Nyt on kaksi ensimmäistä kurkkua itänyt ja kasvamassa Viime vuoden kokeilusta ilahtuneena, laitoin taas partenokarppisen kurkun jo tässä vaiheessa sisälle kasvamaan, niin on jo toukokuussa kurkkuja valmiina
Tänä vuonna vaan tuplasin taimien määrän ja laitoin kaksi kappaletta. Ja päätin kasvattaa niitä keppien ympärille keräksi, etteivät tuki koko ikkunaa
Mihin sä saat ne sisällä mahtumaan? :o
Jos ja kun kurkut joutuu laittamaan kasvihuoneeseen tomaattien seuraksi, niin kumpi on sitte soveliaampi lajike?
Viime vuonna mulla oli tukinaru joka tuli purkista verhotangon toiseen sivuun ja siitä löyhälti taas tangon toiseen päähän. Siinä sitten niitä aina sitä narua pitkin ohjailin puolelta toiselle. Mut tänä vuonna teen niinkuin äiti teki viime vuonna, että laitan neljä keppiä ruukun kulmiin ja siihen kierrän naruja joita pitkin ohjailen sen varren kasvamaan spiraalina. Vie sillee paljon vähemmän tilaa, mutta silti teki ihan yhtä hyvin kurkkuja Juhannukseen mennessä viime vuonna oli jo tämä yksi kurkku niin hyvässä kasvussa, että kun ulkoa tuli kans jo pari pötkylää, niin tästä joutui ruveta laittamaan satoa jakoon. Meillä sai juhannusvieraat nimittäin kurkkuja kotiinviemisiksi kun ei enää ehtinnyt itse syödä niitä tarpeeksi nopsaa
Mä meinasin laittaa kasvihuoneeseen tänä vuonna partenokarppisia kurkkuja, koska viime vuonna juurikin tomaattien kanssa majailleet normikurkut antoivat aika huonon sadon.
Kasvihuoneeseen partenokarppisia, koska sinne ei eksy niin paljoa pölyttäjiä.
Kaisaliisalle Kiitos!
Heippa! Täällä uusi kurkku-intoilija jolla tänä vuonna ensimmäistä kertaa ihan oma kasvihuone ja pelto! Tosin kasvihuone on vielä rakentamatta
Eilen meni multiin kasvihuonekurkun siemenet, avomaalle ajattelin ihan suorakylvönä laittaa. On tullut hommattua sen verran paljon esikasvatusta vaativaa herkkua että kaikki jotka voi niin laitan kyllä suoraan avomaalle…
Aiempina vuosina minulla on ollut pienenpienellä pihalla laareissa avomaakurkkua ja hyvin tuli satoa!
Tuli myös tilattua pesusienikurkkua, josta jo muutaman olen laittanut multiin ja taimettuneetkin jo, vaikka taitaa olla niille vähän aikaista, ei vaan malttanut odottaa!
Ei tarvitsisi kurkkuja vielä kylvää. Huhtikuun lopussa-toukokuun alussa vasta.
Minulla ihan kasvihuonekurkun siemenpussin ohjeissa esikasvatus maaliskuussa (1.3. on jo maaliskuu!) lajikkeena Arola
. Toisen kylvön teen sitten kuun lopulla, katsotaan miten käy
Tiedän että vähän ajoissa taas, mutta onneksi on ikkunoita ja vierashuone jossa kaikkia niitä jättiläistaimia säilyttää sitten keväämmällä
Ja pesusienikurkusta olen niin monilta kuullut että olisi kannattanut aiemmin laittaa itämään että satoa ehtisi tehdä, kokeilen nyt muutaman taimen näin aikaisin (niissä siis jo ekat oikeat lehdet tulossa) ja muutaman sitten “oikeaan” aikaan.
Ne siemenpussin ohjeet on tehty esim. brittejä varten (jos siemenfirma briteistä), eikä niitä usein ole “suomennettu” muuta kuin kieliasullisesti. Sä olet pulassa niiden kurkkujen kanssa, ne on jo parin-kolmen viikon päästä semmosia puskia. Kurkun juuret ei myöskään tykkää häiriöistä, joten on paras heti alkuunsa laittaa tarpeeksi isoon ruukkuun. Mutta onnea matkaan
Hyötykasviyhdistykseltä siemenet ja ohjeet
Onneksi tiesinkin kurkun suuttuvat siirtelystä, isossa "saavissa" ovat, ei periaatteessa tarvitse muuta kuin siirtää ruukku kasvariin jos niikseen tulee
Ja juu, ihan liian aikaisessa ollaan, tulen tänne sitten kiroamaan kun joudun niitä mun puskia siirtelemään
JenniJ.J, et ole ainoa, joka kevään edetessä manaa liian aikaisin tehtyjä kylvöjä Aika monella kylvösormet syyhysivät turhan aikaisin.
pahanilmanlintu taas ihmettelee ja varottelee. - jos sormia syyhyy ja kaipaa multaa kynsien alle jo alkuvuoden pimeänä aikana kun siementen lepokin on edelleen voimassa, niin käyttäkää niihin terapiakylvöihinne edes markettien halpasiemeniä, ei siemenketjujen arvokkaita harvinaisuuksia. - vaikka ne eivät rahallisesti olekaan kalliita mutta työtä ja huolenpitoa ja "rakkautta" niissä on sitäkin enemmän. kalliilla ostettua biodynaamista siementä en minä vanha saituri myöskään käyttäisi harjotteluun…
Noo, mä tulen sitten tasapainottamaan tätä keskustelua rohkaisun sanoilla Mä olen muutamana vuotena kylvänyt kurkkuja maaliskuulla ja hyvin ovat onnistuneet. Samoin olivat hyötykasviyhdistyksen siemeniä. Juhannukseksi voi saada omia kurkkuja, jos saa taimet ehjänä kasvihuoneeseen. Viimeksi kylvin asialliseen aikaan ja sain odottaa turhan kauan, joten aion nytkin kylvää heti huhtikuun alussa.
Laitan maitopurkkiin ja sellaiseen paikkaan, että mahtuvat kiipeämään tai roikkumaan. Ne tulevat olemaan yli metrisiä siinä vaiheessa, kun voi suunnitella lämmittämättömään kasvariin viemistä. Jos ne roikkuvat, niissä on sitten lehdet väärinpäin, kun pitää tukea ne ylös, eli todella varovainen saa olla siinä vaiheessa, etteivät katkea. Maitopurkin olen asettanut istutuspaikalle makuulle, repinyt paperit pois, enkä ole koskenut paakkuun enempää, vaan siihen peittänyt sen mullalla.
Riskipeliä, mutta voi kannattaa erinomiasesti
Tästäpä nyt innostuin. Täytyyhän mun kokeilla kurkkujen varhaiskylvöä! Vaikka kolme tainta aikaisin ja loput kolme tavalliseen aikaani. Kiitos innoituksesta Kreeta-Eulaalia!! Yleensä olen kasvarissa kasvattamani avomaankurkut kylvänyt vapun aikaan. Mitenkähän sitten pärjään niiden liekojen kanssa ? Tomaattien kanssa olen tullut siihen tulokseen, että niitä ei kannata helmikuulla kylvää, mutta vaikka kurkut kylväisi kuukautta aikaisemmin huhtikuun alkupuolella, niin ei niitä niin kauaa tarvitse esikasvatuksessa sietää kuin tomskuja. Täytyy kokeilla. Kepittää ne täytyy kyllä.
Rakkautta ja huolenpitoa mulla saa kyllä ihan kaikki siemenet, niin harvinaiset kuin ne ihan tavallisetkin
Avomaakurkuissa olen harjoitellut sen verran että omat siemenet ollut jo kahtena kesäsä, nyt kun ekaa kertaa tuo kasvihuonekurkku (ja kallis biodynaaminen siemen) niin harjoittelen noitten ohjeitten mukaan, eli esikasvatus maaliskuussa
Äitini aina sanoo että on harjoittelija viljelyhommissa (koko aikuisikä hänellä ollut peltoa), koskaan ei voi ajatella että kun tekee samoin kuin edellisenä vuonna onnistuisi samalla lailla, jokainen vuosi erilainen.
Ihanaa että muillakin multaa jo kynsien alla, virheistä sitten voi oppia
mä oottelen vappua!
juu, odotellaan:-) eikä kysytä miten nuo kiireisemmät hoitelevat pitkien roikkojensa karaisun…
keväästä muuten riippuu, josko odottelisi siihen asti että kylvää taas suoraan lämmitettyyn maahan. parhaimmat taimet saa sillä konstilla.
Oletko siis nuo kasvihuonekurkutkin laittanut itämään vasta kasvihuoneeseen? Mihin aikaan niistä tulee sitten satoa? Niitä en siis ennen kasvattanut itse
Karaisun ajattelin niille pitkille roikoille tehdä niin että kannan ne päivällä ulos ja yöksi sisään. Eikös se sillä lailla kaikille tehdä?