Kurkku, Cucumis sativus

Taitaa olla niin että kurkku ei tykkää tuosta blumatista :slight_smile: Tänään jo kolmas kurkku lerpatti lehtiään. Käänsin blumatin hanat kiinni kurkkujen osalta, nyt toivotaan että ei tullu kovin isoa vaurioo, eikä puolet kurkuista kuollu :frowning:

Mulla kyllä kurkun tuotanto hiipunut kun on ollut päivälläkin tosi kylmää eikä ole ollut aurinkoa.Mulla on joka yö ollut lämmitys kasvarissa ja on pyörinyt kymmenen asteen hujakoilla lämmöt.

Minäkin kasvatin kurkun taimia siemenistä. Kaikki meni ihan ok kunnes vein ne kasvariin. En ole sitä ollenkaan lämmittänyt ja nyt taimet on kuristuneet tyvestä ja kanttuvei. Pistin siemenistä uusia tulemaan sisälle huoneeseen, mutta ne näyttäytyivät pikku taimella ja kuolivat pois. Tomaatti ei ole kasvanut yhtään, muutama kukka siellä yrittää säilyä hengissä. Ulkona on nyt 10 astetta ja ei se ennen ole näin kylmälle tuntunut, hui kauhistus.

Penkissä muuten kukkii varhaiskesän valkovuokkoja.

Mun kurkkuni

Sienestäjä,hyvän näköisiä taimia.

Kurkut kasvarissa noin 30 senttisiä. Vielä saa satoa odottaa.

Mulla kolme nuupahti ja muitten kasvu pysähty kuin seinään, vaikka oli silloin kylmään aikaan lämmitin kasvarissa. Viime vuonna sai syödä jo ensimmäisiä tomaatteja ja kurkkuja tähän aikaan, nyt menee vielä pitkään ja sato voi olla mitä sattuu!

Te kenellä on itsepölyttyviä lajeja kasvihuoneessa, lähteekö ab kaikki kukkivat pullistumaan? Ensi vuotta mietin, tänä ensimmäisenä vuonna syystä jota en enää muista valitsin hyönteispölytteisen lajin. Ahkerasti olen niitä pölytellyt, mutta PALJON suurempi prosentti noista aluista ei lähde kasvamaan, pölyttelyistä huolimatta… Varmasti nämä kylmät ja pimeät ajat vaikuttaneet, mutta jotenkin tuntunut hurjalta se määrä tyttöjä joita joutunut nyppimään pois…

Mitä ongelmia itsepölyttyvissä teillä ollut? Ja sitten tietenkin lajiehdotuksia noihin itsepölyttyviin, vähän aikaisessa mutta kun siemenien keräilyä jo käynnissä, tuli mieleen :slight_smile:

Itsepölyttyvissä ei ole mitään ongelmaa :slight_smile: Ja kurkkuja tulee hyvin. Kunhan olosuhteet ovat kohdallaan, joka kukkaan tulee kurkku. Ainakin tuntuu siltä. (Suosikit: Passandra F1, Parka, Baby F1, Konsa).

Kasvihuoneessa avomaalajike Parka F1 on kyllä ollut nyt ihan ehdoton. Kurkkuja on tullut jo jonkin verran ja nyt kun tänään katsoin niin hirmu määrä alkuja. Luulen ettei mulla ole mitään syytä olla sitä laittamatta jatkossakin myös kasvihuoneeseen (avomaallahan sitä on mulla myös ja hyvin porskuttaa vaikka jäljessä onkin säiden takia). Noita Kaisaliisan mainitsemia muita pitää tutkailla kyllä myös :slight_smile:

Meillä tuosta Arola:sta on syöty 4 kurkkua, nyt kaksi ainakin juuri valmiita, mutta kymmeniä alkuja on jäänyt pölyttymättä, vaikka ahkerasti olenkin autellut… :frowning:

Nuo neljä olivat kyllä parhaita kurkkuja mitä ikinä olen syönyt! Tähän mennessä vain avomaalta syönyt oikeasti tuoreita kurkkuja ja nekin aivan ihania, mutta oli nuo kyllä mielettömiä!

Miten muilla joilla on pölytettäviä lajeja kasvihuoneessa? Vai olenkohan minä ainoa…

kuva

Kurkkunurkka.

Tuosta päätykolmiosta vielä puuttuu laudoitus, siihen tulee myös kiipeilytukia, kunhan ehditään

Hyvin antaa satoa tomaattien seurassa. Siemenestä olen kasvattanut taimet.kuva

Louisa F1 näyttäisi myös olevan satoisa itsepölyttyvä.

kuva

Näistä näyttäisi kasvavan kurkku kaikista aluista. Toisessa laastipaljussa on Jurassic kurkkua ja niissä on ekan kurkun jälkeen kaikki uudet alut näivettyneet pois. Passandra myös puskee kurkkuja, mutta satoisin on kyllä tämä Louisa.

Voi vitsi ja mulla vasta ekat kukat:/

Tänä vuonna laitoin vain 3 sitruunakurkku siementä itämään. Tosin eka meni liian aikaisin vahingossa multaan ja tällä hetkellä se kukkii runsaasti keltaisella kukilla. 2 muuta on vielä matalia ja epäilen etteivät kerkiä tekemään satoa. Ensi vuonna pistämään aikaisin itämään.

Viime vuonna sain hyvin satoa 4 taimilla. Tänä vuonna oli kesäkuu niin kylmä, että kukat ja hyötykasvit kärsi.

Vähän päivityst edelliseen kuvaan,,

kuva

Mun kurkuntaimissa on pieniä valkoisia kärpäsiä, mistä pirusta ne tuli, täytyi olla ostomullassa! Muutama taimi kuoli alkuunsa, varmaan noi ötökät vaurioitti niitä.

Olen suihkuttanut yhtä myrkkyä niihin, mutta ainakin vielä tänä aamuna niitä pörräs siellä!

Eilen ostin tavallista kärpäsmyrkkyä, kun en saa noita kärpäsiä hengiltä. Lehtiä kun heiluttaa niin sellainen valkoinen pilvi lentää lehden alta. Onneksi eivät näy viihtyvän tomaatintaimissa!