toivotaan että niitä tyttökukkiakin ilmestyy ajan kanssa ja jossain vaiheessa saa syödä omia kurkkuja. Tuon tasty greenin lisäksi mulla on 1 beth alphan taimi. yhteensä 5 kurkun tainta. Laittakaapa tässä kesän aikana viestiä mitä lajikkeita olette kasvattaneet ja miten on tullut satoa, niin voi sitten muutkin miettiä sen pohjalta ensi kesän lajikkeita!
Piccolino,Passandra Hokus mulla jo useana vuonna ja satoa on tullut valtavat määrät.Tänä vuonna onnistui ekaa kertaa Bella F1,saa nähä minkälainen.
Monta taimea (ja mitä) on teillä ollut aiempina kesinä, niin että on riittänyt jokapäiväiseen käyttöön kurkkua? Meillä kulutetaan kurkkua ihan hirmuiset määrät normaalistikin, luulen että tuoretta tulee menemään vielä enemmän… Kasvihuoneessa nyt 4isoa taimea jotka jo paisuttavat kurkkuja, ja 2pientä joilla vielä matkaa kukkiinkaan asti… Avomaalla 5 taimea suorakylvöstä tullut (ja selvinnyt naapurin koiran vierailusta…). Kolme siementä laitoin vielä maahan, mutta nyt pähkäilen että pitäisikö hakea vielä pari taimea…? En osaa jotenkin hahmottaa satomääriä yhtään!
Pellolla olisi vielä tilaa
Elä hyvä ihminen itseäsi kurkkuihin hukuta :D Meillä kuudelle hengelle riittää kahden tai kolmen Telegraph importin sato, tänä vuonna on jotain muuta peruskurkkua. Koko kesän on yleensä saanut vähintään kurkun per päivä. Tai sitten ämpärillisen. Jos paha punkkiongelma iskee, ei saa vähään aikaan ehkä olenkaan satoa. Yksi kurkku vie kasvarista julmetusti tilaa, joten mun ei kannata haaskata sille tilaa tomaateilta.
Kiitos Kreeta, tämä valottaa tilannetta hyvin!!
Meillä kolme ihmistä kuluttaa 1-3kurkkua päivässä…
Aiempina vuosina ollut pelkkää avomaakurkkua 3-4, ei ole riittäneet mihinkään! Kasvihuonekurkkua nyt ekaa kertaa, eli en osaa sen laajuutta tahi satoa ajatella yhtään, mutta toiveissa olisi ettei kesän aikana kurkkua ostaa tarvitsisi… Meillä tuskin kurkkua liikaa helposti tulee
Meillä perheessä minä ainut joka tomaattia raakana syö, tomaatteja ennen ollut 3-4 taimea (ulkona) ja riittäneet minun tarpeisiini hyvin, nyt kasvihuoneessa 12, Eli niille ei ainakaan lisää tilaa tarvitse
Ja tuholaisia ajatellen olenkin jakanut kolmeen paikkaan kurkut, (kasvihuone ja kauimmaisissa päissä peltoa), että jos yhteen alueeseen iskee niin ehkä toiset säilyvät!
Meidän neljän hengen perheessä kurkkua syödään kanssa usein niin että otetaan päästä kiinni ja rouskutetaan, ja lisäksi sivistyneempi salaatti- ja muu käyttö. Neljä Telegraph Improvedia on riittänyt tähän tarpeeseen hyvin, välillä on päässyt kertymäänkin. Lisäksi on ollut kasvamassa avomaankurkkuja, joita osin on säilötty, osin niitäkin syöty tuoreena. Nyt on jo saatu kasvarista kolme kurkkua, mutta vähän hirvittää nämä säät. Jos tällaisena hyytävänä jatkuu, niin ei kurkut varmasti parastaan anna.
Meillä on 8-9 henkeä syömässä päivittäin ja kurkkuja menee hirmuiset määrät. Täällä on kaksi Louisaa ja kaksi Passandraa kasvamassa kasvihuoneessa. Uskon että niillä pärjätään hyvin syksyyn asti eikä kurkkuja tarvi kaupasta kantaa kotiin. Avomaankurkkuja on myös joka vuosi kasvamassa paljon. Tänä vuonna laitoin 40 avomaankurkun taimea kasvamaan ja jos sää pysyy edes jonkinlaisena niin toivon että saataisiin hyvä tai edes kohtalainen kurkkusato. Säilön paljon chili- ja valkosipulikurkkuja talveksi ja osa avomaankurkuista syödään hölskytyskurkkuina kesän aikana.
40 ?!? Huh !
Sanos muuta Nuu Huh sanoin minäkin kun niitä istutin ja kun muistissa on vielä viime syksyinen säilöntärumba niin hiukan hirvittää että kohta se taas alkaa
Mutta ei kai kaikki 40 taimea kuitenkaan selviä ja loppujen lopuksi ehkä vain puolet alkaa tekemään satoa. Näin kävi viime vuonnakin. Ollaan koko syksy, talvi ja kevät selvitty omilla etikkakurkuilla, viime viikolla avattiin viimeinen purkki
Mulla on 5 kurkun tainta 4 tasty greeniä ja 1 beth alpha. Yhtään kurkkua en oo vielä saanut ja tuo tasty green tekee vaan niitä poika kukkia, jotka pitää poistaa. Johtuu varmaan siitä että on ollut niin kauheen kylmä! Nytkin aamulla oli lunta maassa :( Toivottavasti lämpenee ja sais ees muutaman oman kurkun tällekin kesälle! Viime vuonna mulla oli 4 tainta Bella F1 lajiketta ja heinäkuusta lokakuulle syötiin omia kurkkuja ja olivat kyllä tosi hyviä! Niin ja syömässä meillä oli 4-6 henkee ja muutamalle sukulaiselle annettiin aina sitä mukaa kuin kypsyi!
Miksi kurkun alut kellastuu kukinnan jälkeen? Joka vuosi niin käy. Ensin tulee 5-7 kurkkua jonka jälkeen uudet alut kellastuu ja kuolee. Lannoitetta lisänny aina kastelulannoitteen muodossa mutta se ei oo auttanu. Futura laji ja 10 litran sanko. Lisäsin juurelle nyt 5dl kanankakkaa jos sais taas voimaa kasvattaa uusia. Voiko nuo 5kpl syödä kaiken voiman mullasta jota oli toiset 5dl kanankakkaa istutusvaiheessa?
Purnukka, mulla on sellainen käsitys että kurkku jaksaa kasvattaa vain tietyn määrän hedelmiä kerrallaan. Niitä kurkkuja täytyy kerätä ahkerasti pois, jotta uusia taas tulee. Jos siinä kasvaa vaikka tuollainen 5-7 kurkkua samanaikaisesti niin niitä kannattaa kerätä pois eri aikoihin eikä antaa kaikkien kasvaa siinä kasvissa pitkään.
Kurkun siemenpusseissakin sanotaan että mitä ahkerammin kerää satoa, sitä ahkerammin kasvi tekee uusia kurkkuja.
Minusta ei tarvita kuin vähäinen veden puute ja kylmää, kun alut kuivettuu. Mulla on yleensä aina kurkuissa alut ennen kuin vien taimet kasvariin, eivätkä ne koskaan ole siirrosta selvinneet. TIetysti silloin on alkuja taimen kokoon ja lehtimäärään nähdenkin liikaa. Lannoitettta kurkut eivät minusta tarvitse erityisen paljoa.
Taas Bella F1 taimi kuolee kasvarissa.Saa olla viimenen kerta ku yritän kasvattaa mokomaa.En vaan onnistu Bellojen kans,en tiiä miksi.Muut kyllä kasvaa hyvin ja tuottavat satoa.
Nuu kirjoitti:,Kurkun siemenpusseissakin sanotaan että mitä ahkerammin kerää satoa, sitä ahkerammin kasvi tekee uusia kurkkuja., Pätee kait samakaava,kuin, kukkien tarkoitus on saada siemenettyy/lisääntyä, ja sitten kukinta loppuu, mut jos kukkineet kukat nyppii pois, niin kukinta jatkuu edelleen…,(monessalajissa/lajikkeessa)
Amppeliin laitettu Baby F1 - satoa odotettavissa
Mun kasvihuonekurkut (Desana F1) on tällasia
Avomaankurkut kuoli kylmyyteen, kun ei ollu harsoa käytössä. Mutta eiköhän näillä pärjätä :)
Tässä minun kurkut,neljä jo saatu syötäväksi.Tuolla välissä lötköttää Bella F1, vielä yksi hengissä oleva taimi.Piccolino tuottanut kaikki syödyt kurkut.Ja ovat hyvän makuisia.
En muuten Bellasta oo nyppiny kukkia pois ku ei oo ollu ku tyttökukkia
Toivottavasti tuo toinen jää henkiin.
Kurkut ei kasva…mikä ärsyttää suunnattomasti…ongelma taitaa olla tässä koleassa säässä…pituutta ehkä 20 cm…muina vuosina ei ongelmia…