Kasvihuonekurkun säilöminen? Pikaisen etsinnän jälkeen en löytänyt mainintaa, opastakaa mut oikeeseen paikkaan jos sellainen jo on, kiitos.
Eli mulla alkaa kasvihuonekurkun (tais olla käärmekurkku tms. nimeltään) sato olla suurimmillaan eikä saada edes naapurien kanssa syödyksi kaikkea. Voiskos niitä säilöä? Ts. käyttää samaan tapaan kun avomaankurkkua? Jos niitä säilöö niin pitäiskö ne ottaa irti vähän pienempinä kun mitä normaalisti? Ja toki hyvät reseptitkin kelpais;)
Hyvin kelpaa kasvihuonekurkku säilömiseen. Raastettiin kurkku ja sipuli ja lisättiin mausteita+ etikkasokeriliemi. Mut ei nyt tule määrät mieleen.
Aivan hyvin voi kasvihuonekurkkua säilöä lohkoina ja viipaleina samoilla ohjeilla kuin avomaankurkkua ! Sehän tässä juuri on, että sato ei tule tasaisesti vaan kasapäin!.
No niin, nyt on kurkku-sipuliraasteet säilötty etikka-sokeriliemeen.. Vaan kauankos pitää ootella et sitä voi alkaa maistella?
Eiköhän pari viikkoa viileässä riitä? Minäkin sain äskön osan omistani purkitettua. Huomenna pitää käydä hakemassa lisää sokeria ja etikkaa. Pakkohan ne on mahdollisimman tarkkaan saada säilöttyä, vaivalla kasvatetut.
Naapurini sukulaisen tuttavan naapuri (näinköhän se meni:)) kasvattaa espanjalaista hyppykurkkua. Minulla olisi mahdollisuus saada siemeniä, mutta kun en tiedä, enkä googlesta löydä mitään tietoa tästä "hyppelevästä" kurkusta, en vielä innostunut. Turvaudunkin taas jälleen kerran penttiläläisten apuun eli tietääkö/kasvattaako joku?
Voisiko olla ecballium elaterium?
Habakuk, naapurini kuvauksen perusteella saattaa olla tuo ecballium elaterium. Aivan vieras minulle, mutta jos saan siemeniä, yritän keväällä kasvattaa. Kiitos tiedosta!
Mistä johtuu että kurkkuni menivät keltaiseksi suurin osa isoimmista alkaen. Kasvatin ne osto siemenistä,( avomaankurkku) taimet siirsin kasvihuoneeseen isoon saaviin jossa niitä sitten kasvoi 5 kpl. Lannoitin kanalannalla ja kekkilän yleislannalla. Nyt olisi kiva tietää syy tähän väriin jotta ensi kesänä osaisin homman paremmin. Emme syöneet keltaisia kurkkuja vaan laitoin kompostii.
Kaikki kurkut kellastuvat ylikypsinä. Avomaankurkku on parhaimmillaan sellaisena pienenä, alle 10 senttisenä. Usein näkee kaupassakin ylikypsiä kurkkuja. Toki on olemassa keltaisiakin kurkkuja, mutta ne ovat tummemman keltaisia kuin tuo kuvassasi. Avomaankurkku kannattaisi kerätä kasvihuoneessa sellaisena, että kuori ei ole vielä ihan sileä vaan epätasainen ja kurkku on päästään pyöreähkö.
Olenko liian aikaisessa näiden kasvihuone kurkkujen kanssa? Kasvaako miten rajusti nyt kun ovat alkuun päässeet? Tällaisia ovat nyt, kylvöpäivä näkyy tuossa tölkin sivussa.
Kurkut kasvaa aika nopeasti.. omiani en ole vielä kylvänyt. Aiempina vuosina toukokuun alussa.. eli hetkonen, nythän voiskin sitten jo kylvää! Tuon kokoisena kun sinulla on vuokkis, niin olen minä vienyt ne aina kasvariin.
Hups, eli olen kuukauden edellä… Toivottavasti mahtuvat johonkin viritykseen kasvamaan…
Mie olen kylvänyt ja ensimmäiset vihreät jo hieman näkyvissä.
No, juu ja Kiinalaista Käärmekurkkua laitoin muutaman myös. Tänään nousi taimet. Avomaan kurkut on vielä laittamatta… ajattelin noin viikon päästä niitä…
Samoin täällä kylvetty ja näkyy jo pikkuisia alkuja.
Vieläkö ehdin mukaan? Pari päivää sitten kylvin joitain kurkun siemeniä, ja nyt näkyy alkuja.
No nyt on kurkunsiemenet mullassa! Kuutta sorttia ja 5 siementä kutakin, saa luvan piisata.
Ja muoks-muoks. Viittä sorttia vaan näköjään tuli kylvettyä kun omenakurkku ja Lemon-kurkku taitaa ollakin yksi ja sama asia, vai onko?
Minulla on tuossa kurkun siemenet likoamassa. Ekaa kertaa testaan niitä. Jostain hatara tieto, että kurkut ei tykkää koulimisesta, joten kannattaisi suoraan istuttaa lopulliseen paikkaan/ruukkuun. Pitääkö paikkaansa?
euffis!otin siemenkirjeestä muutaman kurkun siemenen.niissä luki marketer,muistatko onko avomaan-,vai pitkäkurkku??