Tänään 3,5 kg avomaankurkkuja purkkiin kurkkusalaatiksi.Katsotaan laitetaanko vielä viipaleitakin vai käännynkö naapureiden puoleen.Meilläkin pääosin kahdestaan,eikä voi joka ruoalla kurkkua tuoreena,salaattina tai viipaleena. Alkaa jo tulla korvistakin ulos kurkku…Olen vienyt töihin kurkkua ja jakanut siellä,onneksi vielä joillekin kelpaa.
OOn vienyt myös töihin ja naapuriin.
Hei! Osaisikohan joku kertoa, miksi kurkut kasvihuoneessa (3 eri lajiketta) päättivät kaikki yhtäkkiä ruveta tekemään tällaisia pullomalleja? Keskikesällä kurkut olivat kauniita kuin kaupan, mutta yhtäkkiä reilu viikko sitten kaikkiin muodostui tällaisia pulloja. Säätä syytän toki, on ollut viileää varsinkin öisin, kosteaa ja pilvistä. Mutta jos jollakin olisi oikeaa tietoa, niin voisi yrittää hallita olosuhteita esim. harsoilla.
Pullomalliseksi on mennyt osa avomaakurkuistakin kasvarissa. En tiedä mistä johtuu mutta luulisin lämpötilanvaihteluilla olevan vaikutusta?
Pullomalliset näyttää olevan minullakin viimeiset kasvihuonekurkut. Kasvusto on jo niin ränsistynyttä että kunhan kerkiän napsin kaikki pois.
Vihdoin on kurkkukeskustelu luettu läpi. Ekaa kertaa olen kasvattanut uudessa kasvihuoneessani. Täytyy sanoa, että jos olisin lukenut ketjun ennen kurkunkasvatuskokeiluani, niin olisi voinut jäädä kokeilematta. Sen verran vaikeita tuntuvat olevan.
Laitoin vain 2 siementä itämään (Baby F1 - vain 5 siementä pussissa) ja toisen taimen sitten katkaisin kun pyydystin harsosääskiä (…kele!). Yksi taimi siis päätyi kasvihuoneeseen ja näin lonkalta vedellen olen saanut itselleni kesän aikana vihreän viidakon joka on tuottanut varmaan jo kolmattakymmentä kurkkua. Nyt oli parin viikon tauko - biolannoitetta kehiin ja taas pukkaa kurkkuja lisää.
Olen tuohon Babyyn todella tyytyväinen, ja ihan kivankokoisia kurkkuja tekee. En huomannut että kukaan muu olisi sitä kasvatellut. Ei ole ollut huolenhäivää. Taidanpa lähteä lounaalle ja pilkkoa aamulla löytämäni kurkun lisäkkeeksi:-) Onni on pieniä asioita!
Helppoahan kurkun kasvatus onkin. Jostain syystä joskus helpompaa kuin joskus toiste
Onni on tosiaan pienissä asioissa, aamulla käy noukkimassa evään mukaansa suoraan kasvustosta. Ei paljon paremmaksi siitä enää mene
Olen myös eka vuotta kasvattanut Babyä, mutta kasvipalstalla ja ollut erittäin tyytyväinen makuun ja satoon, josta sukukin on saanut nauttia viikottain (3 tainta)
lämpötilalla ja sen vaihtelulla sillä tavoin, että kun on viileää, arvelee, ettei kastella tarvitse kovin paljon. sitten kun lämpenee, muistaa että kuivuuhan se. - kurkku tarvitsee runsaan ja tasaisen kosteuden.
minä luotin vahvaan yökasteeseen, joka nurmikolla pysyi puoleen iltapäivään ja tänään kotiin tuomissani kurkuissa on kaksi tasaisen päärynänmuotoista yksilöä… perjantaina taas kannoin juurilleen vettä.
Kurkut kukkii ja lehdetkasvaa, mutta kurkunraakileet eivät kasva,
Mulla taas lehdet on jo ihan keltaisia ja näivettyneen näkösiä mutta kurkkua vain pukkaa
Täälläkin jo tosi huonossa hapessa, onneksi;)
Täällä myös kasvihuonekurkun lehdet alkavat kellastua mutta kurkkua tekevät vielä ihan kiitettävällä vauhdilla avomaankurkkuja poimin vielä viime viikonloppuna ämpärillisen ja nyt on nekin vihdoin viimein säilötty. Nyt en kyllä säilö yhtään ainoata kurkkua enää tänä vuonna
sen verran paljon niitä on tänä kesänä tullut että nyt on kiintiö täynnä.
Ostin jo myrkkyäkin, mutten taida jaksaa enää punkkien kanssa taistella. Siivoan vaan ne huonot lehdet pois ja jos ei sitten enää jää yhtään jäljelle niin ei sitten. Vai kannattaisiko se pidemmän päälle ensi vuotta ajatellen, miten ne tuholaiset talvehtii? Näköjään kuitenkin muutaman lehden voimin saa kuitenkin kurkkuja vielä tehtyä.
kaiken kaikkiaan on mulla kyllä ollut tänä vuonna ennätyshuono kurkkuvuosi: ensin söi ehkä hiiri taimet, ja toisetkin taimet ja nämä viimeiset eivät muuten vaan ole koskaan riehaantuneet kasvamaan ja nyt punkit vie loputkin Kaupasta on saanut ostaa välillä kurkkuja.
Olen poltellut rikkiä muovihuoneessa aina joskus pahan punkkikesän jälkeen. Ainakin luulen sen vähän auttavan, liekö sitten vaan luja usko
Olisko kenelläkään kasvihuonekurkun säilöntäohjetta vai käykö sama kuin avomaankurkulle ?
Sama käy.
Kiitos !
sanon niin kuin satu-71 nyt en kyllä säilö yhtään ainoata kurkkua enää tänä vuonna - yli kolme litraa heidi-kurkkuja odottaa jäähtymistään päästäkseen entisten kaveriksi jääppiin.
hassua mutta minulla on avomaalla kasvava kasvihuonekurkku vielä ihan freesin oloinen. jos ei tämän kylmemmiksi ilmat muutu, taidan saada siitä vielä satoakin. onneksi vaan sen verran vähän, että ehdin syödä pois saman tien…
Just kävin poimimassa 5,5 kg avomaankurkkua.Tässä mietin jaksanko enää laittaa kurkkua vai lahjoitanko jonku iloksi Alkaa olla kiintiöt täys…Aivan mahoton kurkkukesä,kasvarissa vielä tulossa reilusti.Juhannuksesta asti oman kurkun varassa.