tekis terää niille…

Mää sain eilen jyrsiä ekan kurkun

Apua, mitä ihmettä voin tehdä, kun kurkut homehtuu pystyyn? Olen antanut vähemmän vettä, tuulettanut kasvihuonetta, ottanut kuihtuneet lehdet ja roskat pois jne. Mutta kurkut vain yksi toisensa jälkeen nuutuvat ensin yleensä keskivaiheilta, sitten kokonaan. Varsi näyttäisi menevän itsekseen poikki? Kun leikkaan varren kuihtuneen kohdan alapuolelta, virkistyy taas mutta taas saa odotella uusien kurkkujen tuloa kauan… Missä teen väärin? Tapahtuu sekä kasvihuone- että avomaankurkuille, molemmat istutettu kasvusäkkeihin. Viime vuonna tuli paljon satoa ilman ongelmia :frowning:

Nyt alkaa näyttää oikeenlaiselta!

Hyvältä näyttää Sienestäjä !

Leikkelin tänään pois “Chrystal Apple”-kurkun kasvuston kasvihuoneesta ja jätin jäljelle vain “Tasty Greenin” josta on jo muutamia kurkkuja päässyt keräämäänkin. Se omenakurkku teki järjettömästi kukkia ja kasvoi tosi rehevänä (olisi pitänyt kai leikata sitä aika alussa mutten muistanut paneutua asiaan) muttei yksikään kurkun alku lähtenyt kasvamaan. Alkoi jo sen kasvustossa olemaan homehtumistakin tai jotain sinnepäin, joten päätin deletoida sen kasvarista kokonaan. Nyt on sitten tälle satoa antavalle vieruskaverille paremmin tilaa kasvaa ja satoilla.

Sitruunakurkku ei tee muutakun poikia! Varmasti yli 20 kukkaa kukkinut eikä yhtään tyttöä! Monta haaraakin on mutta ei vaan niitä tule

Omenakurkku päihittää sitruunakurkun kukissa mennen tullen ja sama takaperin. Eikä yhtään kurkkua niistä lukemattomista aluista huolimatta. Mutta ehkä sulla on vielä toivoa sen sitruunakurkun suhteen ?

Jos joku tietää, voisiko vastata jotakin SatUus,in kysymykseen. Itse en osaa sanoa muuta kuin että kai tällä sateisella kesällä on jotakin jotakin asian kanssa tekemistä :frowning:

SatUus, juuri eilen huomasin kasvihuoneessa samaa ongelmaa, yksi kurkku oli alkanut homehtua varrestaan noin puolen metrin korkeudelta. Luulen että syynä on kostea kesä. Home iskee kasvin pienimpäänkin (näkymättömään) vauriokohtaan. Eipä sille taida voida mitään.

Eilen huomasin, että kaksi auringonkukkaa oli mädäntynyt varrestaan poikki, kosteuden syyksi laitan senkin.

Minulla näyttää myös tulevan partenokarppisiinkin välillä pelkkiä poikakukkia. Jossakin siemenpussissa sen sanottiin johtuvan stressistä, ja eipä tämä kesä ole kovin otollinen kasvatuksille.

SatUudelle vinkki pelastaa homehtumaan alkava kurkunvarsi. Hienonna puuhiiltä hienoksi ja hiero sillä sitä kurkunvarren homehtunutta kohtaa. Sillä saat pysäytettyä sen homehtumisen. Tietenkin jos varsi on jo ihan löllöä, puuhiilikään ei enää auta.

http://www.farmit.net/kasvinviljely/erikoiskasvien-viljely/kasvihuoneviljely/kasvihuoneviljely-kaesikirja/ravinnepuutokset

Kiitos vihjeestä, tuota hiilijuttua täytyy kokeilla vielä! Osa kurkuista näyttää katkeamisen jälkeen toipuvan ja lähtevän sivuversosta uudelleen kasvuun, mutta jos ihan juuresta on homeessa, näyttää siltä ettei toivu enää…

maasta voi tulla myös pahkahometta, jos ei ole käyttänyt puhdasta uutta turvetta kasvualustana. Vaivaa myös salkopapuja.

Minulla ei kasvihuone kurkku tunnu tekevän kurkkuja. Huomasin kuitenkin tässä yksi päivä että kyllä siellä on pari kurkkua lähtenyt kasvamaan. Ehkä se eksynyt mehiläinen sai jotain aikaiseksi. Kovin se on myös rönsyillyt sinne ja tänne eli tekee varkaita.

minua ilmeisesti rangaistaan viime kesän kiroomuksista. silloin yksi avomaalla kasvanut kasvihuonekurkku teki satoa niin, että sain kuljeksia pitkin kylää ja tarjota ylijäämää jokaiselle joka vain huoli.

tämän vuoden molemmat taimet ovat ehtineet 30 sentin uljaaseen korkeuteen. - onneksi avomaankurkku sentään aloitti satokautensa hyvissä ajoin heinäkuun puolella.