Kurkku, Cucumis sativus

kuvaMun Piccolinot tämän kokoiset,kylvetty 5.4.Ei ihan vielä pääse maistelemaan.

Sain puutarhayhdistyksen taimienvaihdosta kurkuntaimia, nyt sitten ensi kertaa kurkkuakin kokeilemaan! Niitä vain on yhdessä ruukussa aina 3-5 kpl samassa, ihan kiinni toisissaan kasvamassa. Pitäisikö ne erotella kukin omaan ruukkuun vai voivatko ne kasvaa noin? Pelottaa saakohan niitä vahingoittamatta erilleen…

Aasialaiseksi kurkuksi esiteltiin, mitä kokemuksia teillä on siitä? Onko hyvää, onko helppo, ja ennen kaikkea, pärjääkö hyvin ulkona? Ruukkuun aurinkoiselle kuistille olisi tarkoitus laittaa.

En osaa sanoa,  että  pystyykö  kurkun taimia erottelemaan toisistaan, kun ohje taitaa olla  että kylvetään   erikseen. 

Aasialainen kurkku ! olisiko joku   chinese snake tai   jotain... salaatikurkku     jos niin ei ihan  huono, kun ei päästä isoksi. Käyriä kurkkuja  vastoin  EU  ohjeistuksia. Parvekkeella ehkä.   Kasvihuoneessa  ainakin leviää  holtittomasti.

Vois olla just tuo LL:nkin miettimä kiinalainen kurkku. Laita googleen hakusanaksi chinese slangen, tulee paljon hyviä linkkejä. Se on avomaa-lajike mutta ei se meinaa sitä etteikö sitä vois isossa ruukussa kasvattaa. Varmaan täytyy vähän leikkaamalla ohjata sen kasvua jos ei saa vapaasti mennä viipottaa maata pitkin ? Yhteen ruukkuun ei kyllä kannata istuttaa 3-5 kurkun tainta, jos oikein iso ruukku niin 2 vois mennä. Leikkaa ne muut poikki niin ei tarvitse juuria ronkkia.

Meillä on kurkun taimia (ihan kasvarikurkkua ja yksi avomaa) kasvusäkeissä kasvamassa. Käsittääkseni kasvusäkin tavara on niin jytyä, ettei muita lannoitteita tarvita. No nyt kun pyörin kasvarissa rupesin funtsimaan jo oven avatessa, että kylläpä haisee kanankakka niin maan perusteellisesti täällä. Sankopotut on siirretty jo kasvarin ulkopuolelle, joten ei pitänyt mikään oikein siltä haista. Sitten huomasin, että kasvusäkkiin on taimien juurille ripoteltu paksulti kanankakkaa…niin, että näyttää, että kasvi kasvaa kanankakassa. Yksi kurkku jo kellastuttaa lehteään. Isä ei suostu uskomaan, ettei kasvusäkkiin pitäisi laittaa kanankakkia…on kuulemma joku minua viisaampi kasvattaja hänet siihen kehottanut. Oletan kuitenkin, että se heppu on tarkoittanut, että lisätä sitä kakkaa sitten kasvukauden lopulla, kun kasvusäkki alkaa köyhtymään tms. Meillä oli viimevuonna niin puisevanmakuiset tomaatitkin, että oletan isän lannoitelleen niitäkin kasvusäkkejä. Eli mitäs mieltä on muut kurkunkasvattajat? Tarviiko tähän ihan kärkeen kasvusäkkiin muutamia kourallisia kanankakkaa?

En voi edes harkita B-firman kasvusäkkiä partsikurkuille, kun ne säkit just haisee kanankakalle ja partsikurkut sijaitsee ihan oven vieressä. Tomaateille semmonen säkki kyllä on, mutta se on peränurkassa ja ei niin pöheikön läpi haise.

