Älä vaan ruiskuta tavallista kärpäsmyrkkyä. Kasvi kuolee oitis.
Siulla on punkkeja kasvustossa?
Kuulostaa ansarijauhiaisilta. Tavallisista kärpäsistä kai ei ole kasveille haittaa.
Bella F1,vihdoinkin maistiaiset.Hartaasti odotettu,mutta pettymys mulle.Kuori kyllä hyvin ohut,mutta maku mitäänsanomaton.Ei vedä vertoja Piccolinolle.
Ei ole kasvit moksiskaan vaikka suihkutin kärpäsmyrkyllä ja ötökät ovat melkein kaikki hävinneet. Muutama siellä aamulla vielä leijaili. Jestas mikä kurkku Karvarilla! Sitten kun tuollaisia rupeaa olemaan niin ei voi suihkuttaa mitään myrkkyä, joten toivottavasti pysyvät poissa!
Otin tänään "kurkusta kiinni" piikkisiä olivat kuin Siili. Ekat omaasatoa tältävuodelta.
Hyviä ne olivat ![]()
Kurkkui tulee niin ettei ehi syömään! Nytkin siellä on kolme ylikypsyyden rajoilla ja lisää on tulossa.... Voiks tämmösiä kasvihuonekurkkuja säilöä ihan normisti?

Mikä ettei niitä voi säilöä, kyllä minä ainakin säilön. Ne kärpäset tuli takaisin, sais suihkuttaa kärpäsmyrkkyä joka päivä, mutta eihän sitä voi tehdä. Olen koettanut muitakin aineita, mutta ei mitään vaikutusta. Kurkut kyllä kasvaa ja voi hyvin, huolimatta valkoisista ötököistä lehden sisäpuolella, sellainen pilvi pöllähtää kun lehteä heilutan. Mistähän nekin oikein ilmesty?
Laita kitikat liima-ansoja, jos saisit edes vähän apua niistä ja jätä torjunta-aine pois, kun kyseessä on syötävät kasvit!
Juuri siksi en käytä mitään myrkyllistä, sillä kohta kurkut ovat syötäviä. Nokkosuutteella suihkutin eilen ja näyttää että tänä aamuna olisivat vähentyneet, toivotaan että auttaa. Vielä on kokeilematta raparperilehdestä tehty uute.
Jauhiainen oli ötökkä, eikä sille voi mitään. Poimin kurkut pois ja hävitän taimet, just kerkes tulla kurkkuja sopivan mittaisiksi että voin syödä ne, mutta säilöttävksi ei tullut mitään. Saas nähdä miten käy tomaattien kanssa, sielläkin niitä lentelee, mutta ei pahemmin? Voi olla että siirtyvät sinne kun ei ole enää kurkun lehtiä syötäväksi.
Niin kävi kasvihuonekasvatukselle tänä kesänä, mutta ei se mitään. Ens vuonna uudestaan, kun vain keksi miten toimia etteivät tule uudestaan.
Kurkkuja tulee hulvattomasti, edes joku asia onnistuu minultakin. Meitä on monta perhettä niitä syömässä, mutta säilöntäänkin piisaa. Teen tuota pikakurkkusalaattia, tuntuu säilyvän pitkään, syötiin sitä talvellakin.
Sitruunakurkussa on runsaasti tyttöjä, mutta missä on kimalaiset? Minä en edes kerkii itse pölyttää, kun poikia ja tyttöjä tulee eri aikaan. Tytöt ja pojat kuivuu, kun pöyttäjää ei löydy. Viime vuonna se oli helpompaa kun pörriäisiä riitti.
Mikäköhän lienee ongelma kun partenokarppinen kurkku ei tuota kurkkuja? Kasvit näyttävät voivan hyvin, kukkia on paljon, alkuja on paljon mutta kaikki alut kuivuvat pois.
3 tainta 90 litran laastipaljussa, (osto)mullan sekaan sekoitettu vähän hevosenpeetä ja kompostia ja nestemäistä lannoitetta annettu parin viikon välein.
Reilusti kurkunalkuja, ylävasemmalla näkyy yksi joka on kuivumassa kasaan.
..ja reilusti uusia kukkia tulossa.
Samaa tekee minun sitruunakurkulle. Pörriäisiä ei näy ja olen itse yrittänyt pölyttää, mutta eihän se onnistu, kun ne kukat kerkii vanhentua.
Olen siemenestä kasvattanut ja kasvaa parvekkeella. Viime vuonna ei tarvinnut pölyttää ja satoa tuli.
Edit: Nyt näin äsken tämän kesän toisen kimalaisen, mutta minun Bengalit ajoi sen pois. Viimeeksi toinen vahingoitti ekan kimalaisen ja se ei pystynyt lentämään.
Ehkä minulla on vielä toivoa sitruunakurkulle. :)
Partenokarppinen kurkku ei tarvitse pölyttäjää (itse asiassa pölytys tekee hedelmistä hassun muotosia), ja koska minun kurkkuni (kaksi eri lajiketta) ovat partenokarppisia ajattelin, että hedelmiä pitäisi ilmaantua kun kukkiakin on.
Minä olen ahkerasti pölyttänyt omia kurkkujani tähän asti, keskinkertaisella tuloksella… Nyt onneksi on pörriäiset löytäneet minun kasvihuoneeseen, aamulla pörisi melkein kaikissa kukissa joku, en viitsinyt häiritä ![]()
Mä ostin 3kpl valmista avomaan kurkkuu ja laitoin ne samaan altakastelu ruukkuun. Kananpaskalla terästettynä. Aattelin et niit pitää ruveta pölyttelemään, mutta ne rupesivatkin itsekseen tekemään kurkunalkuja, näyttävät olevan partenokarppisia kurkkuja.,Pölyttäjiä on tänäkesänä suhteellisenvähän, johtunee viimetalven leutoudesta, vähälumisuudesta, alkukesän kylmyydestä ja märkyydestä.
Mutta tekeehän minunkin sitruunakurkku alkuja, mutta jos ne ei pölyty, ne surkastuu.
En ole löytänyt kunnon ohjetta pölyttääkö sitruunakurkku neitseellisesti itsensä. Poikakukkia tulee yhtä paljon.
Ne ilmeisesti noin 1-1.5cm kokoisena rupeavat kellastumaan,kutistumaan,ruskettuvat/homehtuvat ja tilluvat pois. Otelläni on joskus ollut vastaavaa.
Tämä oli sen verran korkealla, että piti ihan piipistää.
Tuleekohan tästä yhtään mitään.