Kurkku, Cucumis sativus

Emolta saatu kasvarikurkku kasvaa ja voi hyvin :slight_smile: Kukkia on jo 4 kpl ja korkeutta kasvilla reilu metri. Toiveissa on edes muutama oma kurkku :slight_smile:

Olikos se minikurkku? Me ollaan syöty jo pari viikkoa niitä.

Beth Alpha on ilmeisesti kasvihuonekurkku, vaikka avomaankurkkuna sen ostin ensi kautta ajatellen, kun siemeniä sai halvalla. Sopiiko se lasitetulle partsille, jossa ei pörriäisiä liiku? Mikäli ei ole partenokarppinen, niin miten työlästä on toi pölyttäminen?

Beth Alphaa olen kasvattanut avomaalla parina vuotena, oikein hyvin soveltuu sinne. Olin siinä uskossa että se onkin avomaalajike.

Jaa, voi olla että se minun laittama onkin ollut "beith alpha" joka ainakin googlettamalla näyttää olevan avomaakurkku.  Yhden kirjaimen ero :slight_smile:

Emo, en tiedä lajia, puhuttiin silloin vain kasvihuonekurkusta. Eikä lajilla väliä, kiva vaan, jos tuottaa hedelmää :slight_smile:

No kyllä se selviää siinä vaiheessa kun alkaa kasvaa ;).

Sitä odotellessa… :slight_smile:

Meneepäs hankalaksi! Siemenpussissa lukee “Avomaankurkku Beith Alpha”, mutta googletuksen perusteella voisin luulla, että kyseessä on näppisvirhe ja olisi sama kuin beth alpha. Avomaankurkkuluokittelu olisi lähinnä siksi, että beth alpha on pieni kasvihuonekurkuksi. Mutta jos ne ovat kaksi eri lajia, niin tästä beith alphan ominaisuuksista ei sitten ole mitään tietoa.

Nooh, selviää ens vuonna :slight_smile: lasitetu partsi on vähän niinkuin kasvihuone, eikös? Ongelmana on nyt vaan, että toisessa siemenpussissa oleva avomaankurkku (Rhensk Druv) on partenokarppinen (tai ei ole, ja beith alpha on) ja näitähän ei saisi viljellä lähekkäin. Mutta jos ei ole pörriäisiä, ja ei-partenokarppisen pölytys tehdään manuaalisesti, haitanneeko tuo?

Mistä sen erottaa onko kurkussa tyttö- vai poikakukka, vai onko niitä vain yhtä lajia (taidan sekoittaa kurpitsaan). Pitääkö niile nyt tehdä jotain, kysyy ensimäisen kurkun kukittaja.

Sivulla 101 Tilli85:n kuvassa on tyttökukka/kurkun alku.

Kiitos Kyssäkaali, otin oikein kuvan, eikös tässä sitten ole tyttö ja poika? Kävin kutittelemassa akvarellisiveltimellä ja laitoin hallaharson päälle. Taivas kaljottaa siihen malliin kirkkaana että saattaapi tulla viluinen yö.

Ei sunkhan tuo ole kurkku?

Samaa määkin meinasin kysyä, kesäkurppa mun mielestä.

Tai jokkuhan kuttuu sitä kesäkupaksi :smiley:

Anian kurkku on kyllä kesäkurppa :slight_smile:

lienee kesäkurpitsa…

Kaikki kuorossa :smiley:

Jankutetaan :smiley:

No ihmeihin aika ei näy vieläkään loppuneen. Minä ostin kaksi pussia kurkun siemeniä, toiset olivat salaattikurkkua ja toiset säilykkeeksi tarkoitettua. Kesäkurpitsan siemeniä minulla ei ole…
Yksi selitys voisi olla että olen siemenkirjeestä ottanut… en tiedä.
Mitähän nuo minun muut "kurkuntaimet" mahtavat olla.

Kyllä Tilli85:n kurkun kukat ovat ihan erinäköisiä. 
Olipa komea kuoro, "pentin seireenit" 

Beth (tai jossain kirjoitettu Bieth) Alphaa olen kolmena kesänä kasvattanut kasvarissa ja minä olen kyllä sitä kasvihuonekurkkuna pitänytkin. Tosin mikä estää kasvattamasta ulkona, jos on riittävän lämmintä. Kasvarissa yhdestä taimesta olen saanut ainakin parikymmentä kurkkua ja vielä on lisää tulossa. Ovat niin sukulaiset, naapurit, kuin tuttavatkin saaneet osansa kurkkusadostani…

B. Alpha on maukkaimmillaan pienenä ja ohutkuorisena vallan maukas kurkku muutenkin. Eikä tarvi pölytystä, koska on partenokarppinen.

Samannäköinen ja -kokoinen on Iznik, uusi kokeilu mulle, eikä jää ainoaksi kerraksi.

PS. Onhan se Ania ihan mukava saada tuollaisia yllätyksiä! :slight_smile: