Kurkku, Cucumis sativus

Mulla on vain avomaankurkkuja ja nekin siis kasvatan kasvihuoneessa. En ole niitä sen kummemmin koskaan karaissut, muuta kuin vienyt ensin jossain vaiheessa sisältä lasitetulle parvekkeelle kasvamaan ja sitten sieltä istuttanut kasvariin. Ihan samalla viisiin ajattelin kokeilla nyt sitten pitkien roikkojen kanssa. Täytyyhän sitä nyt aina jotakin kokeillakin. Jos kaikki tekis kaiken niin kuin aina ennen, niin …voihan tietysti ihan pieleenkin mennä.

no kun minä kasvatan kasvihuonekurkutkin avomaalla. eihän niistä satoa aikasin saa mutta syksyllä sitten kurkkuja tulee pidempään = pakkasiin asti. jos on ns vähäluminen kesä, ei satoa saa ollenkaan. joskus kun on ollut vanhaa siementä, olen kylvänyt vappuviikolla yhden tai kaksi itävyyden tarkistamiseksi. jos taimi on tullakseen, toki sen istutan ja sitten kylvänyt viereen lisää. siitä opinkin, että suorakylvö on ihan käypänen; äkkiä ottaa istutetun kaverinsa kasvussa kiinni.

ihan oikea karaisusysteemi sinulla on:_)

tuomipihlaja, olet oikeassa, että uuttakin pitää kokeilla mutta näin vanha ja laiska ottaa kokeiluun vain konstit, jotka vähentävät työtä.

Olen yrittänyt pari kertaa   kasvattaa kasvihuonekurkkua    aikaisemmin sisällä pelkällä luonnonvalolla, mutta en  onnistunut. En muutenkaan  ole onnistunut kasvihuonekurkkujen kanssa.

Viime keväänä  kokeilin  Zozulja  F1 (  TCXA-77,  Aelita ) salattikurkkua  pituus, 14-24cm. Siitä mainitaan että voi kasvattaa ikkunalaudalla.  Ihan hyvin viihtyi ja  kokeilen  tänä vuonna uudestaan.  En  osaa sanoa että  tuliko kurkkua paljon aiemmin , mutta kasvi   sinänsä  viihtyi hyvin.

Siihen ruukkun laitoin  leveät  muovisuikaleet  ristiin pohjalle ja muovin   päät  näkyville,  niin että sen  juripaakun sai  vetämällä  sitten   pois  siitä  ruukusta. ( monimutkaista selittää,  mutta  ideana  saada  juuripaakku ruukusta  ehjänä pois,   ja  niin ettei kurkku  katkea )

Tänäkin vuonna  kokeilen  uudestaan ja ehkä jo maaliskuun loppupuolella.  Nyt on siemenenä  Zozulja F1 ( Gavrish) ,  pitäisi olla sama  lajike , pakkaja vain eri. Toivon mukaan  näin.

:slight_smile: Minulla tosiaan ensimmäistä kesää kasvihuone ja pelto, joten hirmuisella innolla säntäillään kaikkiin suuntiin kaiken kanssa!

Kasvihuoneeseen tarkoitettua tomaattia (gardeners delight) olen pihalla laarissa kasvattanut, ja hyvin satoa tullut! Eli ohjeita kannattaa välillä kyseenalaistaa :wink: Katsotaan jos taimia “jää yli” kasvihuoneesta tuon kurkun kanssa, kokeillaan sitten pihalla sitäkin!

Mikä olisi kaikkein aikaisin/nopeakasvuisin kurkku?

Ania, hakusanalla early cucumber löytyi mm. tällainen sivu Cucumber varieties
Siinä on kurkkulajikkeiden mukana heti alussa se päivämäärä joka on joko kylvöstä satoon ta itämisestä satoon (en ole ikinä oppinut että mitä se xxdays tarkalleen ottaen kertoo).

En tarkemin tuohon tutustunut, eli en tiedä onko siellä avomaakurkkuja pelkästään vaiko myös kasvihuonekurkkuja. Mutta avomaakurkkujahan voi kasvattaa myös kasvarissa.

Muoks, Aika nopeita kypsyjiä tuntuu tuossa olevan. Vertaan tänään ostamaani Delikatess-lajikkeeseen jonka aika on 104 days.

Voidaanko vääntää nyt ihan rautalangasta, kun mulla on luetun ymmärtäminen varmasti hieman hakusessa noiden siemenpussien ohjeistusten kanssa - kun jossain välissä kylvän Baby F1 -lajiketta, joka sopii ruukkuun, niin pitääkö se jotenkin tukea tai ripustella vai minkä kokoinen siitä oikein tulee? En ole minkäänlaista kurkkua koskaan kokeillut kasvattaa enkä oikein tiedä, miltä ne muutkaan lajikkeet yleensä isoina näyttävät…

Mie kylvin kasvihuonekurkut viimevuonna 24.4, kasvariin ne pääsi 8.5 (harsolla vielä suojasin jonkun aikaa) ja ensimmäiset kurkut, Picolinot syötiin 17.6. Kyllä maistui :slight_smile:

Viime kesä oli kyllä kaikin puolin suotuisa kasvatukseen…

Rautaisella kahden kesän kurkkukokemuksella tiedän kertoa, että Baby F1 on munkin lempparikurkku. Viime kesäksi kylvin sen 17.4. ja ekat kurkut meillä syötiin kesäkuun 20. päivä. Ne olivat ihanan rapsakoita, ja aika varhaisiakin - mielestäni. (?)

Ehkä metrin mittaisen rennon varren se kasvattaa. Ja sitoa se siis täytyy. Itse olen kieputtanut varren ympäri pehmeää matonkudetta, ja sitonut sillä kiinni kasvarin kattoon. (ihan niinkuin tomaatitkin)

Erätaru, uskallan sanoa, vaikka en juuri tuota lajiketta tunnekaan, että se kasvaa jonkinkokoiseksi köynnökseksi. Eli sen voi laittaa kasvamaan naruja pitkin tai muuten ripustella - tai sen voi antaa lonkeroida maata pitkin. S. 127 tässä ketjussa kerrotaan Baby F1 -viidakosta :slight_smile:

Jahas, ja nyt mun siis täytyy ryhtyä metsästämään Picolinon siemeniä…

:))

Kiitos Klaara ja Kaisaliisa. Nyt sitten pitääkin alkaa tarkemmin pohdiskelemaan, mihin sen saisi sijoitettua sitten isompana. Olin ostovaiheessa ajatellut, että ruukkuun sopivana ei vaatisi sen kummempia tukitoimenpiteitä, mutta tätä ketjua lukiessa vähän valjennut tarkemmin, minkä mallisesta kasvista onkaan kysymys… :wink:

Taannoin juuri katoin, että mulla vielä jäljellä 2 siementä…
oikeesti hyvänmakuinen…

Picolino on erittäin hyvänmakuinen ja nopsa.Myös Passandra on lyhyt ja nopeakasvuinen ja myös maukas.Minä kylvin viime kesänä kurkut 13.4 ja ensimmäinen piccolino syötiin23.6.

Mulla on ollut parina vuonna Passandraa kasvamassa ja tykkään siitä kovasti.

Erätaru, täällä on jonkinlainen kuva Baby F1 -kurkusta: http://www.bobby-seeds.com/Baby-F1-Mini-Salatgurke::2113.html?products_id=2113&language=en

Naruja pitkin näyttäisi tässä menevän niinkuin Kaisaliisa arveli.

Mulla oli viime vuonna (ja on tänäkin vuonna) juurikin tuo Baby F1 sisällä kasvamassa. Johtuen aikaisesta kylvöstä 24.2, kesti ensimmäiseen kurkkuun jonkin aikaa. Tarkistin juuri papruistani, että eka syötiin 16.5. Sen jälkeen niitä sitten alkoi tullakkin hurjaa vauhtia :smiley: Noin sisätiloissa kasvatettuna kasvi tuli aika isoksi, ikkunan pieltä ensin ylös ja sitten pari kertaa ikkunan mitalta edestakaisin, eli noin 2 metriseksi. Mutta lajike sopi todella hyvin sisällä ruukussa kasvatettavaksi ja tuotti paljon hyvänmakuisia kurkkuja.

Okei… taidankin kylvää sen sitten sen verran myöhään, että se ei ulos muuttaessaan olisi vielä kauhean pitkä. Kaksimetristä naruja pitkin kasvavaa kurkkua ei varmaan ihan helposti siirrelläkään :wink:

Minulla taitaa noiden hyötykasviyhdistyksen ohjeiden mukaan kylvetyt kurkut olla sitten niitä parimetrisiä kun pääsevät vihdoin oikeaan kotiinsa!

Mutta onneksi siihen on henkisesti varauduttu, uusintakylvöä suunnittelen vapun aikaan, sillä kurkkua ei voi koskaan olla liikaa!! Meillä kuluu sen verran hirmuiset määrät kurkkua, että kohta tulisi halvemmaksi talviasuttavan kasvihuoneen rakennus..... 

Ja ompa nämä hurjia kiipeilijöitä! Siirsin ne roikkumaan korkemmalle hyllylle ja päivässä ovat nostaneet itsensä ylös! Mahtavaa! (mistäänhän ei siis huomaa että ekaa kertaa kasvihuonekurkkua kasvattamaan pääsen ja hieman innoissaan..)

Kannattaa ostaa partenokarppisten siemeniä, niin ei tartte huolehtia pölytyksestä.