Kurkku, Cucumis sativus

kyllä pussinkyljessä on mainittu partenokarppisuus. - lajikkeita ovat esim wilma, parka, profi. noita olen itse kasvattanut ja niiden siemeniä on saatavilla aivan yleisesti nykyisin markettienkin siementelineistä…

Mai-leen mainitsemia lajikkeita minäkin olen kasvattanut, ja ovat kasvaneet hyvin ja tuottaneet satoa. Lisäksi mainitsisin vielä Passandra-lajikkeen, joka tekee sileäpintaisia, maukkaita kurkkuja.

Burpless tasty green ja ehkä Saladin F1-siemenet sukeltaa siemenpussista kohta mullan alle, jollei järki voita. Kannattaako koko touhu.

Viime vuonna eka kasvarikurkkukokeilu lasitetulla partsilla oli aika katastrofi, ei kurkun kurkkua, mutta se yksi ainoa taimi olikin kasvusäkissä kesäkurpitsan, pienoiskurpitsan ja avomaankurkun kanssa. Lisäksi avomaankurkku kuristi viikkokausia kasvarikurkun taimea ja naamioi tämän rikoksen kasvattamalla varkaan hämäykseksi. Teoriassahan lasitetun partsin pitäisi olla kuin kasvihuone, mutta käytäntö on osoittanut toisin. Ehkä partsi on liian kuiva ilmaltaan, tai jotain. Lämmön puutteesta ei ainakaan ongelmia pitäisi tulla.

Nyt, jos nuo siemenet tuolta sukeltelevat mullan alle, niin aion taimet sijoittaa väljemmin, yhteen säkkiin vain nämä kaksi ja yksi avomaankurkku. Kurpitsoita ei tarvii partsilla enää.

Apuva olenko jo ihan myöhässä kasvihuoneesen tulevien kurkkujen kylvön kanssa… olen ihan unohtanut kurkut. Kurkut tulee kasvamaan ruukkuun vesiviljelyyn.

Et oo

Huh …lecasora on ollut jo yön liossa ja tänään kylvän 2 laista kurkkua Padssandra F1 ja Baby F1.

Avomaakurkkuja on useampaakin vaihtoehtoa joista laitan yksi per lajike kokeiluun.

Millä lannoitatte kurkkujanne. Käykö sama lannos kuin tomskuille ja paprikoille… tomaatti mansikka lannos nutrifortelta ?

Floora, lannoitan ite ainakin kurkkuja samalla vaaleanpunaisella kastelulannoitteella kuin tomaatteja ja paprikoita/chilejäkin. Satoa on tullut riittävästi ja se on ollut maukasta. Ei se ainakaan kovin väärin silloin oo ollut :)
Kylvin kasvihuonekurkuksi tänään yhtä lajiketta, Tasty Green F1, pussinpohjat eli 2 siementä laitoin. Avomaalajikkeita kylvin useampia.

Jep otin silmän käteen ja luin purkin kyljestä ohjeita:)

Oli kurkulle omat annostukset ja kaikki merkattu:)

Osaisiko joku kokeneempi konkari kertoa, olenko jo auttamatta myöhässä sitruunakurkkukylvöksen kanssa? Viihtyykö sitruunakurkku samanlaisessa karjanlantalämpöpenkissä kuin avomaankurkut, vai pitääkö sille olla jotakin erityyppistä kasvualustaa ? Lämmöstä ja suojaisesta kasvupaikasta pitävät varmaankin kaikki kurkkukasvit.  Sitruunakurkkusiemenpussin kyljessä suositellaan kylvöajaksi maaliskuuta, mutta avomaankurkut olen kyllä aina kylvänyt vasta toukokuun lopulla ja hyvin ovat ehtineet satoa tuottaa, viljelys hallanaralla paikalla 4. ja 5. vyöhykkeiden rajalla.

Entä risteytyykö tuo sitruunakurkku kuinka herkästi avomaankurkkujen tai köynnösmäisen syömäkelvottoman "piikkikurkun" kanssa ? Olosuhteiden pakosta kun joutuisin niitä melko lähekkäin (max. muutama metri etäisyyttä lajien välillä) viljelemään ja nyt pohdituttaa, tuleeko hedelmistä "sekasikiöitä" ? Viime vuonna tungin laiskuuttani talvikurpitsat ja öljykurpitsat saman ison kompostikasan päälle ja jostakin syystä kaikista kurpitsoista tuli jotenkin omituisia. Öljykurpitsan siemenet eivät esim. maistuneet lainkaan sellaisilta kuin aiemmin ja talvikurpitsatkin jäivät normaalia pienemmiksi. En tiedä, johtuiko tuo ristipölytyksestä, mutta samaa kohtaloa en kurkkupenkeilleni tänä vuonna tahdo.

Baby F1 on ruukkuun sopiva lajike, mutta minkä kokoinen ruukun pitäisi olla? Edes suurinpiirtein?

Otetaan uusi yritys tähän ruukun kokoon liittyen eli minkä kokoisen ruukun kurkku (Baby F1) tarvitsee?

Semmonen isohko amppeli ainakin pitäis riittää, mulla oli semmosessa viime kesänä 2 taimea (tosin eri lajike) ja satoa tuli ihan ok. Tuosta lajikkeesta ei ole omakohtaista kokemusta.

En tiedä mutta arvelisin että jokin väliltä 5-10 litraa olisi hyvä ? Tuskin pienempään kannattaa jos haluaa että sillä on voimia tehdä satoa. Lajike ei ole mulle yhtään tuttu, mutta ihan päättelemällä sanoisin noin. Itse varmaan laittaisin ämpärin kokoiseen eli sinne 10 litraiseen.

Nuun kanssa samoilla linjoilla, en laittaisi pienempään. 
Mulla kasvoi viime kesänä plantaasilla maahan istutettuna noita pari ja vaikka joka päivä kasteli kuumimpaan aikaan paljon enemmän kuin ruukkuun voi vettä laittaa niin välillä kärsivät kuivuudesta..

Eilen illalla istutin kasvihuonekurkut laastipaljuihin kasvihuoneeseen. Ne on kyllä kylvettykin kasvihuoneessa, mutta ovat tähän asti kasvaneet pienissä taimipurkeissa. Lajeina minulla on Louisa, Passandra ja Jurassic. Kaikkia on kasvamassa kolme tainta, eli kurkkuja pitäisi tulla riittävästi, jos kaikki kasvavat toivotulla tavalla.

Täällä myös Passandrat ja Louisat pääsevät kasvariin viikonlopun aikana, pari taimea molempia :slight_smile:

Taidan mennä myös iskemään kurkut kasvohuoneeseen. Ovat niin pienissä purkeissa, että kastelu on työlästä.

Ehkä kuitenkin kasvihuoneeseen eikä kasvohuoneeseen :slight_smile:

voishan se olla kasvohuonekkin

Mun tämän vuoden ensimmäiset kurkut (Picolina F1) kasvihuoneesta - oli hyvää!

kuva