Ei kyllä tässä vaiheessa tarvii kanankakkaa sinne lisäillä. Ehkä isäsi on toisenlaisiin kasvusäkkeihin tottunut. Esimerkiksi Plantsun kasvusäkistä loppui pöhä aika aikaisessa vaiheessa, mutta sitten aloin vaan laittamaan puutarhan kesää kastelualtaaseen.

Biolanin kasvusäkkejä noi on. Eli kanankakkaa jo omasta takaa. Sitten vielä lisukkeeksi kanankakkaa...hmm. Ja tämä siis aika hiljattain istutetuille taimille (tällä viikolla laitetut). Tuskin ovat vetäneet ihan vielä noita säkkien ravinteita itseensä. Ja kun tutkin lehtiä lisää, alkaa olla kellastumaa ja semmosen valovaurion näköistä laikkua lehdillä aikalailla joka kasvissa.

PikkuPioni,ei tarvi lisää kanankakkaa.Olen kasvattanu jo monena vuotena Biolanin kasvusäkissä ja hyvin on jyty riittänyt.Syksyllä on vielä paljon palamatonta lantaa kun levitetään kasvimaalle.

Henkilö, kurkun juuristo on arka joten en menisi ronkkimaan. Iso ruukku ja tarvittaessa leikkaa ylimääräiset taimet pois,

Idätysongelmia oli aluksi, mutta nyt näyttää tältä

Tänään on kerätty ensimmäinen kurkku 

Okei, nyt tarvitaan apua teiltä kokeneemmilta… Minulla on vielä neljä taimea pikkupurkeissa, joista en ollut varma aiemmin että selviävätkö he. Selvisivät ja kasvavat ny kohinalla. Näistä on kolme koristekurpitsoita ja yksi kasvihuonekurkku. Vain yhdessä tarra jossa kerrotaan että koristekurppa. Mutta nämä on kaikki IHAN SAMAN NÄKÖISIÄ!! Kaikilla samanlaiset ja kokoiset lehdet ja samat raapivankarvaiset varret!!! Täytyykö nyt odottaa ekoja kukkia vai miten löydän sen yhden kurkun???

Ja ps. Eka kasvihuonekurkku syötiin maanantaina! Oli ehkä paras kurkku mitä ikinä olen syönyt :slight_smile:

Odottele vain niitä kukkia JenniJ…

Pelkäsinkin että tämä on vastaus… Ei auta, ensi vuonna tarkemmin nimilappujen kanssa! :wink:

kuvaTässä ensimmäinen kasvihuonekurkku,Piccolino.Olipa juukelin hyvää.

Piccolino on ihan paras kaikista kurkuista :slight_smile:

Mikähän mättää 30.4 kylvetty tasty greenin taimi tekee ihan hirveästi kukkia. Mutta kaikki kukat on sellaisia että niissä ei ole kurkkua, eli ne on niitä poikakukkia kaikki…Ovat kasvihuoneessa, jossa pakkasvahti ollut nyt näinä kylminä öinä. Olen ollut siinä uskossa että tänä lajike on partenokarppinen, oleko oikeassa? En ole ennen tätä lajia kasvattanut…viime vuonna lajina oli Bella joka teki ihan kohtuullisen sadon ja samalla lailla olen lannoittanut ja hoitanut tätä kuin tuota bellaa viime kesänä. Menikö tämän kesän lajikevalinta pieleen?

Mulla myös yksi Tasty Green,mutta vain ihan ensimmäiset kukat oli poikia.Nypin ne pois ja nyt tulee tyttökukkia.Tosin joukossa siellä täällä poikia,enemmistö kuitenkin tyttökukkia.Mulle myös pettymys tämä lajike.

Partenokarppisiin tulee poikakukkia stressitilanteissa. Kotikasvihuoneissa “stressille” (väärä kosteus, lämpö, valo) ei voi mitään. Mutta kesän mittaan stressi hellittää ja tulee oikeita kukkia :slight_smile: