Sama juttu täälläkin, suhvi! pieniä ovat ja ihan täynnä poika kukkia…viime viikollakin täällä oli joka toinen yö pari astetta pakkasta! ja välillä päivälläkin alle 10 astetta lämmintä. siinä varmaa syy siihen miksi kurkut voi huonosti.
Minun ainokaiset avomaalla olleet kurkuntaimeni kuukahtivat, kiitos kelien Nyt ois lavakauluksessa loistopaikat vapaina maissin ja herneen kaverina. Auttakaa nokkelammat, mikä ehtisi vielä? Mieluiten jotain satoa tuottavaa. Kehäkukkaa hurautan, jos en mitään muuta keksi. Tänään etsiskelin kurkuntaimia, mutta eipä tunnu löytyvän - se paras vaihtoehto siis poissa laskuista.
puna, sinuna kylväisin muutamia avomaakurkun siemeniä joka tapauksessa nyt uusiksi. Ehtivät jos ehtivät mutta pitkän tähtäimen ennusteet lupaavat heinäkuusta lähtien tosi lämmintä ja pitkää kesää. Kannattaa kyllä minusta laittaa vielä. Jos sulla on pensasmaisena kasvavan kesäkurpitsan siemeniä niin sekin ehtii varmaan vielä satoa antamaan vaikka vasta nyt kylväisi. Perustan tonkin siihen että lämmintä keliä tulee ja piisaa. Nehän kasvaa ihan silmissä silloin.
Esikasvatat vaan sisällä ja laitat paikoilleen sitten kun on oikeesti jo lämpimät kelit.
Mut onhan niitä hyötykasveja aika monia jotka kylvetään vasta kesä-heinäkuussa. Tuomipihlaja varmaan ainakin tietäis mainita muutamia, mulla ei ole ihan suoralta kädeltä niitä antaa tässä.
Nuu, , ihan huippua, jos sittenkin olisi pientä toivoa kurkunkasvatuksessa!! Heti huomenna ampaisen kurkunsiemenostoksille! Eka kesä, kun kasvatan minkään sortin kurkkuja ja kyllä pänni, kun het män mönkään. Mutta ihan mahtavaa, jos edes vähän oman maan kurkkumaistiaisia ehtisi saada. Kesäkurppaa mulla oli samanlaisessa kasvupaikassa ja samalla suojauksella. Se on hengissä, mutta kurkkureppanoille kävi kehnommin.
nuun arvio kurkun ja kesäkurpitsan ehtimisestä on varmasti oikea - minä kylvän siemenet suoraan.
nauris, kiinankaali, vuonankaali ovat sopivia kylvettäviksi juuri nyt. punajuuresta ehtii hyvin saada semmoisia pieniä jolloin ne ovat tosi herkkua naatteineen päivineen.
Minä laitoin juuri eilen “esikasvatukseen” kasvihuoneeseen muutamat avomaakurkut, jotka sitten siirtelen pellolle jos nuo sinne kylvämät ei lähde tulemaan tai tulee niin kylmää että menehtyvät…
Niin monen taimen menettänyt että itkettää…
Hei kiitos mai-lee!! Mulla on punajuuret itäneet tosi huonosti, ja myönnetään että taisin jonkin verran kitkeä pois itse jonkin aikaa sitten, kun luulin kitkeväni porkkanapenkkiä…
Mutta että vielä ehtii jos laittaa sinne väleihin jeeeee!
Voi jee, kiitos murut. Kuvittelin, että kurkun kanssa ei ole mitään toivoa, jos en löydä valmista taimea. Aamulla muksut kyytiin ja uusi kierros, jospa niitä siemeniä kuitenkin ois, vaikka taimia ei ollutkaan.
Tänään huomattu ensimmäinen kurkun alku tuossa poikakukkia tehtailevassa tasty greenissä! Jospa niitä alkais ilmestyä enemmänkin
Mulla on tasty greenit vielä aikalailla pieniä eikä kukan kukkaa. Mut ehtiihän tässä vielä saada niitä vaikka kyllästymiseen saakka. Toivottavasti
Minulla Tasty Green hyvässä kasvussa.
Karvari… sä oot ilmeisesti esikasvattanut noi kurkut sisällä…siellä perifeeriassa…? Valoa siellä riittää, mutta lämpö on vähissä. Kurkut näyttäs vähän paleltuneen lehdiltään. Mut kasvua on paljon, aiemmallasivulla
David,tottakai sisällä esikasvatettu,täällä periferiassa.Niinku kannattais myös siellä hmm,missä satut olemaankin?????Luulen että nuo vaaleat laikut ovat tulleet siitä kun aina osuu nuo lehdet jalkoihin kun meen kasvihuoneeseen.Joka yö on ollut lämmöt päällä.
kyllä täälläkin jotain osataan....;)
Tykkääkö kurkku kummasta enemmän, liian märästä vai liian kuivasta? Tai siis kummasta kärsii enemmän? Asentelin toissapäivänä kurkuille kastelujärjestelmän ja nyt yksi on ihan nuupallaan. Veden puutteesta ei ainakaan kärsi. Ajattelin jos tiputtaa liikaa vettä niin voiko siitä nuupahtaa, ja jopa kuolla? Pienensin nyt vähä tiputusta.
Kuivassa tulee kitkeriä kurkkuja, jos ei ole karvasvapaa lajike, ja lehdet kellertyvät. Toki liika vesikin on pahasta. Mutta aika juokaleita ne on noin niinkuin yleensä.
Purnukka, pääseekö liika vesi pois kasvatusalustasta? Taimet voivat kyllä kuolla, jos juuret eivät saa happea.
Mä olen kehno kastelija, mutta kurkut ovat viihtyneet tässä hoidossa. Kun kastelen, kastelen kunnolla, mutta sitten saavat kuivahtaa välillä. Mun kurkkuni eivät ole astiassa, vaan penkissä, joten voin hyvin lorottaa sen juurelle melkein kannullisen vettä kastelukerralla, jos on aivan rutikuivaa. Kurkku tekee näköjään valtavat juuret, ehkä se hakee vetensä kasvarin ulkopuolelta, jos en ole häntä riittävästi muistanut :)
Kyllä sangon pohjassa on 5 reikää. Tänään toinenkin kurkku alkoi lepattaa lehtiään. Hmm… Pitää ilmeisesti koittaa ottaa blumat pois käytöstä ja koittaa jatkaa vanhaan malliin eli kerran päivässä kannulla vettä.
Purnukka,mulla kävi samoin Bellan kans.Oli jo yli metrin mittainen kun alkoi lerpattaa lehtiä,luulin että oli liian kuiva ja kastelin lisää(Blumat käytössä)Ei muuttunut kuin lerpatti vaan,nostin pois ja tyvi oli alkanut mädäntymään.Samoin kävi viime kesänä.
Monissa kirjoissa kovasti painotetaan sitä, että kurkku vaatii paljon lämpöä ja paljon vettä, muttei tarkemmin kerrota, mikä on paljon. Kaiken järjen mukaan mulle ei nyt pitäisi tulla kurkkuja juuri mitään, koska kasvarissa ei ole ollut lämmitystä lainkaan, mutta mitä vielä. Siellä on ilmeisesti päivällä kurkun mielestä juuri sopiva, sehän ei kuitenkaan pidä yli +28 lämmöstä, ja yön kylmyys ei sitä ole harmittanut. Muilta vuosilta on sama havainto.