Kurkku, Cucumis sativus

Tyttö tuli!

Kesän ensimäinen kurkkun tyttökukka.
Tämä näytti mallia ja nyt niitä on jo useampi.
Olisikohan asiaan vaikuttanut tänne saapunut hellerajalla oleva lämpöaalto.

No olihan siellä sitruunakurkussa jo muutama hyvän kokoinen. Minkä kokoisina ovat korjuukypsiä?

Tässä blogissa :http://mariannengarden.blogspot.fi/

ompi siementen hintavertailua:

"Sitruunakurkku Lemon
Exotic Garden 15 kpl/4,95 e

Amazon.co.uk/premier Seed direct 50kpl/0.99 punta

Tuon takia ite ostan just eBaysta. Exoticin sivuilla oon joskus käyny ja on suu kyllä loksahtanu auki, ihan hirveen hintasia kaikki! Ja siihen päälle vielä 6€ postimaksu :smiley: eBayssa monet lähettää ihan ilimaseksi

Impectalla 15 siementä 2,91. Impectalla ja Exoticilla suunnilleen samat siemenet, mutta I:lla aina huomattavasti halvempia.

Täytyy kyllä kokeilla ensi kesänä tuota sitruunakurkkua,saihan tämä nyt muutenkin kuhinaa aikaan kuin vaan varmaankin hurmaavan makunsa vuoksi :slight_smile: Onko maku paljon poikkeava tavis kurkkuun verraten?
olen muuten tilannut muutaman kerran Exoitcilta,hinnat aivan mahottomat.Tarpeeksi kun tilaa saa ilman postimaksua.Ruinaavat muuten vapaaehtoista maksua paperiversiosta:(

Mukava, että on kotimaisia siemenfirmoja. Usein niissä on sellaisia lajeja myynnissä, jotka menestyy meilläkin. Plärään aina exoticin siemenluettolan ja teen ostoslistan. Sitten vaan muualle vertailemaan. Exoticiltä en niitä ikinä osta. Tänä vuonna iti hienosti kaikki tilaamani siemenet. Sais kyllä suomalaiset firmat herätä. Hintatietoisuus kasvaa!

Harmittaa vaan, ettei kaikkea saa euroopasta. Kysyin juuri amerikasta erästä perinnemaissia, jonka kasvuaika oli vain 55 päivää. Menestyis hyvin kesässä kuin kesässä ja sais seuraavan vuoden siemet omasta pellosta. Lähettävät kuulemma eurooppaan, mutta tulli kääntää aina takaisin. :frowning:

Sitruunakurkku on muuten tosi mehukas. Hyvin paljon samanlainen kuin kasvihuonekurkku. Harmittavaa, että tosi herkkä homeelle, ainakin kasvihuoneessa. Ulkona tehnyt vasta yhden kurkun.

Joo toivottavasti saatais tänne tuollainen nopea maissi,kun nämä meidän kesät on sitä ja tätä.Ainakin täällä Lapissa.Olen kiinostunut jos vain Mariannegarden onnistut saamaan jostain kautta 
Menestyykö sitruunakurkku myös ulkona?Itsellä avomaankurkku Hokus ulkona harson alla ja pukkaa hulluna kurkkuja.Pakko kai alkaa säilömään.

Teen parhaani saadakseni sen. North staria oon kasvattanut täällä. Toukokuun puolessa välissä laitoin itämään ja heinäkuun 24. oli valmiita. En vaan ole innostunut hybrideistä.

Itse olen kasvattanut Sweet Nuggetia,muutamia täysiä maisseja on tullut,mutta suurin osa jää vajaiksi.
Tänä kesänä laitoin vain kolme tainta,vasta alkoivat kukkimaan.Laitoin muistaakseni itämään jo toukokuun alussa,ei vielä mitään pitkään aikaan tulossa :confused:

Mulla kasvoi aluksi vain kasvihuoneessa, mutta sen haarat (hirveästi sivuhaaroja!) alkoi tukkoisessa kasvihuoneessa homehtumaan. Niinpä siirsin yhden laatikon ulos. Ehkä tällaisena kesänä vois ulkona menestyä alusta alkaen harson avulla. Etelä-Suomessa varmasti menestyy paremmin. Muistaakseni alkukesän kotipuutarhalehdessä oli testailtu kurkkuja avomaalla ja yksi niistä oli sitruunakurkku.

Mulla Golden bantamit alkoi myöskin kukkimaan ja jo pieniä maissin alkuja havaittavissa. Ehkä ehtii. Lämmintä loppukesää! :slight_smile:

Joo sitä sopii toivoa.Täällä uhkaa home kun melkein joka päivä sataa,just äskenkin tuli ku aisaa…

EG myy ihan suoraan Impectan pusseissa, tuplahinnalla. Kyllä on ruvennu ruotti sujumaan täälläkin.

Nämä mun kurkkuni eivät osaakaan kiivetä itse?! Mulla on aina ennen ollut Telegraph importia, vai mitä se nyt oli, jonka tukemisesta ei ole tarvinnut pitää muuta huolta kuin antaa sille joku naru ja yrittää pitää sitä jossain rajoissa. Nämä, mitkä sitten ostin, tekevät kyllä kärhiä, mutta eivät ota niillä mihinkään kiinni. Kurkut ovat kyllä yhtä hyviä ja satoa tulee.

Tällaisia jättejä on jo muutama tullut ja puskaan jäi vielä monta kasvamaankin. Täytyisi yrittää kerätä hieman aikaisemmin seuraavat.

Mistä johtuu että kasvihuonekurkkuihin tulee ikäänkuin piikkejä pintaan?

Niin ja mistä tietää, että sitruunakurkku on korjuukelpoinen? Osaako kukaan vastata?

Joihinkin kurkkulajikkeisiin tulee niitä piikintapaisia pintaan. Kädellä pinnan läpi vetäisemällä asia korjaantuu kun kurkun poimii. Avomaakurkuissa se piikikkyys taitaa olla tavallisempaa mutta esimerkiksi kasvihuonekurkku Tasty Green jota itse olen kasvattanut jo useana vuonna on myös harvakseltaan piikikäs pinnaltaan.

Kurkku kannattaa aina korjata keskenkasvuisena jolloin siinä ei ole sitä siemenhöttöä niin paljoa vielä ja maku on parempi kuin kypsemmässä kaverissaan. Poimi yksi nyt ja leikkaa auki. Jos siinä on jo isoja siemeniä niin olisi pitänyt poimia jo aikaisemmin ellei sitten siemeniä halua kerätä ja siksi päästää ihan kypsäksi.

Kiitos Nuu. Juu ei ne piikit sinänsä haittaa. Halusin vaan tietää.

Kolme kasvihuonekurkkua on hiukka liikaa kahden hengen taloudessa, vaikka mehustan niitä melkein joka päivä. (Sekaan varsiselleriä, porkkanaa ja/tai omenaa tulee tosi hyvää. Niin ja tietysti nokkosta:))